rosarop Skrevet 12. desember 2013 Skrevet 12. desember 2013 Jeg velger å ikke ta medisiner for jeg ønsker å føle glede (den lille som av og til kommer)med medisiner føler jeg meg bare "flat".Jeg føler også at folk lettere kan utnytte meg når jeg går på medisiner damjeg ikke reagerer så mye på ting da. Problemet er at legene mener at jeg er psykotisk ,har vrangforestillinger og ingen sykdomsinnsikt. Og for meg er det greit nok at de mener det, men jeg mener jeg vet best hva som er bra for meg etter mange år i psykriatrien. Og nå har jeg fått ny behandler kan jeg forvente forståelse for mine meninger av han ? Det er så viktig for meg å få støtte og forståelse for de valg jeg gjør. 0 Siter
Captain Cheeseheart Skrevet 12. desember 2013 Skrevet 12. desember 2013 Tror ikke det er greit å vite hva du "går til" her. Det er en annen tråd her inne nå, om noen som ble "kastet ut" av psykiatrien, for å ikke velge medisiner - selv om vedkommende har det bra uten, for tiden i alle fall. Er det en slik behandler du skal til, får du nok ikke mye støtte og forståelse om du er psykotisk. Men du har også de i andre "enden", som er motsatt, og viser støtte og forståelse i nesten alt. Jeg har mest tro på en middelting her, jeg. Det blir vel som med medmenneskelige relasjoner generelt, tror jeg - alt med måte. 0 Siter
missmas Skrevet 12. desember 2013 Skrevet 12. desember 2013 Faren min har vrangforestillinger og ingen forståelse for at han er syk, når han er uten Risperdal, og da er det helt forferdelig å være rundt han og motta sms fra han. Nå snakker han om at han ikke trenger medisin og vil slutte på Risperdal. Om han gjør det vil jeg ikke ha mer med han å gjøre. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2013 Skrevet 12. desember 2013 Jeg velger å ikke ta medisiner for jeg ønsker å føle glede (den lille som av og til kommer)med medisiner føler jeg meg bare "flat".Jeg føler også at folk lettere kan utnytte meg når jeg går på medisiner damjeg ikke reagerer så mye på ting da. Problemet er at legene mener at jeg er psykotisk ,har vrangforestillinger og ingen sykdomsinnsikt. Og du mener at legene sier dette fordi de er "onde"? Anonymous poster hash: 78578...1e5 0 Siter
missmas Skrevet 12. desember 2013 Skrevet 12. desember 2013 Hva er vitsen med å gå rundt og tro på ting som ikke stemmer med virkeligheten? Jeg har aldri blitt flat av medisiner. 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 12. desember 2013 Skrevet 12. desember 2013 Så lenge du ikke er under tvang er det du som bestemmer om du skal ta medisiner eller ikke. Dette må legen akseptere enten han er enig eller ikke. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 12. desember 2013 Skrevet 12. desember 2013 Jeg velger å ikke ta medisiner for jeg ønsker å føle glede (den lille som av og til kommer)med medisiner føler jeg meg bare "flat".Jeg føler også at folk lettere kan utnytte meg når jeg går på medisiner damjeg ikke reagerer så mye på ting da. Problemet er at legene mener at jeg er psykotisk ,har vrangforestillinger og ingen sykdomsinnsikt. Og for meg er det greit nok at de mener det, men jeg mener jeg vet best hva som er bra for meg etter mange år i psykriatrien. Og nå har jeg fått ny behandler kan jeg forvente forståelse for mine meninger av han ? Det er så viktig for meg å få støtte og forståelse for de valg jeg gjør. Jeg velger også å være uten medisiner og jeg mener det må være opp til oss, men psykiatrien kastet meg ut pga mitt valg. Men jeg føler meg oppegående nå og er skuffet over "hjelpen" jeg har fått, ser at det ikke var noen hjelp. Støttesamtaler kalte hun det. Håper du treffer på mer profesjonelle folk 0 Siter
