Gå til innhold

Er smiger en del av behandlingsterapien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har nå en del ganger vært til konsultasjon hos psykiater for å avklare om fysiske smerter er psykosomatiske. Jeg er oppegående og rasjonell og har ingen spesielle problemstillinger i hverdagen bortsett fra kroniske smerter.

Dette er første gang jeg er i møte med psykiatrien ( er midt i livet). Jeg har vært hos leger (somatisk) tidligere og alltid hatt konkrete og tydelige dialoger. Nå opplever jeg hver eneste gang, flere ganger å få komplimenter under konsultasjonen for mitt utseende og min "utstråling". Mtp den knappe tiden, er dette totalt unødvendig etter mitt syn. Jeg kjenner nå at dette er blitt litt irriterende og jeg opplever det som nedlatende. Før jeg evt konfronterer vedkommende, vil jeg gjerne vite om dette er en behandlingsstrategi som er vanlig innenfor psykiatrien. Jeg er riktignok ingen skravlebøtte, men flink til å fremlegge anamnese og reflektert over helheten i min situasjon. Dersom dette er noe man lærer under spesialistutdanningen, godtar jeg det.

Anonymous poster hash: 0620a...020

motorPrøysen
Skrevet

En ego-støttende grunnholdning i den forstand at terapeuten fokuserer på pasientens positive sider, uttrykker forståelse, oppmuntrer, etc. er vanlig og noe som sitter i ryggmargen hos de fleste terapeuter. Kommentarer som går på utseende er mer i grenseland og stort sett uheldige/undøvendige. Det er ok å si: "Du virker vital." Det er mindre ok å si: "Du har en vakker munn." Problemet med det siste er at det kan oppfattes som flørt/tilnærming og at det i verste tilfelle er det.

For å si hvor "normalt" eller profesjonelt dette er må du nesten gi noen konkrete eksempler på hva psykiateren sier.

Skrevet

Stort sett at jeg er attraktiv, pen, sjarmerende, flott smil, nydelige øyne, drømmekvinne m.m. Jeg er ikke til konsultasjon for terapeutisk behandling, men reell utprøving av medisin.

Anonymous poster hash: 0620a...020

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har fått et utmerket svar av mP.

De ord/benevnelser du nevner i ditt andre innlegg er utenfor vokabularet til en profesjonell behandler.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg tar det opp på en saklig måte ved anledning.

Fint å vite at det ikke er jeg som har overreagert.

Skrevet

Det tror jeg ikke er uvanlig. Min psykolog har også sagt til meg at jeg er pen å se på, har fine former, sjarmerende smil og at han trives i mitt nærvær. Jeg tror uansett ikke at han har noen baktanker med det. Der tror jeg det er forskjell fra behandler til behandler. Et kompliment er én ting, men om det kommer flørtende blikk i tillegg, skjeve smil, og slike ting så merker man det. Jeg er ikke enig med NHD her. Det må være lov å gi komplimenter uten at det er krenkende eller uprofesjonell ment. Noen er flinkere enn andre til å gi komplimenter og det er vel gjerne de som ikke er flinke til å gi dem som også reagerer kraftigst og mistroisk om de får dem. 

Anonymous poster hash: 3cb83...c9f
Skrevet

Det tror jeg ikke er uvanlig. Min psykolog har også sagt til meg at jeg er pen å se på, har fine former, sjarmerende smil og at han trives i mitt nærvær. Jeg tror uansett ikke at han har noen baktanker med det. Der tror jeg det er forskjell fra behandler til behandler. Et kompliment er én ting, men om det kommer flørtende blikk i tillegg, skjeve smil, og slike ting så merker man det. Jeg er ikke enig med NHD her. Det må være lov å gi komplimenter uten at det er krenkende eller uprofesjonell ment. Noen er flinkere enn andre til å gi komplimenter og det er vel gjerne de som ikke er flinke til å gi dem som også reagerer kraftigst og mistroisk om de får dem. 

Jeg tror at med slike kommentarer fra behandler så ville jeg følt det ubehagelig.  Synes ikke det høres så profesjonelt ut.  Kanskje natulig for noen. Men det har jo litt å si på hvilke måte det blir sagt på også.  

Skrevet

Hjelp, hadde en behandler kommentert formene mine, hadde jeg sprunget fort, og aldri kommet tilbake. Dette synes ikke jeg er normalt.

Skrevet

Stort sett at jeg er attraktiv, pen, sjarmerende, flott smil, nydelige øyne, drømmekvinne m.m. Jeg er ikke til konsultasjon for terapeutisk behandling, men reell utprøving av medisin.Anonymous poster hash: 0620a...020

Dette er ikke normalt i mine øyne.

Skrevet

Vel, nå har vi veldig god kjemi og han forsøker vel bare å danne en god allianse med meg. Han er veldig snill og har hjulpet meg mye. Jeg har slitt med rus og jeg kan tekste han når som helst og han svarer meg alltid fordi han vil meg vel. Det er viktig for meg at jeg kan kontakte han etter arbeidstid fordi jeg trenger han da. Jeg vet at han stiller opp for meg. Mer enn noen andre noen gang har gjort. Han vet at jeg har et dårlig selvbilde og derfor tror jeg han kommenterer mitt utseende. For at jeg skal føle meg vel og føle meg som et bedre menneske. Det kalles en god allianse og ikke noe annet.

