Gå til innhold

Hva er fornuftig bruk av sobril?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, men jeg ser ikke hvorfor det er to forskjellige klasser lidelser.

Fordi i tvangslidelse er det angsten tankene skaper som er sykdommen

For hypokondri er det troen på sykdom ("vrangforestillingen") og behovet for 100% garantier som er sykdommen.

Captain Cheeseheart
Skrevet

Fordi i tvangslidelse er det angsten tankene skaper som er sykdommen

For hypokondri er det troen på sykdom ("vrangforestillingen") og behovet for 100% garantier som er sykdommen.

Men det burde være klassifisert som én lidelse, med gradering, som med bipolar 1/2 og depresjon mild/moderat/alvorlig, da.

Skrevet

Men det burde være klassifisert som én lidelse, med gradering, som med bipolar 1/2 og depresjon mild/moderat/alvorlig, da.

På en måte ja.

Jeg er enda ikke helt sikker på hvilken av de jeg har. :-)

Captain Cheeseheart
Skrevet

Jeg er enda ikke helt sikker på hvilken av de jeg har. :-)

Spiller nok ingen rolle.

Skrevet

Spiller nok ingen rolle.

Nei, begge behandles med SSRI, kognitiv terapi og eventuelt AP.

Så det spiller ikke så stor rolle. Angst er angst :-)

Akkurat nå har jeg mest angst for å bli psykotisk. Sitter stuck på jobb så jeg kan ikke hente min kjære Zeldox heller, he he.

Captain Cheeseheart
Skrevet

Nei, begge behandles med SSRI, kognitiv terapi og eventuelt AP.

Så det spiller ikke så stor rolle. Angst er angst :-)

Akkurat nå har jeg mest angst for å bli psykotisk. Sitter stuck på jobb så jeg kan ikke hente min kjære Zeldox heller, he he.

Hehe, klemme.

Uansett hva slags medisiner de ulike diagnosene behandles med, så er jo medisiner individuelt og noe som må prøves frem.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes 45 mg bør være maksimal døgndose.

Skrevet

Jeg synes 45 mg bør være maksimal døgndose.

Kan vel ikke kjøre bil på så høy dose? Jeg tar 15mg når jeg tar noe. Noen ganger har jeg behov for det 2 ganger i døgnet, men da går jeg ut fra at det blir for mye hvis jeg må kjøre. Jeg startet på 5 mg og hadde kjempegod effekt. Nå har jeg begrenset effekt på 15 mg. Hva er da fornuftig bruk, samtidig som jeg skal unngå å måtte opp i enda høyere dose for å få effekt? Med noen dager i mellom, vil jeg unngå denne tilvendingen da?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan vel ikke kjøre bil på så høy dose? Jeg tar 15mg når jeg tar noe. Noen ganger har jeg behov for det 2 ganger i døgnet, men da går jeg ut fra at det blir for mye hvis jeg må kjøre. Jeg startet på 5 mg og hadde kjempegod effekt. Nå har jeg begrenset effekt på 15 mg. Hva er da fornuftig bruk, samtidig som jeg skal unngå å måtte opp i enda høyere dose for å få effekt? Med noen dager i mellom, vil jeg unngå denne tilvendingen da?

Med en slik bruk er det overveiende sannsynlig at du  unngår avhengighet.

For bilkjøring bør døgndosen være maks 30 mg.

Skrevet

Med en slik bruk er det overveiende sannsynlig at du  unngår avhengighet.

For bilkjøring bør døgndosen være maks 30 mg.

Kan jeg kjøre med 30 mg når jeg også går på andre medisiner? Da kan jeg jo ta to ganger i døgnet de gangene jeg har behov for det.

Jeg ser du skriver unngå avhengighet, men gjelder det også tilvending, at jeg trenger mer for å få samme effekt?

Skrevet

Har ikke lest hele tråden, men vil gjerne dele mine synspunkter.

Benzo (sobril f.eks) løser ingen problemer. De bare skjuler dem en kort stund. Det er viktig å finne en løsning på problemene du har. Overforbruk av benzo kan i seg selv føre til mer angst. Brukte selv mye stesolid en stund, men fant ut at jeg skulle prøve uten, samtidig som jeg jobbet HARDT med meg selv. Det fungerte! Og jeg missbrukte ikke, og var ikke avhengig av dem.

Skrevet

Benzo (sobril f.eks) løser ingen problemer. De bare skjuler dem en kort stund. Det er viktig å finne en løsning på problemene du har. Overforbruk av benzo kan i seg selv føre til mer angst. Brukte selv mye stesolid en stund, men fant ut at jeg skulle prøve uten, samtidig som jeg jobbet HARDT med meg selv. Det fungerte! Og jeg missbrukte ikke, og var ikke avhengig av dem.

De løser ingen ting. De bare demper uroen en liten stund. Det er ikke lett å finne løsningen på problemene når jeg ikke vet hva det er. Jeg bruker ikke så mye sobril nå, så det kan ikke være det uroen kommer av. Jeg kan prøve å kjempe meg igjennom det, men vet ikke om jeg orker det.

