Gå til innhold

Asperger, ingen hjerneskade

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dessverre , så har mange opp igjennom tiden blitt matet med den uvitende forståelse at As personer har en hjerneskade eller feil. Men heldigvis så får vi  Igjen bekreftet at så ikke er tilfelle i denne vedlagte linken,  Personen det  er snakk om fikk diagnosen hjerneskade som barn.  Selv om de er langt tilbake i tid at denne kjendisen fikk en slik diagnose som liten,, så har vi fortsatt hørt dette langt frem til i dag, at de med AS har en eller annen form for hjerne feil, eller skade. 

http://www.kjendis.no/2013/12/08/kjendis/boyle/utenriks/30727779/

Skrevet

Dessverre , så har mange opp igjennom tiden blitt matet med den uvitende forståelse at As personer har en hjerneskade eller feil. Men heldigvis så får vi  Igjen bekreftet at så ikke er tilfelle i denne vedlagte linken,  Personen det  er snakk om fikk diagnosen hjerneskade som barn.  Selv om de er langt tilbake i tid at denne kjendisen fikk en slik diagnose som liten,, så har vi fortsatt hørt dette langt frem til i dag, at de med AS har en eller annen form for hjerne feil, eller skade. 

http://www.kjendis.no/2013/12/08/kjendis/boyle/utenriks/30727779/

Hei!

Innenfor navsystemet blir vi klassifisert i gruppen med hjerneskader. En jente med normal iq og asperger, fortalte meg at ulempen for henne var at hun måtte overbeviser saksbehandlere om at hun ikke er psykisk utviklingshemmede, hun opplevde det slitsomt. Så det blir i vertfall av NAv behandlet som hjerneskade.

Jeg tror det er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelser , medfødt, for min del er det ikke problematisk å snakke om hjerneskade, men vi har likevel normal iq, men siden det er medfødt og man som små babyer oppdager det, er det jo både medfødt og uhensiktsmessig, da vi jo trenger mye starthjelp,.

Siden det ikke kan kureres eller avhjelpes, ved medisiner eller terapi så blir det mer tydelig at det er i gruppen for hjerneskader.

Jeg vet mange med asperger ikke liker det, og jeg sier ikke til mine barn at de har hjerneskade, men selv syns jeg det medfører såpass mye strev å ha autisme at jeg nok føler selv jeg har en hjerneskade.

Men praktisk veiledning om hvordan forstå andre mennesker eller beskytte meg selv mot sanseinntrykk, lever jeg likevel et godt liv.

Skrevet (endret)

Nei det er ikke en psykisk lidelse,. Men kan oppfattes som det, siden mange lider også av depresjon, eller panikkangst. Pr. i dag forstår vi at dette er tilleggsvansker,  noe  jeg selv kan bekrefte fra mitt eget liv..vi har også  en bedre generell forståelse av det AS dag. Hva NAV sier, eller hva enkelte psykiatere sier har ingen betydning, for den vanlig forståelsen blant verdens fremste eksperter på AS, er mer at hjernen fungerer noen annerledes, og har andre sosiale behov også . Men når en skal presses inn i et system for å være mest mulig lik andre, så skaper det stress og tilpasningsvansker, også alvorlige.  

Endret av FGT
Skrevet

Nei det er ikke en psykisk lidelse,. Men kan oppfattes som det, siden mange lider også av depresjon, eller panikkangst. Pr. i dag forstår vi at dette er tilleggsvansker,  noe  jeg selv kan bekrefte fra mitt eget liv..vi har også  en bedre generell forståelse av det AS dag. Hva NAV sier, eller hva enkelte psykiatere sier har ingen betydning, for den vanlig forståelsen blant verdens fremste eksperter på AS, er mer at hjernen fungerer noen annerledes, og har andre sosiale behov også . Men når en skal presses inn i et system for å være mest mulig lik andre, så skaper det stress og tilpasningsvansker, også alvorlige.

