Gå til innhold

Amming vs. erstatning?


Pink-Cat

Anbefalte innlegg

Hei.

Har hele tiden ammet barnet mitt, som nå blir 7 måneder, hun spiser i tillegg grøt morgen og kveld pluss middag m/dessert. Hun ble født for tidlig, og veide da 2640 gram og var ca. 46 cm lang.

I går var vi på 6-mnd kontroll hos legen (de er litt seint ute her), og da sa legen at hun antagelig har "stoppet litt opp å vokse" og at det er "vanlig" hos premature barn?! Hun lå under "streken" på hva som er "normalvekta" hennes. På 5-mnd kontroll veide hun 5450 gram og var 61 cm lang, og i går veide hun 6000 gram og var 63 cm lang, så det er jo ikke mye hun har lagt på seg!

Har heller ikke helsesøster her å snakke med, og dette er, iallefall hos meg, et ganske følsomt tema.

Så lurer jeg på, er det noe vi kan gjøre for at hun skal legge på seg raskere? Er litt vanskelig å gi henne enda mere mat, for hun får jo til hun ikke greier mere. Men nå er det noen som sier at morsmelkerstatning er "kraftigere" enn morsmelk, vil det være en fordel da å begynne med det, eller er det unødvendig ettersom morsmelk ikke er "hovedmenyen" hennes lengre? Legger barna fortere på seg av erstatning?

Håper på svar!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Pink-Cat.

Jeg kjenner ikke til at det er mer normalt for premature barn enn ikke premature, å stå litt stille i vekten. Ettersom barnet blir eldre kan man ikke vente samme vektøkning som tidligere, men det høres ut som om det kanskje er litt liten vektøkning. På den alderen er det mange barn som begynner å bli velldig aktive og de har heller ikke tid til å konsentrere seg om m aten. Ikke press henne til å spise, men tilby maten slik du har gjort eventuelt oftere. Ta en vektkontroll om noen uker for å se hvordan det går. Det er absolutt gunstig for ditt barn som er prematurt å få morsmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...