Gå til innhold

Opptrappingshastighet av Cipralex

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Som nevnt tidligere trapper jeg opp Cipralex til en større dose etter å ha målt 9 nmol/l på 10mg. Er oppe i 20mg nå. Opplever ingen bivirkninger av å gå fra 10 til 20.

Jeg har et par enkle spørsmål til dette:

1) Er forholdet mellom inntatt dose og konsentrasjon helt lineært, eller kan konsentrasjonen stige noe hurtigere når dosene blir høyere?

2) Hva er en passe konsentrasjon å "sikte mot"?

3) Hvor mange mg anbefaler du å komme opp til før jeg tar serumprøve igjen?

Legen er blitt veldig konservativ til hvor fort jeg skal trappe opp, fordi jeg fortalte at jeg var redd for dette med bipolar disposisjon, som NHD har nevnt tidligere. Dette var i hovedsak fordi jeg hadde fått ganske god effekt etter en drøy uke, og så forsvant effekten ganske kjapt igjen. Nå ser det ut som cøliaki har vært årsak til alle mine bivirkninger med SSRI tidligere, sikkert pga. svært varierende opptak i tarmen. Det er fullstendig problemfritt å trappe opp denne gangen, svært lite bivirkninger annet enn litt magetrøbbel og rastløse ben etter doseendring.

4) Er det virkelig nødvendig å trappe opp i sirupfart for å være 100% sikker på å ikke fremprovosere mani? Legen min er rimelig sikker på at jeg ikke har noe innen det bipolare spekter og han kjenner meg ganske godt. Jeg har fortalt om alt jeg har opplevd med SSRI tidligere og han synes ikke det er nok til å mistenke noe sånt. Men så blir han litt tilbakeholden med opptrappingstempo fordi han ser at jeg er bekymret for dette etter å ha lest tidligere svar fra NHD. Antagelig bare for at jeg skal føle meg trygg. Men jeg vil egentlig "kaste meg ut i det", i stedet for å bruke evigheter på det, nå som det går så fint. Det er vel mer sannsynlig at cøliakien har vært årsaken, nå som opptrappingen går helt supert etter 1/4 år på glutenfritt kosthold først. Opptaket er fortsatt ikke bra, men svinger absolutt ikke  :)

Endret av YoplaitDouble
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo godt være at den såkalte "hypomane" perioden din ikke hadde noe som helst med Cipralex å gjøre, men en periode hvor livet bare var bra. At du fikk en viss effekt, og "spant videre" på det gjennom at nå lysner det endelig, nå går angsten vekk, osv.

Det har jeg opplevd flere ganger selv.

Men nå er du jo etter hva jeg forstår ikke så veldig deprimert uansett? Virker som du mestrer livet ditt greit, foruten denne angsten?

Jeg forstår på en måte at legen din kvier seg litt for å gi deg 80 mg Cipralex om dagen. Det virker som om NHD er en av de få som forstår at det er sånn det bør gjøres? Jeg må jo matematisk opp mot halvannet gram (!) Zoloft om dagen for å komme til ønsket serumkonsentrasjon, og det tror jeg nok dessverre jeg kan glemme å få legen min med på. Han snakket om at han kanskje ville sette meg opp til 300 mg.

Men jeg ønsker meg egentlig bare et annet SSRI. Paroxetin hadde vært fint.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Ja.

2, 3 og 4: Du må over 20 nmol/l. 

Dvs over 20 mg i døgndose. Jeg anbefaler 30 mg i minst 10 dager før du tar ny konsmåling. Du kan trappe rett opp til 30 mg.

YoplaitDouble
Skrevet

1. Ja.

2, 3 og 4: Du må over 20 nmol/l. 

Dvs over 20 mg i døgndose. Jeg anbefaler 30 mg i minst 10 dager før du tar ny konsmåling. Du kan trappe rett opp til 30 mg.

Tusen takk for svar! Da forsøker jeg 30mg nå, så tar jeg prøve like før jul når jeg har oppfølgingstime.

Er det slik at det holder å være litt innenfor referanseområdet, ikke nødvendigvis på midten eller høyere, for å få tilstrekkelig effekt? Legen min sa noe sånt sist, men jeg synes det hørtes litt rart ut.

Det kan jo godt være at den såkalte "hypomane" perioden din ikke hadde noe som helst med Cipralex å gjøre, men en periode hvor livet bare var bra. At du fikk en viss effekt, og "spant videre" på det gjennom at nå lysner det endelig, nå går angsten vekk, osv.

Det har jeg opplevd flere ganger selv.

Men nå er du jo etter hva jeg forstår ikke så veldig deprimert uansett? Virker som du mestrer livet ditt greit, foruten denne angsten?

Jeg forstår på en måte at legen din kvier seg litt for å gi deg 80 mg Cipralex om dagen. Det virker som om NHD er en av de få som forstår at det er sånn det bør gjøres? Jeg må jo matematisk opp mot halvannet gram (!) Zoloft om dagen for å komme til ønsket serumkonsentrasjon, og det tror jeg nok dessverre jeg kan glemme å få legen min med på. Han snakket om at han kanskje ville sette meg opp til 300 mg.

Men jeg ønsker meg egentlig bare et annet SSRI. Paroxetin hadde vært fint.