Hei!

Min psykiater mener det ikke er en psykisk lidelse heller ingen av de andre psykiaterne på voksenhabiliteringen mener det, hun blir oppgitt når jeg forklarte hva nhd her inne mener, og hun mener han mener det fordi han ikke jobber med mennesker med autisme.

Hun mener det kort og godt er en annerledes måte å oppleve verden på, og sier til meg at siden jeg ikke har noen psykisk lidelse eller hjerneskade :-) skal jeg være glad. Noe jeg er,, men jeg hjelper mine barn MYE mer enn andre foreldre må med sine barn. Derfor opplever jeg nok mer av vanskene ved autisme enn min psykiater merker :-)

Skrevet

Hei!

Min psykiater mener det ikke er en psykisk lidelse heller ingen av de andre psykiaterne på voksenhabiliteringen mener det, hun blir oppgitt når jeg forklarte hva nhd her inne mener, og hun mener han mener det fordi han ikke jobber med mennesker med autisme.

Hun mener det kort og godt er en annerledes måte å oppleve verden på, og sier til meg at siden jeg ikke har noen psykisk lidelse eller hjerneskade :-) skal jeg være glad. Noe jeg er,, men jeg hjelper mine barn MYE mer enn andre foreldre må med sine barn. Derfor opplever jeg nok mer av vanskene ved autisme enn min psykiater merker :-)

Ja det forstår jeg godt , Men hva slags diagnose har barna dine fått. ?

Skrevet

Ja det forstår jeg godt , Men hva slags diagnose har barna dine fått. ?

Hei!

De har asperger syndrom.

Det var tydelig tidlig, men jeg skjønte det ikke, grunnen til at de ikke "hørte" dvs snudde seg etter sitt navn når de var små, var rett og slett autisme, det er syns kompetansen er så dårlig om autisme også på helsestasjoner og fødeklinikker. Da jeg skulle føde, ville de presse meg til å si/!innrømme at jeg var seksuelt misbrukt, bare fordi jeg ville føde selv og ikkenha andre mennesker til p komme mer enn en meter i fra meg i sånne smerter.

Hadde de vist at dette skyldtes autisme hadde jeg sluppet maset deres om at jeg bare kunne si at jeg var seksuelt misbrukt ???

Skrevet

Ja nettopp, jeg likte ikke heller at det kom studenter inn på fødestua til oss når kona skulle føde, selv om det ikke skulle tilsi noen diagnose heller, at jeg ikke ønsket det ?  En har vel nok med de som allerede må være tilstede. Men du kunne vel ikke unngå å holde personell på avstand under fødselen, siden de måtte hjelpe deg med å ta i mot ungen ? selv var jeg tilstede ved to fødsler, men var deprimert da også. 

Skrevet

Når du sier at Asperger ikke er en psykisk lidelse, hvordan definerer du da psykisk lidelse?

I diagnosesystemet icd-10 er Asperger kategorisert under hovedkapitlet "Psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser(F00-F99)"

Skrevet

Når du sier at Asperger ikke er en psykisk lidelse, hvordan definerer du da psykisk lidelse?

I diagnosesystemet icd-10 er Asperger kategorisert under hovedkapitlet "Psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser(F00-F99)"

Hei!

Nei, det er fra 84-89 gjennomgripende utviklingsforstyrrelser.

Du burde forholde deg mer til ekspertisen på autisme enn rigide holdninger.

Det er em medflødt gjennomgripende utviklingsforstyrrelser.

Problemet med å se på autisme som psykisk lidelse er at mennesker med autisme er utsatt for å utvikle psykisk lidelse og da ofte ikke får hjelp.

Ekspertene som fgt henviser til fins ikke i verken den ordinære barne eller voksenpsykiatri, den fins på steder der man mer har fokus på utviklingsforstyrrelser og medfødte hjerneskader. Det burde for deg som for andre være mulig å forholde deg til det fakta.

