Gå til innhold

Der allmennlegers praktisering av psykiatri ødelegger arbeidslivet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg ikke skjønner, er hvordan enkelt folk mener at de kommer noe revolusjonerende, kontroversielt og opplysende om de sier man blir sløv av å sløve...

Hei!

Det er tydeligvis mange som ikke tenker over det.

Det starter med foreldre som syns det er greit at barna ikke bidrar men sover utover dagene, kanskje også skulker skolen.

Foreldrene, ikke barna, burde ane konsekvensene av sånt. Og stå til ansvar.

Har man noe å utsette på sine barn, sine tenåringer bør man begynne med å se på seg selv, " hva har jeg ikke gjort, for å få en slik latsabb og unnasluntrer?" Det er hos foreldrene selv man finner svaret, og foreldre bør IKKE klage, de har kun seg selv å endre.

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

21

• Captain Cheeseheart

12

• slabbedask

11

• ISW

10

Skrevet

Hei!

Det starter med foreldre som syns det er greit at barna ikke bidrar men sover utover dagene, kanskje også skulker skolen.

Foreldrene, ikke barna, burde ane konsekvensene av sånt. Og stå til ansvar.

Har man noe å utsette på sine barn, sine tenåringer bør man begynne med å se på seg selv, " hva har jeg ikke gjort, for å få en slik latsabb og unnasluntrer?" Det er hos foreldrene selv man finner svaret, og foreldre bør IKKE klage, de har kun seg selv å endre.

Jeg kjenner ingen foreldre som synes det er greit at barna skulker skolen. Derimot kjenner jeg foreldre som gjør alt for å unngå skulking, og ungdom som opplever skolen som såpass meningsløs at de har vanskelig for å mobilisere energien sin slik at de kommer seg på skolen hver dag.

Skrevet

Hei!

Det er det nok veldig få foreldre som syntes er ok. Ellers er det mange som like å sove lenge når man har fri. Og hva er galt i det?

Anonymous poster hash: 4e42c...431

Skrevet

@slabbedask Dette handler ikke om de uføre, men om for hyppige og for lange sykemeldinger hos personer i arbeid. Slik praksis fører mange inn i ikkenødvendig uførhet.

Jeg har vært 30% sykmeldt i 3 mnd nå. Jeg sliter med mange ting og ved å jobbe 30 % mindre går det akkurat. Jeg er lærer i vgs og ved å gjøre det slik, får jeg "kuttet ned" to langdager.

Jeg går hele tiden og føler at jeg burde si opp 30 % av stillingen min...

Anonymous poster hash: 724d2...5d2

Skrevet

Har man noe å utsette på sine barn, sine tenåringer bør man begynne med å se på seg selv, "hva har jeg ikke gjort, for å få en slik latsabb og unnasluntrer?" Det er hos foreldrene selv man finner svaret, og foreldre bør IKKE klage, de har kun seg selv å endre.

Det er ikke uvanlig at tenåringer oppfører seg litt ansvarsløst, uansett hvor prektige foreldrene er. Noen ganger er ungdommens oppførsel nettopp en reaksjon mot det "kjedelige og velordnede" voksenlivet hjemmet og skolen forsøker å dytte dem inn i. Hvis alle slappe tenåringer hadde ansvarsløse eller ressurssvake foreldre, ville det stått svært dårlig til med voksengenerasjonen.
Skrevet

Jeg har vært 30% sykmeldt i 3 mnd nå. Jeg sliter med mange ting og ved å jobbe 30 % mindre går det akkurat. Jeg er lærer i vgs og ved å gjøre det slik, får jeg "kuttet ned" to langdager.

Da blir du i tilfelle like "lur" som jeg var. Hadde 100% stilling, sa opp 20% da jeg ikke greide så mye jobb. Så greide jeg ikke 80% lengre heller og gikk ned til 50%. Intet sjakktrekk når jeg ser hvordan jeg endte opp: Langtidssykmeldt og dårlig inntekt. Bare det at de fleste ikke planlegger å bli syk. Ønsker deg god bedring ;)

Skrevet

Dette vet jeg mange kvinner har gjort, men jeg kjenner ikke til at noen menn har redusert stillingen sin på grunn av at han er for syk til å klare full stilling.  Jeg vet ikke hva du er da.

Ved å redusere stillingen sier du fra deg rettigheter som du kanskje vil angre på senere, og ender opp med dårlig økonomi.  

Ta imot det du har rett på,  så blir det en vurdering mellom legen, deg og nav hva som skal skje videre.  Men si for all del ikke opp noe av stillingen din. 

Skrevet

Det må du ikke finne på å gjøre!

