Gå til innhold

Henger fast i fortiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man klare å glemme fortiden? Eller må man alltid ha den med seg, og ha daglig panikk/trykk i brystet av å tenke på den?

Hvordan klare å fordøye fortiden? Kommer meg ikke videre i livet..  :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan man klare å glemme fortiden? Eller må man alltid ha den med seg, og ha daglig panikk/trykk i brystet av å tenke på den?

Ønsker du å ha et fokus fremover, fortiden er det som kjent lite man kan gjøre med. Eller ønsker du å ta et oppgjør med den, gå igjennom den og ta den frem i lyset? Hva kjennes riktigst ut for deg?

Å glemme synes jeg blir feil, fortiden er der, den er en del av deg uansett. Du kan få hjelp til å gjøre den mindre viktig, mindre kolossal og mindre farlig, du kan og få hjelp til å romme den.

I blant er svaret å gå videre og løfte blikket, mens andre ganger er man tvingende nødvendig til å ta en skikkelig rengjøring. Hva som blir riktig for deg må du finne ut av selv. 

motorPrøysen
Skrevet

Du vil i hvert fall ikke glemme fortida hvis du aktivt forsøker å skyve den vekk. Da vil kraften den har over deg bare forsterke seg. Trickset er å akseptere og kjenne på følelsene og tankene det som har skjedd framkaller hos deg, uten å begynne å gruble, forsøke å analysere eller tenke på hva som kunne vært annerledes. 

Skrevet

Med god terapi kan du klare å gjøre det vonde som gir deg panikk, om til dårlige minner som du klarer å leve med.

Jeg har selv forsøkt å pakke bort/glemme. Jeg klarte det i mange år. Så smalt det. Anbefales ikke !

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ber deg legge merke til innlegget fra motorPrøysen.

La minnene/tankene bare komme og dra igjen. Ikke prøv å skyv dem bort. Prøv heller ikke å fange dem og dvele ved dem.

La dem være som vinden. La dem bare blåse forbi.

Tanker og følelser er ikke farlige. De er bare tanker og følelser.

Skrevet

Tusen takk for nyttige svar:)

Har hatt det slik i så mange år nå, at jeg klarer ikke gå rundt med disse tankene mer.. Føler jeg har kommet til et bristepunkt.. Prøver å rømme fra tankene, noe jeg ikke klarer, som igjen gir meg panikk!! 

Håper jeg klarer å lære teknikkene dere prater om, bare vet ikke hvor jeg skal begynne etter så lang tid.. Skulle virkelig ønske ting var annerledes :( Og skulle ønske det ble fanget opp at jeg hadde ADHD når jeg var ungdom, og ikke først nå.. 

Men igjen, tusen takk for nyttige svar. Skal lese de igjen å prøve å endre tankemønsteret/adferden jeg har mot meg selv :)

Skrevet

Vanskelig å slite med dette. Ser du har fått gode råd her. Vet ikke om det kan hjelpe deg, men prøv å lære deg teknikker som kan gjøre deg istand til å være tilstede akkurat nå. Dette gjør du best ved å fokusere på pusten. Legg merke til det rundt deg. Det er ingen fare nå, du er trygg.

Mindfulness kan kanskje hjelpe deg, finnes endel gode bøker hvis du søker.

Man må være ganske frisk for å greie dette. Er man veldig syk kan det være veldig kaotisk og vanskelig å konsentrere seg. Noen ganger må medisiner komme først og deretter jobbe med saken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...