Skrevet

Hei!

Nei, det er fra 84-89 gjennomgripende utviklingsforstyrrelser.

Du burde forholde deg mer til ekspertisen på autisme enn rigide holdninger.

Det er em medflødt gjennomgripende utviklingsforstyrrelser.

Problemet med å se på autisme som psykisk lidelse er at mennesker med autisme er utsatt for å utvikle psykisk lidelse og da ofte ikke får hjelp.

Ekspertene som fgt henviser til fins ikke i verken den ordinære barne eller voksenpsykiatri, den fins på steder der man mer har fokus på utviklingsforstyrrelser og medfødte hjerneskader. Det burde for deg som for andre være mulig å forholde deg til det fakta.

Ja, det er vel en grunn til at utredningen foregår på Habiliteringstjenesten, og ikke DPS. Slik er det ihvertfall her.

Anonymous poster hash: bbe66...c01

Skrevet

Ja, det er vel en grunn til at utredningen foregår på Habiliteringstjenesten, og ikke DPS. Slik er det ihvertfall her.Anonymous poster hash: bbe66...c01

Hei!

Nettopp.

Og en ting har psykiatrien rett i, det fins verken behandling eller medisiner, vi er som vi ble født.

Likevel å få noen til å forklare og tolke verden for meg har vært befriende og deilig.

Jeg har nok likevel ikke blitt så mye annerledes:-(

Skrevet

Ja, det er vel en grunn til at utredningen foregår på Habiliteringstjenesten, og ikke DPS. Slik er det ihvertfall her.Anonymous poster hash: bbe66...c01

Skulle være:-)

Skrevet

Kapittel V har som hovedoverskrift "Psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser(F00-F99)

Kapitlet har flere avsnitt/underkategorier:

F00-F09 Organiske, inklusive symptomatiske, psykiske lidelser F10-F19 Psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser som skyldes bruk av psykoaktive stoffer F20-F29 Schizofreni, schizotyp lidelse og paranoide lidelser F30-F39 Affektive lidelser F40-F48 Nevrotiske, belastningsrelaterte og somatoforme lidelser F50-F59 Atferdssyndromer forbundet med fysiologiske forstyrrelser og fysiske faktorer F60-F69 Personlighets- og atferdsforstyrrelser hos voksne F70-F79 Psykisk utviklingshemning F80-F89 Utviklingsforstyrrelser F90-F98 Atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser som vanligvis oppstår i barne- og ungdomsalder F99 Uspesifisert psykisk lidelse

Mitt poeng er at diskusjonen om hvorvidt Asperger "er" eller ikke er en psykisk lidelse, avhenger av definisjonen som benyttes på "psykisk lidelse". Hvis man forholder seg til icd-10, så er utviklingsforstyrrelsene (inkl. Asperger) kategorisert inn under hovedoverskriften "Psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser".

Så kan fagfolk mene ulikt om hvorvidt disse kategoriene bør legges inn under en felles hovedkategori kalt "psykisk lidelse osv" eller ikke.

De som sier at Asperger ikke er en psykisk lidelse, legger et snevrere begrepsinnhold i "psykisk lidelse" enn hva icd-10 benytter seg av.

Skrevet

Kapittel V har som hovedoverskrift "Psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser(F00-F99)

Kapitlet har flere avsnitt/underkategorier:

F00-F09 Organiske, inklusive symptomatiske, psykiske lidelser F10-F19 Psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser som skyldes bruk av psykoaktive stoffer F20-F29 Schizofreni, schizotyp lidelse og paranoide lidelser F30-F39 Affektive lidelser F40-F48 Nevrotiske, belastningsrelaterte og somatoforme lidelser F50-F59 Atferdssyndromer forbundet med fysiologiske forstyrrelser og fysiske faktorer F60-F69 Personlighets- og atferdsforstyrrelser hos voksne F70-F79 Psykisk utviklingshemning F80-F89 Utviklingsforstyrrelser F90-F98 Atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser som vanligvis oppstår i barne- og ungdomsalder F99 Uspesifisert psykisk lidelse

Mitt poeng er at diskusjonen om hvorvidt Asperger "er" eller ikke er en psykisk lidelse, avhenger av definisjonen som benyttes på "psykisk lidelse". Hvis man forholder seg til icd-10, så er utviklingsforstyrrelsene (inkl. Asperger) kategorisert inn under hovedoverskriften "Psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser".

