Gå til innhold

vanor versus vival

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker Xanor bedre enn vival? Har forferdelig angst:

Skrevet

Mener selvsagt Xanor i overskriften. Ikke Vanor!

Skrevet

Xanor er vel et av de sterkeste benzopreparatene som finnes. Jeg snakket en gang med en person som ikke engang fikk Flunipam til å virke mot angsten, men Xanor hjalp.

Det er jo også et ganske skummelt preparat med tanke på avhengighet og sløvende virkning. Dette er definitivt ikke sukkertøy, og jeg tror leger er ganske restriktive med å skrive det ut. Vil tro det hovedsaklig er en spesialistoppgave når andre medisiner ikke virker.

I USA derimot, virker de ganske liberale med å skrive det ut, der heter det Xanax.

Håper du får hjelp mot angsten din, men vær forsiktig..

Skrevet

Xanor er vel et av de sterkeste benzopreparatene som finnes. Jeg snakket en gang med en person som ikke engang fikk Flunipam til å virke mot angsten, men Xanor hjalp.

Det er jo også et ganske skummelt preparat med tanke på avhengighet og sløvende virkning. Dette er definitivt ikke sukkertøy, og jeg tror leger er ganske restriktive med å skrive det ut. Vil tro det hovedsaklig er en spesialistoppgave når andre medisiner ikke virker.

I USA derimot, virker de ganske liberale med å skrive det ut, der heter det Xanax.

Tusen takk for svar!

Jeg tenkte at jeg skulle dra til legen i morgen å spørre om han er villig til å skrive det ut til meg. Det gjelder kun til bruk i julen som er helt forferdelig forferdelig for meg og den uutholdelige angsten har allerede begynt å bygge seg opp. Det er mye fælt som har skjedd hver jul for meg, dette vet legen om. Så det er snakk om ca 3 ukers bruk. Håper inderlig han er villig til å skrive det ut, siden du sier det virker bedre enn Vival. Synes du 3 ukers bruk er for mye?

Skrevet

Synes du jeg burde spørre om Flunipam i stedet?

Skrevet (endret)

Du kunne prøvd Rivotril, det er også ett sterkt benzo. Men det er fortsatt på vanlig B-resept, og ikke må skrives ut av psykiater, slik att det er mindre "stigmatiserende". Flunipam tror jeg ikke du får, tror ikke det selges i Norge lengre. Jeg fikk det da jeg skulle til tannlege, for noen år siden, og da fikk jeg en og en tablett, som var innelåst sikkert på DPS.

Endret av Inner self
Skrevet (endret)

Tusen takk for svar!

Jeg tenkte at jeg skulle dra til legen i morgen å spørre om han er villig til å skrive det ut til meg. Det gjelder kun til bruk i julen som er helt forferdelig forferdelig for meg og den uutholdelige angsten har allerede begynt å bygge seg opp. Det er mye fælt som har skjedd hver jul for meg, dette vet legen om. Så det er snakk om ca 3 ukers bruk. Håper inderlig han er villig til å skrive det ut, siden du sier det virker bedre enn Vival. Synes du 3 ukers bruk er for mye?

Trist å høre. Julen skal jo være en fin tid som man gleder seg til. Håper du får den hjelpen du trenger og fortjener..

PS: Xanor er jo et B-preparat, og fastlegen kan skrive det ut.

Det er dessverre umulig for meg å si om din lege vil skrive det ut. Det varierer jo også så mye fra lege til lege, personen jeg snakket om har "shoppet" fastleger for å si det sånn. Men tre uker hørtes jo ikke veldig mye ut. Det kommer nok litt an på hvilken situasjon du er i også.

Håper i alle fall du får hjelp og at du får en så fin jul som mulig..

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Tusen takk for svar!

Kan du ikke gjøre noe for å få en ok jul? Forandre på planer? Gjøre ting helt forskjellig fra hva du har pleid før om årene?

Skrevet

Kan du ikke gjøre noe for å få en ok jul? Forandre på planer? Gjøre ting helt forskjellig fra hva du har pleid før om årene?

Jeg har forsøkt mye for å forbedre julen. Jeg ble seksuelt misbrukt av min eldre søster i julen for mange år siden. Jeg har forsøkt å bare være alene, altså droppe alle familiesammenkomster og å reise langt bort. Og feiret jul med venner isteden. Ingenting fungerer særlig bra.