Skrevet

Vel, nå har vi veldig god kjemi og han forsøker vel bare å danne en god allianse med meg. Han er veldig snill og har hjulpet meg mye. Jeg har slitt med rus og jeg kan tekste han når som helst og han svarer meg alltid fordi han vil meg vel. Det er viktig for meg at jeg kan kontakte han etter arbeidstid fordi jeg trenger han da. Jeg vet at han stiller opp for meg. Mer enn noen andre noen gang har gjort. Han vet at jeg har et dårlig selvbilde og derfor tror jeg han kommenterer mitt utseende. For at jeg skal føle meg vel og føle meg som et bedre menneske. Det kalles en god allianse og ikke noe annet.

Høres ut som en meget usunn allianse spør du meg.

Anonymous poster hash: f30e0...ad8

Skrevet

Høres ut som en meget usunn allianse spør du meg.

Jaha, på hvilken måte? Utdyp gjerne. Har du erfaring med terapi?

Skrevet

Vel, nå har vi veldig god kjemi og han forsøker vel bare å danne en god allianse med meg. Han er veldig snill og har hjulpet meg mye. Jeg har slitt med rus og jeg kan tekste han når som helst og han svarer meg alltid fordi han vil meg vel. Det er viktig for meg at jeg kan kontakte han etter arbeidstid fordi jeg trenger han da. Jeg vet at han stiller opp for meg. Mer enn noen andre noen gang har gjort. Han vet at jeg har et dårlig selvbilde og derfor tror jeg han kommenterer mitt utseende. For at jeg skal føle meg vel og føle meg som et bedre menneske. Det kalles en god allianse og ikke noe annet. Anonymous poster hash: 3cb83...c9f

Mulig det er det for deg. Jeg hadde sprunget fort som f..., men jeg er jo ikke deg :-).

Gjest gjesteleser
Skrevet

Det der kalles grooming. Det er definitivt ikke en del av en sunn pasient-behandler relasjon!

Skrevet

Jaha, på hvilken måte? Utdyp gjerne. Har du erfaring med terapi?

Ja. To ulike terapeuter. Den første usunn (som med deg) den andre sunn og oppbyggende. Så jeg ble til slutt mye bedre.

Skrevet

Tekste utenom arbeidstid- er det vanlig? Da ville jeg fått dårlige vibber med en gang. Men mulig jeg er for redd for å bry noen igjen.

Skrevet

Psykiatrien er ræva. Selvfølgelig kommenteer de utseende. . Det eneste de bryr seg om er hvordan man ser ut. Fikk høre flere ganger på avdelingen "Så pen du er idag" Ok... for det første var jeg stygg igår? ser de på meg så mye? når de snakker til meg studere de utseende mitt? det er ubehagelig fy fader

Skrevet

Tekste utenom arbeidstid- er det vanlig? Da ville jeg fått dårlige vibber med en gang. Men mulig jeg er for redd for å bry noen igjen.

Ja det tror jeg er vanlig. Nå går jeg til privat psykolog og mulig de må ofre litt mer med tanke på at de trenger klienter som er fornøyde for å kunne drive effektivt, men han har alltid tatt seg tid til å svare både sms og mail. Vi har i perioder daglig kommunikasjon. Men det er ikke sånn at vi snakker om "oss" som om at vi var et par. Det er kun ting som handler om meg egentlig hvorpå han svarer meg når jeg trenger hjelp og slikt. Han stiller opp for meg og er egentlig helt unik. Han har sagt at jeg gir han mye substans og at han liker meg og timene med meg, men han har aldri utnyttet meg eller fått meg til å føle at han går over grensen. Jeg har fått mange timer gratis og han har tidvis gått over rammene hvorpå timene hans er lange og at han strekker seg for meg. Men han har aldri gjort noe han ikke skal gjøre. Han er veldig profesjonell. Han vil meg bare godt og vil at jeg skal få det bedre.

Skrevet

Ja det tror jeg er vanlig. Nå går jeg til privat psykolog og mulig de må ofre litt mer med tanke på at de trenger klienter som er fornøyde for å kunne drive effektivt, men han har alltid tatt seg tid til å svare både sms og mail. Vi har i perioder daglig kommunikasjon. Men det er ikke sånn at vi snakker om "oss" som om at vi var et par. Det er kun ting som handler om meg egentlig hvorpå han svarer meg når jeg trenger hjelp og slikt. Han stiller opp for meg og er egentlig helt unik. Han har sagt at jeg gir han mye substans og at han liker meg og timene med meg, men han har aldri utnyttet meg eller fått meg til å føle at han går over grensen. Jeg har fått mange timer gratis og han har tidvis gått over rammene hvorpå timene hans er lange og at han strekker seg for meg. Men han har aldri gjort noe han ikke skal gjøre. Han er veldig profesjonell. Han vil meg bare godt og vil at jeg skal få det bedre.

Det du beskriver her ville fått iallefall meg til å føle ubehag.

Skrevet

Ok. Da skjønner jeg. Jeg har forresten fått et kompliment hvor på hvor smilende og søt jeg var. Det likte jeg veldig godt:)

Ellers har jeg fått høre at jeg er skapere enn folk flest ( angst) og god og omsorgsfull. Ble faktisk litt redd av å høre at jeg var skarp. Hadde vært lettere å være "dum". Tror ikke man hadde slitt så mye da. Det var en psykiater som sa til meg en gang at det er de smarte som får problemer, og tror jeg på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...