Er det angst for noe spesielt du har, eller er det mer uro?

Skrevet

Jeg kan gjerne dele mine erfaringer selv om de ikke gir noen fasit på dette. 

Benzo har for meg fungert optimalt ved panikkangst. Ved angst for angst er denne type medisiner de eneste som har fungert for meg for i perioder å kunne utfordre meg selv (erobre verden igjen). Dvs jeg har brukt de som ei "krykke". Det har vært nok å vite at de er der, i lomma eller i vesken og at jeg da kan ta de om angsten dukker opp som lyn fra klar himmel.

Mot mer generell angst synes jeg de fungerer på lik linje som en smertestiller gjør på hodepine. Du får ei pause, men problemet/angsten er der igjen så fort medisinen mister effekten. Her er min erfaring at man må tåle om man ikke ønsker å bli avhengig av benzo.

Mot sykdomsangst fungerer de ikke. Tankene/angsten er for altoppslukende og skremmende. Og skal de ha noen funksjon her må man ruse seg på de. Denne formen for "bruk" har jeg aldri forsøkt, da jeg har altfor stor respekt for hva disse medisinene kan skape av problemer om man begynner å misbruke de.

De har også svært god effekt ved enkelte fobier/redsler (tannlegeskrekk, flyskrekk osv). 

Min erfaring er derfor summert at benzo kan ha god effekt på enkelte angstlidelser, mens de ved noen typer angstlidelser bare har en kortvarig effekt som gjør at faren for avhengighet er stor. 

Min erfaring med ulike angstlidelser er at ulik angst krever ulik behandling. 

Jeg ser ingen grunn til at vi med angst skal leke martyrer og holde ut i det uendelige. Gi deg selv ei pause når den er tiltrengt og ha samtidig respekt for hva benzo kan skape om de brukes for ofte. De helbreder ingen angstlidelser, men de kan virkelig være ei krykke på vei tilbake til livet feks ved panikklidelse. Ved sporadisk og rett bruk er de en virkelig god medisin med få bivirkninger. 

Anonymous poster hash: 069b1...c51
Skrevet

Jeg kan gjerne dele mine erfaringer selv om de ikke gir noen fasit på dette.  Benzo har for meg fungert optimalt ved panikkangst. Ved angst for angst er denne type medisiner de eneste som har fungert for meg for i perioder å kunne utfordre meg selv (erobre verden igjen). Dvs jeg har brukt de som ei "krykke". Det har vært nok å vite at de er der, i lomma eller i vesken og at jeg da kan ta de om angsten dukker opp som lyn fra klar himmel. Mot mer generell angst synes jeg de fungerer på lik linje som en smertestiller gjør på hodepine. Du får ei pause, men problemet/angsten er der igjen så fort medisinen mister effekten. Her er min erfaring at man må tåle om man ikke ønsker å bli avhengig av benzo. Mot sykdomsangst fungerer de ikke. Tankene/angsten er for altoppslukende og skremmende. Og skal de ha noen funksjon her må man ruse seg på de. Denne formen for "bruk" har jeg aldri forsøkt, da jeg har altfor stor respekt for hva disse medisinene kan skape av problemer om man begynner å misbruke de. De har også svært god effekt ved enkelte fobier/redsler (tannlegeskrekk, flyskrekk osv).  Min erfaring er derfor summert at benzo kan ha god effekt på enkelte angstlidelser, mens de ved noen typer angstlidelser bare har en kortvarig effekt som gjør at faren for avhengighet er stor.  Min erfaring med ulike angstlidelser er at ulik angst krever ulik behandling.  Jeg ser ingen grunn til at vi med angst skal leke martyrer og holde ut i det uendelige. Gi deg selv ei pause når den er tiltrengt og ha samtidig respekt for hva benzo kan skape om de brukes for ofte. De helbreder ingen angstlidelser, men de kan virkelig være ei krykke på vei tilbake til livet feks ved panikklidelse. Ved sporadisk og rett bruk er de en virkelig god medisin med få bivirkninger.  Anonymous poster hash: 069b1...c51

Jeg sliter mer med uro enn angst. Men får mye kropslige symtomer på angst. Jeg startet nettopp en ny tråd ang. beroligende te. Tenkte å spør her, men med ny tråd er det kanskje flere aktuelle som ser det. Men jeg tenkte at jeg kanskje kunne utsette bruken av sobril hvis jeg først prøvde det.

Skrevet

Jeg tror ingen bruker benzo for å løse problemer (da har de isåfall missforstått kraftig), men som symptomlindring der og da.

Skrevet

Det er sånn rar angst jeg også har. Vet egentlig ikke hva det er, bare at det er veldig ubehagelig. Første gang jeg fikk sobril var egentlig på grunn av depresjon. Hvilke ap bruker du?

Abilify og truxal ved behov.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...