Gå til innhold

NHD: Depressivitet eller tvangstanker?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg lurer litt på hvordan en depresjon egentlig fungerer.

Jeg kan få påtrengende tanker i hodet med depressivt innhold, men som egentlig bare oppleves som resten av bullshitet som hodet mitt iblant kommer opp med. Det vil si; får jeg en tanke som sier "jeg er verdiløs" (eksempel), så vet jeg at den ikke stemmer. Kan også få tanker som sier alt mulig som jeg har lest at deprimerte mennesker kan tenke. Dette skjer som regel når jeg er litt sliten og frykten for depresjon melder seg.

Men, når du skal vurdere depresjon, er da det avgjørende om man tror på sine negative tanker, eller er det depresjon bare man har slike innskytende tanker, hvis du skjønner?

En annen ting, når du utfører MADRS og lignende, er vurderingen ut fra tanker eller faktiske forhold? Eksempel, initiativløshet; hvis jeg får en tanke som sier: Jeg gidder ikke ta oppvasken, men jeg tar likevel oppvasken uten problemer, scorer jeg null da? Og tilsvarende på spm 10 (som er det jeg bekymrer meg mest for som du vet), er det som betyr noe hva man faktisk mener, ikke bare det man får en tilfeldig tanke om?

Årsaken til at jeg er litt bekymret for dette er beskrivelsen av F42.0 som "forbindelsen med depresjon er særlig stor" eller noe sånt.

Endret av issomethingwrong
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Depresjon er mer enn tanker, det er følelser connected med tankene, en skjærende jævlig smerte innvendig

Skrevet

Jeg er visst deprimert for tiden. Har en forferdelig smerte inni meg. Energien er veldig dårlig. Veksler mellom å greie litt, til å nærmest gå i stå.

Har vansker med å oppretteholde hygiene, er trett, samtidig som jeg sover veldig urolig. Angst.

Tankene går nærmest i stå, greier nesten ikke å konsentrere meg, hukommelsen er elendig. Derav kommer også tankene om at jeg er helt mislykket. Lukker jeg øynene ser jeg død og fordervelse.

Jeg kan ikke la dette gå nå, blir jeg verre, blir jeg liggende... Igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...