AnonymBruker Skrevet 12. desember 2013 Skrevet 12. desember 2013 Jeg jobber på en stor arbeidsplass med såkalt "inkluderende arbeidsliv". Nå har vi fått en ny kollega, en mann med Asperger. Og det går ikke så veldig bra. Det er nemlig sånn at han er FOR nærgående og grenseløs i forhold til damene. De forsøker å hinte, spøke og ellers gi signaler som menn flest skjønner, men det biter ikke på denne karen. Folk kjenner seg utrygge på ham. Nå ser jeg at folk trekker seg unna han, og han står i fare for å bli frosset ut. Hvordan kan vi få sagt fra hva som er greit og hva som IKKE er greit i forhold til damene på jobben uten å såre ham? Jeg har bare erfaring med en person med Asperger fra før,- en gutt i klassen til sønnen min, og jeg vet at om du har møtt en person med Asperger, så har du møtt... nettopp EN. Men går det an å gi noen generelle råd? Hvordan setter vi grenser slik at han skjønner budskapet, men uten at han blir lei seg?Anonymous poster hash: 823d1...0ba 0 Siter
Captain Cheeseheart Skrevet 12. desember 2013 Skrevet 12. desember 2013 Han blir sikkert lei seg uansett, hvem ville ikke bli det? Bare si det som det er. 0 Siter
frosken Skrevet 13. desember 2013 Skrevet 13. desember 2013 Jeg jobber på en stor arbeidsplass med såkalt "inkluderende arbeidsliv". Nå har vi fått en ny kollega, en mann med Asperger. Og det går ikke så veldig bra. Det er nemlig sånn at han er FOR nærgående og grenseløs i forhold til damene. De forsøker å hinte, spøke og ellers gi signaler som menn flest skjønner, men det biter ikke på denne karen. Folk kjenner seg utrygge på ham. Nå ser jeg at folk trekker seg unna han, og han står i fare for å bli frosset ut. Hvordan kan vi få sagt fra hva som er greit og hva som IKKE er greit i forhold til damene på jobben uten å såre ham? Jeg har bare erfaring med en person med Asperger fra før,- en gutt i klassen til sønnen min, og jeg vet at om du har møtt en person med Asperger, så har du møtt... nettopp EN. Men går det an å gi noen generelle råd? Hvordan setter vi grenser slik at han skjønner budskapet, men uten at han blir lei seg?Anonymous poster hash: 823d1...0ba Siden dette gjelder i forhold til flere mennesker, så synes jeg noen bør si fra til hans nærmeste leder slik at vedkommende kan ta an samtale med ham og forklare konkret hva det er folk ikke liker. Hinting, spøk og "signaler" er ofte en lite egnet måte å kommunisere med en som har Asperger. Det som fungerer er tydelig og vennlige tilbakemeldinger. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 13. desember 2013 Skrevet 13. desember 2013 Jeg jobber på en stor arbeidsplass med såkalt "inkluderende arbeidsliv". Nå har vi fått en ny kollega, en mann med Asperger. Og det går ikke så veldig bra. Det er nemlig sånn at han er FOR nærgående og grenseløs i forhold til damene. De forsøker å hinte, spøke og ellers gi signaler som menn flest skjønner, men det biter ikke på denne karen. Folk kjenner seg utrygge på ham. Nå ser jeg at folk trekker seg unna han, og han står i fare for å bli frosset ut. Hvordan kan vi få sagt fra hva som er greit og hva som IKKE er greit i forhold til damene på jobben uten å såre ham? Jeg har bare erfaring med en person med Asperger fra før,- en gutt i klassen til sønnen min, og jeg vet at om du har møtt en person med Asperger, så har du møtt... nettopp EN. Men går det an å gi noen generelle råd? Hvordan setter vi grenser slik at han skjønner budskapet, men uten at han blir lei seg?Anonymous poster hash: 823d1...0ba Hei! Jeg har asperger og jeg ville ikke blitt lei meg om noen fortalte meg at jeg burde gjøre noe annerledes. Jeg ville sagt " ok" og ikke mer, for så tenker jeg på saken, googler den og etter noen dager ville jeg muligens hatt spørsmål til hva som er korrekt oppførsel, slik at andre ikke føler ubehag. Jeg har begynt å spøke med mennesker, dette er et nytt prosjekt, da jeg vil være, hyggelig og si ting sånn som andre gjør. Nå er det sånn at jeg går