Kosteskaft Skrevet 9. desember 2013 Skrevet 9. desember 2013 Mens jeg skriver dette er det 11 timer til jeg skal ha min siste eksamen dette semesteret. Jeg har enda ikke begynt å lese og jeg vet at dersom jeg ikke står har jeg brukt opp min siste sjanse. Jeg vil med andre ord ikke kunne fullføre bachelorgraden min som jeg nå har brukt fire og et halvt år på. Jeg klarer ikke å sette igang med noe, rommet mitt er rotete, leiligheten er uren. Jeg gjør de samme retarderte feilene om igjen og om igjen. Utsetter ting, får skyldfølelse og skam, deretter utsetter jeg det like så godt enda engang, helt til jeg ikke kan utsette det lenger. Det skjer ingenting i livet mitt lenger, studiekameratene ble ferdige da de skulle og er i arbeid eller går master. Jeg står fortsatt på samme sted. Jeg holder meg hjemme, det har jeg gjort de siste årene. Jeg har gått ned i vekt og mistet muskelmasse etter 3 år med tilnærmet ingen fysisk aktivitet. Jeg har begynt å merke plager i rygg og nakke og jeg er ofte anspent. Jeg liker ikke å gå ute lenger, liker ikke at folk ser på meg. Jeg kan fortsatt le og ha det gøy med venner, men smilet sitter ikke like løst lenger. Jeg trives ikke like godt i sosialt lag da jeg vet hvor dum jeg har vært, alle de idiotiske valgene jeg har tatt. Jeg har mistet interessene mine, de gir meg ikke noe lenger. Det eneste jeg egentlig tenker på er jenter, jeg har høy libido men jeg har ikke hatt mange sex-partnere (lav selvtillit og en følelse av å ikke strekke til er ikke attraktivt) og jeg har aldri hatt en kjæreste. Jeg kan ikke huske sist jeg følte meg lykkelig, men jeg vet at jeg hadde det mye bedre 1. semester (da jeg startet utdanningen min). Da var livet spennende. Da 2. semester startet ble jeg veldig betatt av en jente i klassen, vi hadde ikke noe forhold sammen, ikke engang sex. Hun lekte med følelsene mine og jeg ble sjalu og sint. Dessverre var hun en del av "kjernen" på skolen og jeg begynte å skulke skolen delvis for å slippe synet av henne. Samtidig begynte jeg å bli slapp med skolearbeidet og det endte med at jeg strøk i et av fagene. Deretter har det bare blitt værre. I 2. klasse skulket jeg mer, og i 3. klasse var jeg knapt på skolen i det hele tatt. Jeg har hele tiden tenkt at "joda det gikk ikke så bra nå, men det var fordi du ikke begynte å lese før noen få dager før eksamen. Neste gang starter du å lese 3 uker før eksamen og da kommer du til å stå!", men det ender altid med at jeg gjør det samme og hater meg selv like mye etterpå. Jeg har fått utvidet studierett 2 ganger og har nå antagelig ikke sjanse til å fullføre, dog er jeg ferdig med bacheloroppgaven og bestått 70% av alle fagene. Av annen informasjon kan det nevnes at jeg er i midten av tjueårene. Min bror har lenge hatt psykiske problemer og selvmordstanker. Han har prøvd å bruke alkohol og annen narkotika for å slippe unna, men jeg tror det går bedre med han nå. Jeg har aldri blitt misbrukt/misshandlet og jeg elsker mine foreldre. Jeg har aldri hatt selvmordstanker. Jeg ønsker å bli lykkelig og jeg tror jeg engang kan bli det, men jeg vet ikke hvordan. Jeg vet ikke hvor jeg skal starte, jeg er ikke noe snill mot meg selv. Jeg liker ikke megselv, jeg liker ikke den jeg har blitt. Jeg skulle ønske jeg kunne gå tilbake og gjøre det hele på nytt igjen. Nå er det 10 timer til eksamen. ... Hvordan kan jeg hjelpe meg selv? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 Skrevet 9. desember 2013 Lukk PCen. Les 3 timer, gjerne notater fra faget om du har det. Legg deg og sov. Stå opp i morgen og ta eksamen. Da forsøkte du i hvertfall. Lykke til! Anonymous poster hash: 51d88...4fb 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 9. desember 2013 Skrevet 9. desember 2013 Det kan godt hende du er deprimert, men inntrykket mitt er at det i stor grad kommer av livssituasjonen du er i nå. Du har problemer med prokrastinering (utsette ting du veit du burde gjort). Jeg tror du kan ha mye å vinne på å begynne med å ta tak i dette. Det fins mange selvhjelpsbøker for dette, ei jeg kan anbefale er "The Now Habit" av Fiore, mulig den fins i norsk oversettelse også. En ting du kan begynne med med én gang er å lage en liste over ting du må gjøre. Del hver ting opp i mindre delmål som tar kort tid (kan være så lite som ti minutter). Sett på en stoppeklokke, gjør oppgaven i ti minutter og gi deg selv en belønning eller ta en pause etterpå. Begynn forsiktig og utvid øktene etter hvert. Når det gjelder den konkrete situasjonen med eksamen tenker jeg at du kanskje kan forklare problemet ditt til en studieveileder der du studerer og høre om det fins noen løsning. De fleste studiesteder har også et tilbud om psykisk helsetjeneste. De kan hjelpe deg å få klarhet i forhold til de uheldige tankemønstrene som gjør at du prokrastinerer. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.