Skrevet

Synes du jeg burde spørre om Flunipam i stedet?

Flunipam selges ikke lengre (pga mye misbruk..)

Skrevet

Trist å høre. Julen skal jo være en fin tid som man gleder seg til. Håper du får den hjelpen du trenger og fortjener..

PS: Xanor er jo et B-preparat, og fastlegen kan skrive det ut.

Det er dessverre umulig for meg å si om din lege vil skrive det ut. Det varierer jo også så mye fra lege til lege, personen jeg snakket om har "shoppet" fastleger for å si det sånn. Men tre uker hørtes jo ikke veldig mye ut. Det kommer nok litt an på hvilken situasjon du er i også.

Håper i alle fall du får hjelp og at du får en så fin jul som mulig..

Tusen takk! Jeg vil evt bruke tabl med stor forsiktighet. Med tanke på avhengighet. Medikamenter er aldri noen langsiktig løsning, men har gått i terapi i 7 år uten særlig virkning.

Skrevet

Flunipam selges ikke lengre (pga mye misbruk..)

Ja, sjekket det og forstod det samme.

Skrevet

Du kunne prøvd Rivotril, det er også ett sterkt benzo. Men det er fortsatt på vanlig B-resept, og ikke må skrives ut av psykiater, slik att det er mindre "stigmatiserende". Flunipam tror jeg ikke du får, tror ikke det selges i Norge lengre. Jeg fikk det da jeg skulle til tannlege, for noen år siden, og da fikk jeg en og en tablett, som var innelåst sikkert på DPS.

Skrevet

Har forsøkt Rivotril pga epileptiske rykninger om natten (har konstatert epilepsi, bruker Lamictal for dette)

Rivotril hadde svært dårlig effekt for meg vedr angst. 

Skrevet

Virker Xanor bedre enn vival? Har forferdelig angst:

Xanor er veldig sløvende. For meg er det i hvert fall det. Kunne aldri gått f.eks i selskap med det. Men jeg blir sånn av Vival også.

Foretrekker derfor Sobril 25 mg.

Men Xanor tar alt av angst. 0.5 mg -1 mg. Fin å roe ned på kvelden eller sove på.

En bra kombo har jeg funnet ut er Fluanxol 2mg (C preparat) + Sobril. Ingen sløvende effekt. Tar alt av nerver for meg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Xanor er minst 10-15 ganger så potent som Vival/Valium. Derfor virker det også sterkere, og avhengighetsfaren er enorm.

Ingen på vår avdeling skriver ut Xanor.

Skrevet

Legen min ville heller ikke skrive ut Xanor, han sa det samme som du sier, avhengighetsfaren er voldsom. Han sa at han aldri skriver det ut.

Han vil heller at jeg skal komme og snakke med ham minst en gang i uken og han skrev ut Seroquel.

Skrevet

Legen min ville heller ikke skrive ut Xanor, han sa det samme som du sier, avhengighetsfaren er voldsom. Han sa at han aldri skriver det ut.

Han vil heller at jeg skal komme og snakke med ham minst en gang i uken og han skrev ut Seroquel.

Høres ut som om du har en lege som vil deg vel og tar ansvar:-)

Skrevet

Xanor er veldig sløvende. For meg er det i hvert fall det. Kunne aldri gått f.eks i selskap med det. Men jeg blir sånn av Vival også.

Foretrekker derfor Sobril 25 mg.

Men Xanor tar alt av angst. 0.5 mg -1 mg. Fin å roe ned på kvelden eller sove på.

En bra kombo har jeg funnet ut er Fluanxol 2mg (C preparat) + Sobril. Ingen sløvende effekt. Tar alt av nerver for meg.

Legen ville ikke skrive ut Xanor og det er jeg glad for når jeg nå i ettertid har lest en del om medikamentet. Jeg spurte om jeg kunne få Fluanxol som du nevner, har hatt god effekt av denne medisinen tidligere. Men han skrev ut Seroquel i steden.

Skrevet

Høres ut som om du har en lege som vil deg vel og tar ansvar:-)

Ja, jeg er faktisk glad han ikke skrev ut Xanor nå når jeg i ettertid har lest om denne medisinen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...