Gå til innhold

NHD og andre!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt med Seroquel i dag. 25 mg 2 gng i døgnet. Vet at NHD sier at man aldri går opp i vekt pga medisiner, at man kun går opp i vekt fordi man spiser mer. Min lege sier at jeg ikke kommer til å oppleve økt matlyst pga den lave dosen. Men jeg er veldig redd for å gå opp i vekt! Er du enig i det NHD? Og er det noen her inne som IKKE har gått opp i vekt ved bruk av denne medisinen? Fortrinnsvis ved denne lave dosen? Meget takknemlig for svar!

Skrevet

Jeg synes du skal fokusere på hva medisinen gjør for deg, ikke la deg farge av alle andre. Det spiller liten rolle om 30 stk fra DOL ikke har gått opp/ elller har gått opp, hver kropp er ulik, det er ikke sikkert du  opplever samme resultat. Prøv ut medikamentet, og gi det tid.

Skrevet

Jeg synes du skal fokusere på hva medisinen gjør for deg, ikke la deg farge av alle andre. Det spiller liten rolle om 30 stk fra DOL ikke har gått opp/ elller har gått opp, hver kropp er ulik, det er ikke sikkert du  opplever samme resultat. Prøv ut medikamentet, og gi det tid.

Det hadde vært svært positivt for meg om 30 stk her på Dol ikke hadde gått opp i vekt. Vektøkning er en svært vanlig bivirkning og om jeg går opp i vekt spiller det ingen rolle om medikamentet har god effekt. Jeg hadde da heller oppnådd et nytt problem isteden for det andre, nemlig vektøkning. Ja, hver kropp er ulik, men som sagt er dette en svært vanlig bivirkning. Det er lett for andre å si at man skal fokusere på hva medisinen gir av positivitet, at man går opp i vekt er for mange et alvorlig problem som gir nedsatt livskvalitet, det har du sikkert fått med deg her på Dol. Ellers takk for svar.

Skrevet

Det hadde vært svært positivt for meg om 30 stk her på Dol ikke hadde gått opp i vekt. Vektøkning er en svært vanlig bivirkning og om jeg går opp i vekt spiller det ingen rolle om medikamentet har god effekt. Jeg hadde da heller oppnådd et nytt problem isteden for det andre, nemlig vektøkning. Ja, hver kropp er ulik, men som sagt er dette en svært vanlig bivirkning. Det er lett for andre å si at man skal fokusere på hva medisinen gir av positivitet, at man går opp i vekt er for mange et alvorlig problem som gir nedsatt livskvalitet, det har du sikkert fått med deg her på Dol. Ellers takk for svar.

Jeg er enig med deg i mye av dette, jeg mente ikke å bagatellisere vektøkning, for en som sliter med vekt er dette et kjempe problem. For å være ærlig synes jeg det fokuseres altfor lite på.

Det jeg stiller spørsmålstegn ved er hva det har å si for deg hvorvidt dols befolkning har en positiv eller negativ opplevelse av medikamentet du skal begynne på. Hvorfor gjør du deg ikke kjent med virkningen/bivirkningen selv, ene og alene. Noen går opp, mange gjør det ikke, det bør ikke ha noe å si, din kropp er ikke lik noen annens.

Captain Cheeseheart
Skrevet

Jeg har prøvd Seroquel, på ulike doser. En liten dose sånn som du har, og en på 400 mg eller hva det var. Jeg er usikker på om min vektøkning også skyldes antipsykotika (som jeg har brukt ulike typer av), og ikke bare endret livsførsel, men Seroquel virket i alle fall ikke noe mer vektøkende på meg enn andre merker.

Men det som er, etter at jeg begynte med antipsykotika, så endret livsførselen min seg veldig! Jeg ble stillesittende og spiste mer.

Når jeg har sluttet med antipsykotika, så har dette endret seg tilbake.  :(

Men jeg kan ikke bare slutte heller, for jeg blir ganske psyk...

Men som sagt, Seroquel var i alle fall ikke noe verre enn de andre...

Tror for min del, at det er mer medisintypen generelt, som gjør at jeg blir rolig...

Skrevet

Jeg er enig med deg i mye av dette, jeg mente ikke å bagatellisere vektøkning, for en som sliter med vekt er dette et kjempe problem. For å være ærlig synes jeg det fokuseres altfor lite på.

Det jeg stiller spørsmålstegn ved er hva det har å si for deg hvorvidt dols befolkning har en positiv eller negativ opplevelse av medikamentet du skal begynne på. Hvorfor gjør du deg ikke kjent med virkningen/bivirkningen selv, ene og alene. Noen går opp, mange gjør det ikke, det bør ikke ha noe å si, din kropp er ikke lik noen annens.

Betydningen av om mange ikke har gått opp i vekt gjør meg roligere til sinns. Det er ikke snakk om at jeg ikke kommer til å teste ut medikamentet.

Skrevet

Jeg har prøvd Seroquel, på ulike doser. En liten dose sånn som du har, og en på 400 mg eller hva det var. Jeg er usikker på om min vektøkning også skyldes antipsykotika (som jeg har brukt ulike typer av), og ikke bare endret livsførsel, men Seroquel virket i alle fall ikke noe mer vektøkende på meg enn andre merker.

Men det som er, etter at jeg begynte med antipsykotika, så endret livsførselen min seg veldig! Jeg ble stillesittende og spiste mer.

Når jeg har sluttet med antipsykotika, så har dette endret seg tilbake.  :(

Men jeg kan ikke bare slutte heller, for jeg blir ganske psyk...

Men som sagt, Seroquel var i alle fall ikke noe verre enn de andre...

Tror for min del, at det er mer medisintypen generelt, som gjør at jeg blir rolig...

Jeg har tidligere brukt Fluanxsol og Truxal, men vet ikke om det er i samme gruppe som Seroquel. Jeg gikk ihvertfall ikke opp i vekt av disse medisinene.

Captain Cheeseheart
Skrevet

Jeg har tidligere brukt Fluanxsol og Truxal, men vet ikke om det er i samme gruppe som Seroquel. Jeg gikk ihvertfall ikke opp i vekt av disse medisinene.

Tror ikke en kan si noe om dette, du må nesten bare prøve...

Skrevet

Min erfaring er at det er i starten på en ny ap- medisin at man får mere matlyst ( som regel ). Da er det viktig å greie og fortsette med et sunt kosthold til tross for dette. Fortsetter det og vekta går bare oppover i lang tid, synes jeg du skal snakke med legen din om det. Du har fått liten dose, da er ofte bivirkningene ikke så store heller. Lykke til ;-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...