Gå til innhold

Amming etter fylte 1 år


Mettes

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 13 mnd. Jeg ammer henne enda, til tross for at jeg har begynt i jobb igjen og jobber 4 dager uke. Jeg ammer henne om natten. Hun våkner utpå kveldingen og får komme opp i sengen vår og driver mer eller mindre "selfservice" i løpet av natten. Når jeg kommer fra jobb er jeg rimelig melkesprengt og hun forlager da å få pupp. Problemet vårt er at hun spiser lite annen mat. Til frokost spiser hun kanskje 2 små biter av en skive eller noen få skjeer yoghurt. Til lunsj kan hun kanskje spise 1/4 rundstykke eller litt youghurt. Middag er hun ikke interessert i i det hele tatt. Ferdigglass nekter hun å spise og vil heller ikke ha hjemmelaget mat. Hun kan godta å få en pølse i tygge på. Men hun vil veldig gjerne ha pupp. Hun spiser litt grøt, kanskje 10 skjeer hvis hun er flint, til kvelds, men ellers får hun også morsmelk til kvelds.

Hun er i godt humør, stabber rundt og vekt og lenge er helt normalt (77,5 cm/10.5 kg).

Vi er likevel bekymret for om hun får nok næring i seg. Er morsmelk nok til å holde en 1-åring i form ???? Jeg vet at jeg burde slutt å amme henne for å få henne til å spise skikkelig, men samtidig anbefales man også å amme inn i det 2. leveåret.

Jeg er kjempetakknemlig for gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vesla spiser heller ikke så mye (1 år).

Dette er nok fordi de nattammes,det spolerer apetitten effektivt!

Det lille hun spiser bør være så jernholdig som mulig,da morsmelk er fattig på jern.

Amming om dagen kan du fortsette med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla spiser heller ikke så mye (1 år).

Dette er nok fordi de nattammes,det spolerer apetitten effektivt!

Det lille hun spiser bør være så jernholdig som mulig,da morsmelk er fattig på jern.

Amming om dagen kan du fortsette med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Mettes.

Ved 6 måneders alder øker behovet for bla. jern. Det er derfor ikke tilstrekkeelig om kosten består for det meste av morsmelk ved 1 år. Du kan ikke presse maten i barnet. Det viktigste er å tilby mat jevnlig, la henne sitte sammen med dere ved bordet og pass på at det hun får er mest mulig næringsrikt. F.eks.ikke kjeks og boller. Noen barn er utrolig småspiste, men vokser likevell fint. Hva med å sjekke jernstatus slik at du finner ut om det er nødvendig å bekymre seg? En annen sak er at det betyr ikke at du må slutte å amme selv om du reduserer antall ammemåltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Min og min datters situasjon, ved hennes 1 års alder, var nøyaktig like deres.

Jobb 4 d.pr. uke, amme masse, problemer med å få i henne mat, og amming om natten (selvbekjenning).

Det som er problemet er at det ofte ikke blir bedre med tiden.

Nå er jenta mi 18 mnd. og situasjonen er temmelig lik slik den var for 6 mnd siden.

Hun spiser (nesten) ikke, og vi må "lure" og "leke" maten i henne.

Det er virkelig strevsomt.

I dag var jeg på helsestasjonen for å måle og veie henne (13080 g. og 79,5 cm.) og for å ta opp problemet med helsesøster.

Når jeg tidliger har uttrykt bekymring for hennes manglende appetitt har de/alle bare ledd og sagt at hun,som er så tykk og god, lider ingen nød.

I dag ble det foretatt en blodprøve, den var ikke oppløftende. Hun hadde jernanemi (jernmangel). Dermed må tøtta gis jerntilskudd, og vi må riktig "trø" til når det gjelder mat.

Og mor- ja hun skal kneppe BH`en bedre igjen.

Dermed råder jeg deg til å trappe ned på amming, ikke la ammingen komme forran maten.

Masse hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...