Så kan fagfolk mene ulikt om hvorvidt disse kategoriene bør legges inn under en felles hovedkategori kalt "psykisk lidelse osv" eller ikke.

De som sier at Asperger ikke er en psykisk lidelse, legger et snevrere begrepsinnhold i "psykisk lidelse" enn hva icd-10 benytter seg av.

Det kan vel være en adferselsforstyrrelse uten at det er en psykisk lidelse?

Skrevet (endret)

Det kan vel være en adferselsforstyrrelse uten at det er en psykisk lidelse?

Jeg tror ikke det vil hjelpe på denne uenigheten. Jeg tror problemet ligger i ulikt begrepsinnhold i "psykisk lidelse".

De færreste av oss legger vel heller ikke psykisk utviklingshemming inn under kategorien psykisk lidelse slik vi benytter begrepet i dagligspråket? I icd-10 er også PU en underkategori i kapittel V.

Endret av frosken
Skrevet

Jeg tror ikke det vil hjelpe på denne uenigheten. Jeg tror problemet ligger i ulikt begrepsinnhold i "psykisk lidelse".

De færreste av oss legger vel heller ikke psykisk utviklingshemming inn under kategorien psykisk lidelse slik vi benytter begrepet i dagligspråket? I icd-10 er også PU en underkategori i kapittel V.

Poenget et at kategorien inneholder både psykiske lidelser *og* atferdsforstyrrelser. Altså enten det ene eller det andre.

Skrevet

Det er ikke en adferdforstyrrelse heller, dette kommer en mer under PF. Hvis en har psykiske problemer, så lider en under det, uansett hvilken situasjon en er  i. Aspergere kan bli sliten, også deprimert i  sosiale situasjoner, særlig i stor folkesamlinger, men ikke når en er for seg selv, og kan holde på med noe en liker. Ja depresjon kan være en konsekvens med å ha AS, da  mer som voksen, men dette gjelder ikke alle. En går ikke rundt å har psykiske problemer fordi en har AS, men som sagt, det kan bli en konsekvens, fordi det er så mye en må forholde seg til i dagens samfunn.

Skrevet

Det er ikke en adferdforstyrrelse heller, dette kommer en mer under PF. Hvis en har psykiske problemer, så lider en under det, uansett hvilken situasjon en er  i. Aspergere kan bli sliten, også deprimert i  sosiale situasjoner, særlig i stor folkesamlinger, men ikke når en er for seg selv, og kan holde på med noe en liker. Ja depresjon kan være en konsekvens med å ha AS, da  mer som voksen, men dette gjelder ikke alle. En går ikke rundt å har psykiske problemer fordi en har AS, men som sagt, det kan bli en konsekvens, fordi det er så mye en må forholde seg til i dagens samfunn.

Du svarer ikke på hvordan du definerer psykisk lidelse?

Skrevet (endret)

Du svarer ikke på hvordan du definerer psykisk lidelse?

Psykiske lidelser eller mentale lidelser er et samlebegrep for forskjellige lidelser og sykdommer som i første rekke rammer sinnet og bevisstheten. Når tanker og følelser er berørt så går det på det psykiske. når en er i psykisk ubalanse så kan en lide av depresjon for eksempel. Som sagt , så er det et samlebegrep der sinnet  berørt er i en eller annen form i ubalanse , som kan være far fobier til alvorlige sinnsykdommer. 

Endret av FGT

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...