Jeg kan nok ha en tendens til å "gire meg opp" når jeg merker at det er en forskjell, og så blir det masse placeboeffekt i tillegg til den effekten jeg føler litt av. Men jeg hadde ingen som helst av disse typiske mani-symptomene, bare glad og ubekymret. Depresjon er ikke hovedproblemet mitt, den kommer bare som en effekt av angsten, som i noen grad hemmer meg litt. Men jeg er jo rimelig oppegående og har en god jobb, så det er ikke helt håpløst heller  :)

Hvorfor akkurat Paroxetin? Hva med Cipralex? Har fått med meg at Paroxetin er et ganske potent SSRI, men jeg har også hørt mye negativt, spesielt i forhold til seponering. Noe verre enn de andre på vektøkning/søvnighet/impotens/selvmordstanker også. Men det er jo igjen ganske individuelt og vanskelig å forutse. Litt synd at legen din er så nøye på hvor høyt du kan gå på Zoloft. Legen min har ikke noe i mot å gi meg 40mg Cipralex, men opptrappingstempoet blir noe i tregeste laget.

Skrevet

Tusen takk for svar! Da forsøker jeg 30mg nå, så tar jeg prøve like før jul når jeg har oppfølgingstime.

Er det slik at det holder å være litt innenfor referanseområdet, ikke nødvendigvis på midten eller høyere, for å få tilstrekkelig effekt? Legen min sa noe sånt sist, men jeg synes det hørtes litt rart ut.

Jeg kan nok ha en tendens til å "gire meg opp" når jeg merker at det er en forskjell, og så blir det masse placeboeffekt i tillegg til den effekten jeg føler litt av. Men jeg hadde ingen som helst av disse typiske mani-symptomene, bare glad og ubekymret. Depresjon er ikke hovedproblemet mitt, den kommer bare som en effekt av angsten, som i noen grad hemmer meg litt. Men jeg er jo rimelig oppegående og har en god jobb, så det er ikke helt håpløst heller  :)

Hvorfor akkurat Paroxetin? Hva med Cipralex? Har fått med meg at Paroxetin er et ganske potent SSRI, men jeg har også hørt mye negativt, spesielt i forhold til seponering. Noe verre enn de andre på vektøkning/søvnighet/impotens/selvmordstanker også. Men det er jo igjen ganske individuelt og vanskelig å forutse. Litt synd at legen din er så nøye på hvor høyt du kan gå på Zoloft. Legen min har ikke noe i mot å gi meg 40mg Cipralex, men opptrappingstempoet blir noe i tregeste laget.

Akkurat dette med selvmordstanker er jeg ikke så bekymret for (eller jo, det er jeg, men jeg får nok neppe det av SSRI). Grunnen til at jeg vil ha litt "krutt" i SSRI'en min er jo at jeg har OCD og da trengs visst sterke saker. Det er vel derfor klomipramin (en TCA) visstnok er gullstandarden i behandling av OCD, fordi det har en ekstremt sterk effekt på serotoninreopptak, og svake stoffer som venlafaksin ikke er det.

Er det fastlegen din som gir deg medikamentene, eller går du til psykiater?

YoplaitDouble
Skrevet

Akkurat dette med selvmordstanker er jeg ikke så bekymret for (eller jo, det er jeg, men jeg får nok neppe det av SSRI). Grunnen til at jeg vil ha litt "krutt" i SSRI'en min er jo at jeg har OCD og da trengs visst sterke saker. Det er vel derfor klomipramin (en TCA) visstnok er gullstandarden i behandling av OCD, fordi det har en ekstremt sterk effekt på serotoninreopptak, og svake stoffer som venlafaksin ikke er det.

Er det fastlegen din som gir deg medikamentene, eller går du til psykiater?

Det er fastlegen. Han har hatt pasienter på 40mg tidligere, men ikke vært over det. Han synes det er riktig å gå over anbefalte doser dersom blodprøvene sier ja til det, men muligens ikke så langt som NHD ville gått.

TCA er vel siste løsning om du ikke kommer noen vei på annen måte. Da snakker vi vel bivirkninger på en litt annen måte enn disse "uskyldige" SSRI-ene?  :P Ditt fallende opptak av Zoloft kom ikke tilfeldigvis ved omleggelse av dietten (som forklart i annen tråd) ?

Skrevet

Det er fastlegen. Han har hatt pasienter på 40mg tidligere, men ikke vært over det. Han synes det er riktig å gå over anbefalte doser dersom blodprøvene sier ja til det, men muligens ikke så langt som NHD ville gått.

TCA er vel siste løsning om du ikke kommer noen vei på annen måte. Da snakker vi vel bivirkninger på en litt annen måte enn disse "uskyldige" SSRI-ene?  :P Ditt fallende opptak av Zoloft kom ikke tilfeldigvis ved omleggelse av dietten (som forklart i annen tråd) ?

Ja, TCA kan ha bedritne bivirkninger. For min egen del ville vel det verste vært å ha et potensielt dødelig stoff hjemme hos meg. Men jeg tror man kan få impotens, sløvhet og det meste annet rart av dem.

Serumkonsentrasjonen min falt, men ikke mens jeg endret kostholdet. Har bare testet den 2 ganger, med tre måneders mellomrom. Første gang var 72 nmol @ 250 mg, og andre gang 28 nmol @ 250 mg. Ved første prøve hadde jeg skikkelig vondt i magen/diare, men det skulle vel heller ha redusert nivåene?

I mellomtiden var jeg oppe i 400 mg. Eneste forskjell foruten det var at jeg hadde startet Zeldox. Har lurt litt på om den kan senke serumnivåene men har ikke funnet noe som skulle tilsi det, heller tvert i mot..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det er ikke likegyldig hvor høy serumkonsentrasjonen er bare den er over nedre grense. Men den må hos de aller fleste i det minst vær så høy.

Jo høyere konsentrasjon, jo bedre effekt, men også økt risiko for bivirkninger. Den ideelle konsentrasjonen er høy nok til å få ønsket effekt. Hvor  høyt dette er hos deg, kan kun utprøving finne ut av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...