Angustia1 Skrevet 8. desember 2013 Skrevet 8. desember 2013 Hei! Innenfor navsystemet blir vi klassifisert i gruppen med hjerneskader. En jente med normal iq og asperger, fortalte meg at ulempen for henne var at hun måtte overbeviser saksbehandlere om at hun ikke er psykisk utviklingshemmede, hun opplevde det slitsomt. Så det blir i vertfall av NAv behandlet som hjerneskade. Jeg tror det er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelser , medfødt, for min del er det ikke problematisk å snakke om hjerneskade, men vi har likevel normal iq, men siden det er medfødt og man som små babyer oppdager det, er det jo både medfødt og uhensiktsmessig, da vi jo trenger mye starthjelp,. Siden det ikke kan kureres eller avhjelpes, ved medisiner eller terapi så blir det mer tydelig at det er i gruppen for hjerneskader. Jeg vet mange med asperger ikke liker det, og jeg sier ikke til mine barn at de har hjerneskade, men selv syns jeg det medfører såpass mye strev å ha autisme at jeg nok føler selv jeg har en hjerneskade. Men praktisk veiledning om hvordan forstå andre mennesker eller beskytte meg selv mot sanseinntrykk, lever jeg likevel et godt liv. "Innenfor navsystemet blir vi klassifisert i gruppen med hjerneskader. En jente med normal iq og asperger, fortalte meg at ulempen for henne var at hun måtte overbeviser saksbehandlere om at hun ikke er psykisk utviklingshemmede, hun opplevde det slitsomt. Så det blir i vertfall av NAv behandlet som hjerneskade." Det er ikke mitt inntrykk at mennesker med Asperger Syndrom blir "klassifisert i gruppen med hjerneskader", verken av helsepersonell eller NAV. Og husk at NAV tar utgangspunkt i legeerklæringer / spesialisterklæringer - NAV-veiledere har ikke kompetanse til å stille diagnoser, heldigvis Det er heldigvis meir kunnskap om og fokus på Asperger spesielt og autisme generelt i barnehager, grunnskole, vgs, helsevesen og samfunnet forøvrig. Jeg meiner ikke å rosemale situasjonen, snakker bare om mitt inntrykk. Og "aspergere" er selvfølgelig like forskjellige som folk flest - f.eks har de "paranoide" like store utfordringer ift arbeidsliv som alle andre med "paranoia" og overdreven skepsis til alt og alle utenfor leiligheten, sjøl om IQ'en er topp... Apropos autisme, jeg snubla nylig over en interessant artikkel, her fra Aftenposten i går: http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/Mennesker-med-autisme-kan-ha-sammenkoblede-sanser-7394711.html 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.