Gå til innhold

NHD lithium og naturmedisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det enkelte ting jeg bør holde meg unna når jeg bruker lithium? Bruker også wellbutrin og fluoksetin.

Jeg tenkte å prøve avena sativa igjen, som jeg brukte før jeg begynte på medisiner, Den skal ha beroligende effekt. Jeg prøver også forskjellige urteteer nå og da er det greit å vite om jeg bør unngå noe.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Som litiumbruker bør du ikke ta sjansen på å bruke noe som ikke er testet ut og funnet å være sikkert sammen med litium.

Jeg ville i hvert fall ikke utsatt meg for slik risiko.

Skrevet

Som litiumbruker bør du ikke ta sjansen på å bruke noe som ikke er testet ut og funnet å være sikkert sammen med litium.

Jeg ville i hvert fall ikke utsatt meg for slik risiko.

Der røyk den muligheten, nå når jeg trodde jeg hadde funnet løsningen.

Men utsetter jeg meg for risiko med urteteer også? Jeg har stor respekt for lithium og ønsker ikke å utsette meg for noen risiko.

På avena sativa stod det at det ikke var noen kjent interaksjoner med andre medisiner, men det betyr kanskje bare at de ikke har testet det ut.

Skrevet

Husk på at med medisiner med "smalt terapeutisk vindu" er det farlig hvis "små ting" skjer som forandrer serumkonsentrasjonen. Da er det en sjanse du ikke burde ta.

Det gjelder ikke bare andre medisiner. Mange matvarer inneholder stoffer som enten øker eller reduserer nedbrytingen av medikamenter, f.eks grapefruktjuice og rødvin.

Personer med hjerteflimmer og som av den grunn tar Marevan ("blodfortynnende"), får gjerne en liste av legen sin over ting man ikke bør spise. Kanskje en slik liste burde finnes for Lithium også?

Du må i alle fall ikke stole blindt på helsekostbutikken, for de vet som regel fint lite om skolemedisin og vil veldig gjerne selge produktene sine..

Skrevet

Husk på at med medisiner med "smalt terapeutisk vindu" er det farlig hvis "små ting" skjer som forandrer serumkonsentrasjonen. Da er det en sjanse du ikke burde ta.

Det gjelder ikke bare andre medisiner. Mange matvarer inneholder stoffer som enten øker eller reduserer nedbrytingen av medikamenter, f.eks grapefruktjuice og rødvin.

Personer med hjerteflimmer og som av den grunn tar Marevan ("blodfortynnende"), får gjerne en liste av legen sin over ting man ikke bør spise. Kanskje en slik liste burde finnes for Lithium også?

Du må i alle fall ikke stole blindt på helsekostbutikken, for de vet som regel fint lite om skolemedisin og vil veldig gjerne selge produktene sine..

Jeg skulle ønsket det fantes en slik liste på hva som bør unngås når jeg bruker lithium. Også andre ting jeg bør være obs på. Hadde det ikke vært for dol så er det flere viktige ting jeg ikke hadde vært klar over.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...