Skrevet

Da blir du i tilfelle like "lur" som jeg var. Hadde 100% stilling, sa opp 20% da jeg ikke greide så mye jobb. Så greide jeg ikke 80% lengre heller og gikk ned til 50%. Intet sjakktrekk når jeg ser hvordan jeg endte opp: Langtidssykmeldt og dårlig inntekt. Bare det at de fleste ikke planlegger å bli syk. Ønsker deg god bedring ;)

Takk! Jeg har egentlig legetime i morgen, men har akkurat avlyst den pga jobbmøte og fordi jeg er lei av å gå til en vikar for fastlegen min. Fikk ikke time før 6/1 hos fastlegen. Men jeg trenger egentlig ikke videre sykemelding før den tid uansett. Men nå ryker det vel på nye 16 dager for jobben?

Skrevet

Dette vet jeg mange kvinner har gjort, men jeg kjenner ikke til at noen menn har redusert stillingen sin på grunn av at han er for syk til å klare full stilling.  Jeg vet ikke hva du er da.

Ved å redusere stillingen sier du fra deg rettigheter som du kanskje vil angre på senere, og ender opp med dårlig økonomi.  

Ta imot det du har rett på,  så blir det en vurdering mellom legen, deg og nav hva som skal skje videre.  Men si for all del ikke opp noe av stillingen din. 

Nei, jeg gjør ikke det pr. nå. Prøvde å få ulønnet permisjon på ca 10% i høst, men fikk det ikke. Det var for å unngå sykemelding. Jeg har egentlig legetime i morgen, men har akkurat avlyst den pga jobbmøte og fordi jeg er lei av å gå til en vikar for fastlegen min. Fikk ikke time før 6/1 hos fastlegen. Men jeg trenger egentlig ikke videre sykemelding før den tid uansett pga ferie. Men nå ryker det vel på nye 16 dager for jobben? Jeg orker ikke lenger å gå til vikaren, som har vært den jeg har forholdt meg til i sykemeldingsperioden.

Skrevet

Men nå ryker det vel på nye 16 dager for jobben?

Nei, det gjør det ikke.

Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det pr. nå. Prøvde å få ulønnet permisjon på ca 10% i høst, men fikk det ikke. Det var for å unngå sykemelding. Jeg har egentlig legetime i morgen, men har akkurat avlyst den pga jobbmøte og fordi jeg er lei av å gå til en vikar for fastlegen min. Fikk ikke time før 6/1 hos fastlegen. Men jeg trenger egentlig ikke videre sykemelding før den tid uansett pga ferie. Men nå ryker det vel på nye 16 dager for jobben? Jeg orker ikke lenger å gå til vikaren, som har vært den jeg har forholdt meg til i sykemeldingsperioden.

Du skal ha en sammenhengende sykemeldig så sant du ikke har vært frisk i mellomtiden, ellers blir det nye 16 dager arbeidsgiver må betale for. Jeg tror det er hvis det går 16 dager mellom sykemeldingene det blir en ny arbeidsgiverperiode. Er du syk i ferien kan du ha rett på å få ferien utsatt.

Skrevet

Du skal ha en sammenhengende sykemeldig så sant du ikke har vært frisk i mellomtiden, ellers blir det nye 16 dager arbeidsgiver må betale for. Jeg tror det er hvis det går 16 dager mellom sykemeldingene det blir en ny arbeidsgiverperiode. Er du syk i ferien kan du ha rett på å få ferien utsatt.

Arbeidsgiver betaler første 16 dager ja, og dersom det er mer enn 16 dager fra en sykmelding til neste, betaler arbeidsgiver ny 16-dagers periode.

Er du sykmeldt i ferien kan ferien skyves. Det er riktig.

Skrevet

Jeg har litt vanskelig for å tro at allmennleger i nåværende "sykemeldingsklima" kan sies å ødelegge arbeidslivet gjennom sin praktisering av psykiatri. Unntak finnes selvfølgelig alltid, men den generelle trenden for tiden er jo å være svært tilbakeholdende ved sykemeldinger ved lettere psykiske lidelser.

Jeg er mer bekymret for psykiatriens manglende innsats for å hjelpe unge mennesker med alvorlige psykiske lidelser ut i arbeid.

Ja, det er mange som får høre at det ikke er særlig håp for dem og at de ikke kan regne med å klare noe særlig mer enn å hekle grytekluter på dagsenter resten av livet.

Anonymous poster hash: 56dc0...b4b

Skrevet

Arbeidsgiver betaler første 16 dager ja, og dersom det er mer enn 16 dager fra en sykmelding til neste, betaler arbeidsgiver ny 16-dagers periode.

Er du sykmeldt i ferien kan ferien skyves. Det er riktig.

Takk, men alt stenger i jula, og jeg må følge opp jobben fram til juleferien(som ikke er en ferie jeg kan få igjen.) Det er kun i juli lærere får igjen det ved sykmelding. Hva skal jeg gjøre da? Jeg bruker jo også omlag 3 uker av sykemeldingsperioden hvor jeg ikke trenger sykemelding... Det burde vel kunne tilbakedateres når jeg faktisk ikke får time hos fastlegen før den 6.?

Skrevet

Takk. Se svar til issomethingwrong

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...