Gå til innhold

Betalte vennskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

De fleste jeg kjenner med asperger har " betalte venner" de er glad for dem, men jeg lurer på hva de føler når de slutter?

Flere ganger har min venn med asperger blitt relativt lei seg fordi deres betalte venn ikke kom, jeg lurer da av og til på hvorfor vi ikke er venner med hverandre, men for min del er det at jeg har det for travelt. Jeg syns også det med venner er såpass krevende at det er fint når det skjer innenfor rammer. Når jeg neste uke skal til min psykiater, er rammen satt til 1,5 time, og jeg gleder meg og savner så min psykiater etter på, parallelt med at jeg er glad for å være for meg selv igjen.

Jeg skulle ønske jeg var min psykiatriens datter, jeg ville gjort alt min psykiater bad om, det er lettere syns jeg enn å bare snakke, det er det vanskelige, jeg vet ikke hvorfor. Lettere å gjøre enn å snakke ord. Jeg er veldig glad i min psykiater, selv om jeg mindre og mindre ønsker eller trenger de fysiske besøkene, nå er vi jo blitt kjent da blir jeg ofte glad nok av å tenke på henne.

Skrevet

Jeg tror ikke "betalte venner" vet hvilket ansvar de egentlig har og hva de betyr for dem som trenger dem og jeg tror heller ikke det er meningen at de skal være venn, kun selskap eller hjelp.  Men det kan være vanskelig å skille både for den ansatte og brukeren.

De som trenger betalte venner er ofte ensomme og de "betalte vennene" trenger penger og det er ikke et likeverdig forhold.

Skrevet

Jeg tror ikke "betalte venner" vet hvilket ansvar de egentlig har og hva de betyr for dem som trenger dem og jeg tror heller ikke det er meningen at de skal være venn, kun selskap eller hjelp.  Men det kan være vanskelig å skille både for den ansatte og brukeren.

De som trenger betalte venner er ofte ensomme og de "betalte vennene" trenger penger og det er ikke et likeverdig forhold.

Hei!

Mm. Men burde da ikke tydeligere redegjøres for?

Mange jeg kjenner med asperger, bryr seg lite om venner, de har "betalte venner" og det er ok og best, men jeg vet de blir lei seg hvis slutter.

Skrevet

Jeg tror kanskje det regnes med at folk forstår dette og antagelig forstår de fleste det i hodet, men kanskje ikke alltid med følelsene.  Man kan ikke kjøpe vennskap og selv om dine asbergervenner bryr seg lite om venner så høres det jo ut som om de liker dem likevel siden de blir lei seg når de slutter.  

Jeg ser at endel funksjonshemmede menn blir forelsket og har et forhold til assistenten sin.  Da slutter assistenten og de får en ny assistent og flytter sammen med den gamle assistenten.

Skrevet

Jeg tror kanskje det regnes med at folk forstår dette og antagelig forstår de fleste det i hodet, men kanskje ikke alltid med følelsene.  Man kan ikke kjøpe vennskap og selv om dine asbergervenner bryr seg lite om venner så høres det jo ut som om de liker dem likevel siden de blir lei seg når de slutter.  

Jeg ser at endel funksjonshemmede menn blir forelsket og har et forhold til assistenten sin.  Da slutter assistenten og de får en ny assistent og flytter sammen med den gamle assistenten.

Hei,

Dette forstår ikke mennesker med autisme verken i hodet eller følelsene uten å ha blitt forklart det.

Derfor forstår jeg at autisme er mer gjennomgripende og medfødt og ikke psykisk.

Vi kan ikke få noe hjelp av vanlig psykiatri, det erkjenner de også, kun eksperter på autisme synes å kunne forklare og oversette verden for oss. Tror fordi de forstår hvordan autisme arter seg, en del vanlige mennesker forstår det også godt, det har jeg oppdaget her inne.

Skrevet

Hei,

Dette forstår ikke mennesker med autisme verken i hodet eller følelsene uten å ha blitt forklart det.

Vel, jeg forstår det uten problemer selv om jeg har asperger. Men du tenker kanskje på mennesker med "full" autisme (og ikke "light" versjonen av autisme)?

Anonymous poster hash: fae5c...642

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...