rosarop Skrevet 12. desember 2013 Forfatter Skrevet 12. desember 2013 Blir ikke kastet ut jeg har aldri opplevd trusler om det. Går til psyk.sykepl.og har ingen kontakt med leger. Jeg har respekt for de som bruker medisiner og som føler at de får et bedre liv med det, men for meg er det sånn at jeg vil heller være innadvendt og "sveve" rund i min egen verden mesteparten av tiden enn å være i den "virklige"verden å kjede meg.Selv om jeg selvfølgelig også har store problemer, f.eks. med søvn, konsentrasjon og en god del angst. Tror ikke jeg blir i noen fare for tvang da jeg alltid er velstelt og flink til å vite hva jeg kan snakke om med behandler og hva jeg bør snakke lite/ingenting om. 0 Siter
Rita-Linn Skrevet 12. desember 2013 Skrevet 12. desember 2013 (endret) Dumt at du må skjule opplevelsene dine for behandler da. Endret 12. desember 2013 av Rita-Linn 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2013 Skrevet 12. desember 2013 Jeg gikk og umedisinert noen år, og det var ikke akkuratt noe jeg ser på som en god periode i livet. Men schizofreni, kan og være en degenerativ lidelse, dvs man man kan bli dement. Så jeg tar mine piller. Men hvis du trives, så er jo det opp til degselv. Jeg trivdes ikke. Anonymous poster hash: a5949...f2f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2013 Skrevet 12. desember 2013 Jeg velger også å være uten medisiner og jeg mener det må være opp til oss, Hvordan gikk det forrige gang du prøvde det? Anonymous poster hash: 78578...1e5 0 Siter
stjernestøv Skrevet 12. desember 2013 Skrevet 12. desember 2013 Hvordan gikk det forrige gang du prøvde det? Anonymous poster hash: 78578...1e5 Da gikk det rett til Helvete, men nå har det gått bra i flere uker 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2013 Skrevet 12. desember 2013 Da gikk det rett til Helvete, men nå har det gått bra i flere uker Så bra! Anonymous poster hash: 78578...1e5 0 Siter
stjernestøv Skrevet 12. desember 2013 Skrevet 12. desember 2013 Så bra! Anonymous poster hash: 78578...1e5 Ja det er bra, jeg ber hver kveld om hjelp fra høyere makter og det hjelper Det er Gud og mine hjelpere som er mine behandlere nå 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 12. desember 2013 Skrevet 12. desember 2013 Jeg gikk og umedisinert noen år, og det var ikke akkuratt noe jeg ser på som en god periode i livet. Men schizofreni, kan og være en degenerativ lidelse, dvs man man kan bli dement. Anonymous poster hash: a5949...f2f Det er det ikke grunnlag for å si. Hvis en lege har sagt dette til deg er legen ikke faglig oppdatert, eller han/hun har sagt dette mot bedre vitende. De siste årene har det kommet forskning som tyder på at det kan være bruken av antipsykotika som fører til atropi (hjernesvinn). Det er imidlertid ennå uklart i hvilken grad det er medisiner, sykdommen eller en kombinasjon som fører til endringene man ser. Det fins forskning som tyder på at psykose fører til adferdsendring (bl.a. tilbaketrekning) som gir avlesbare endringer i hjernestruktur, men disse er reversible, dvs. de går tilbake når pasienten er ute av psykosen. Alt for mange leger sier ennå til pasientene at psykose fører til hjerneskade. Hvis en lege sier dette med den kunnskapen vi har i dag er han enten ikke faglig oppdatert, eller han villeder deg med vilje. For en kort, oppdatert diskusjon se: http://ajp.psychiatryonline.org/article.aspx?articleID=1694211 Jeg vil anbefale de av dere som lurer på dette å skrive ut denne artikkelen og gi den til legen deres før dere diskuterer medisinering med antipsykotika. Be legen lese artikkelen slik at dere kan diskutere den neste time. Hvis legen helt avviser dette syns jeg dere har grunn til å bytte lege. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.