Gå til innhold

Der allmennlegers praktisering av psykiatri ødelegger arbeidslivet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Riktig. Andre vet jo ingenting om personene det gjelder, folk flest har tross alt begrenset kunnskap om psykiske lidelser.

Signerer denne jeg også :-).

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

21

• Captain Cheeseheart

12

• slabbedask

11

• ISW

10

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du peker på en særdeles viktig utfordring.

Hvis sykemelding hadde vært en medisin i Felleskatalogen, ville kapittelet om forsiktighetsregler og bivirkninger vært kjempelangt.

Captain Cheeseheart
Skrevet

Se her ISW, du fikk +10 fra NHD... plan successful!  ;)

Skrevet

Se her ISW, du fikk +10 fra NHD... plan successful!  ;)

Vi vet jo godt at NHD ikke liker trygdesnyltere.

Skrevet

Jeg kjenner ingen som liker trygdesnyltere. Men dette handler om noe helt annet. Det handler om hvorvidt den syke selv, på lang sikt, er tjent med stadige og lange sykemeldinger.

Skrevet

Jeg kjenner ingen som liker trygdesnyltere. Men dette handler om noe helt annet. Det handler om hvorvidt den syke selv, på lang sikt, er tjent med stadige og lange sykemeldinger.

Jeg mente selvfølgelig såkalte "snyltere".

Og hva er alternativet da, hvis sykdom gjør at en ikke kan utføre den jobben man har? Hvor finnes alle disse jobbene hvor folk kan få brukt sin såkalte restarbeidsevne? Hvor finnes jobber i dag for de som ikke kan yte 100%?

Captain Cheeseheart
Skrevet

Det jeg ikke skjønner, er hvordan enkelt folk mener at de kommer noe revolusjonerende, kontroversielt og opplysende om de sier man blir sløv av å sløve...

Skrevet

@slabbedask Dette handler ikke om de uføre, men om for hyppige og for lange sykemeldinger hos personer i arbeid. Slik praksis fører mange inn i ikkenødvendig uførhet.

Skrevet

@slabbedask Dette handler ikke om de uføre, men om for hyppige og for lange sykemeldinger hos personer i arbeid. Slik praksis fører mange inn i ikkenødvendig uførhet.

OK;)

Skrevet

ISW har rett i at det faktisk finnes leger som påstår at pasienten trenger langtidssykmelding, selv om denne ønsker å jobbe litt. Tror leger også har vært veldig enten eller her? Ordet deltid har aldri blitt foreslått hos meg, verken av NAV, eller lege. Det er jeg selv som har prøvd meg fram her i årevis.

Leger er forhåpentligvis bedre på dette området nå, enn for mange år siden?

Captain Cheeseheart
Skrevet

Jeg fikk med meg det, men altså, jeg har ikke de erfaringene han snakker om. Jeg syns det virker som det er bred konsunsus for det som på en banal måte kan forklares med at "man blir sløv av å sløve". Jeg har aldri møtt en lege som mener man kan "hvile seg til friskhet".

Skrevet

Jeg fikk med meg det, men altså, jeg har ikke de erfaringene han snakker om. Jeg syns det virker som det er bred konsunsus for det som på en banal måte kan forklares med at "man blir sløv av å sløve". Jeg har aldri møtt en lege som mener man kan "hvile seg til friskhet".

Hva hvis man er "utbrent"?

Skrevet (endret)

Beklager, har vært ute og har ikke kunnet svare.

Forstår ikke at dette skal bli en diskusjon om trygdesnyltere. Jeg skrev heller ikke posten for å få noe støtte fra NHD, men for å belyse et særdeles viktig problem.

La en ting være helt klart. KAN du ikke jobbe som følge av en alvorlig lidelse, så skal du selvfølgelig heller ikke jobbe. Det som irriterer meg, er hvordan sykmeldinger gjerne brukes som en universalløsning, uten å tenke nok over at det kan få konsekvenser for "alle parter involvert". Med alle parter involvert mener jeg uheldige effekter for den sykmeldte, for jobben og for samfunnet. 

Hvis man er utbrent/sliten så hjelper det nok å dempe noen baller i livet. Men jeg tror at mange ignorerer det faktum at årsaken til en utbrenthet like gjerne kan være årsaker uten sammenheng med ens jobb (f.eks et krevende samliv/relasjoner, andre livsproblemer, osv). På meg selv kjenner jeg helt riktig ingen andre, men for egen del er det i alle fall slik at det er all bekymringen min som gjør meg sliten. Ikke et godt dagsverk på jobb.

Endret av issomethingwrong
Captain Cheeseheart
Skrevet

Hva hvis man er "utbrent"?

Jeg har aldri hatt den diagnosen, men min erfaring med helsevesenet er at de presser deg på en vennlig måte.

På meg selv kjenner jeg helt riktig ingen andre, men for egen del er det i alle fall slik at det er all bekymringen min som gjør meg sliten.

Hvor fikk du den der "på meg selv kjenner jeg ingen andre" fra?  :lol:  :lol:  :lol:

Skrevet

Det kommer jo mye an på hva du jobber med da. Er det "døde" ting, eller har du omsorgen for mange mennesker?

Skrevet

Jeg tror heller ikke at mange er tjent med hyppige og langvarige sykemeldinger, men likevel er det noen ganger nødvendig. Jeg tror ikke det var rett det jeg gjorde når jeg tok på mye sobril for å prøve å fungere. Jeg ante ikke hvor mye jeg tok, tenkte bare på at jeg måtte fungere. Og når det ikke nyttet så tok jeg enda mer. Så kjørte jeg hjem på slutten av dagen uten tanke på at jeg ikke burde kjøre. Det var før de nye forskriftene kom som begrenset kjøring med sobril. Når jeg ser på det i dag så ser jeg at jeg ikke hadde noe på jobb å gjøre slik jeg da var. Legen ville sykemelde meg fullt, mens jeg ikke ville det. Jeg skulle klare det. Det var et nederlag når jeg til slutt måtte gi meg, men da var det det beste.

Dere har en viktig jobb å gjøre når dere skal vurdere hva som er best både på kort og lang sikt. Og hvilke arbeidssituasjon de er i har også veldig mye å si.

Skrevet

Jeg har aldri hatt den diagnosen, men min erfaring med helsevesenet er at de presser deg på en vennlig måte.

Jeg ble forsøkt "presett" til å sykemeldes, men ville ikke ha sykemelding. Til slutt hadde det gått så langt at sykemelding var eneste løsning. Ser i ettertid at jeg skulle ha sagt ja til dette langt tidligere.

Anonymous poster hash: 4e42c...431

Skrevet

Hvor fikk du den der "på meg selv kjenner jeg ingen andre" fra?  :lol:  :lol:  :lol:

Det var et ordtak som NHD angivelig skal ha fortalt meg (jeg fant ikke hvor), men noen andre her har sagt det i ettertid.

Det er igrunn ganske fornuftig sagt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...