rett på spørsmålene, og jeg har fått vite at det er hyggelig om man husker si hei og noe mer først. Jeg syns det er unødvendig, men jeg innretter meg prøver. Mitt spøkeprosjekt går dårlig, jeg spøker om feil ting, og jeg ville satt pris på om noen sa det til meg, enn bare bli stille også oppdager jeg sent at feks visse ting spøker man ikke med. Jeg sa til en psykolog at om jeg og han ikke var gift kunne jeg ville ha han som kjæreste, dette sa jeg fordi jeg liker han, han lo, og sa at det skulle han prøve overhørte, det siste der. Jeg ble overrasket og spurte om han ikke skjønte det var fordi jeg likte han at jeg sa det= et kompliment. Det viste seg han forstod det, han mente bare ikke det er vanlig å si ting så direkte og konkret. Mitt råd, si det til din kollega tydelig, si også gjerne konkret hva som er greit å gjøre, gi eksempler. 0 Siter
FGT Skrevet 13. desember 2013 Skrevet 13. desember 2013 (endret) Dette trenger ikke å bli noe problem av. Det beste å la de damene det gjelder si i fra hvis han er en plage for dem. Jeg Regner med at de er oppadgående å kan snakke for seg på en vennlig måte. Hvis andre skal snakke for de, kan det bli bare rot, med unntak hvis han har gjort noe forferdelig som han selv ikke skjønner da. PS! forresten så var det på tide med å få litt mer asperger inn her nå. Endret 13. desember 2013 av FGT 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 Skrevet 13. desember 2013 TS her. Takk for svar:-) Ser at det både anbefales at hver og en setter sine egne grenser for denne mannen og at nærmeste leder bør ta en prat med han. Det høres fornuftig ut. Men hvordan ? Sier man: Når du har ereksjon skal du ikke be noen om å danse (julebord) Eller: Damene synes det er ubehagelig å danse med deg når du har ereksjon. Altså, skal fokuset være på det han skal eller ikke skal gjøre eller på hvordan andre reagerer?Anonymous poster hash: 823d1...0ba 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 Skrevet 13. desember 2013 TS her. Takk for svar:-) Ser at det både anbefales at hver og en setter sine egne grenser for denne mannen og at nærmeste leder bør ta en prat med han. Det høres fornuftig ut. Men hvordan ? Sier man: Når du har ereksjon skal du ikke be noen om å danse (julebord) Eller: Damene synes det er ubehagelig å danse med deg når du har ereksjon. Den første er vel penere. Anonymous poster hash: e404f...9bf 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 Skrevet 13. desember 2013 Dette trenger ikke å bli noe problem av. Det beste å la de damene det gjelder si i fra hvis han er en plage for dem. Jeg Regner med at de er oppadgående å kan snakke for seg på en vennlig måte. Hvis andre skal snakke for de, kan det bli bare rot, med unntak hvis han har gjort noe forferdelig som han selv ikke skjønner da. PS! forresten så var det på tide med å få litt mer asperger inn her nå. Nei, det har vært lite om dette i det siste... Anonymous poster hash: e404f...9bf 0 Siter
frosken Skrevet 13. desember 2013 Skrevet 13. desember 2013 TS her. Takk for svar:-) Ser at det både anbefales at hver og en setter sine egne grenser for denne mannen og at nærmeste leder bør ta en prat med han. Det høres fornuftig ut. Men hvordan ? Sier man: Når du har ereksjon skal du ikke be noen om å danse (julebord) Eller: Damene synes det er ubehagelig å danse med deg når du har ereksjon. Altså, skal fokuset være på det han skal eller ikke skal gjøre eller på hvordan andre reagerer?Anonymous poster hash: 823d1...0ba Jeg mener at det er viktig å si begge deler. Det folk i omgivelsene opplever som følge av hans handlinger, er begrunnelsen for at han må endre atferd. Fokuset på hva han skal eller ikke skal gjøre, gir nødvendig informasjon til hvilke handlingsalternativer som er tilstede. 0 Siter
FGT Skrevet 13. desember 2013 Skrevet 13. desember 2013 TS her. Takk for svar:-) Ser at det både anbefales at hver og en setter sine egne grenser for denne mannen og at nærmeste leder bør ta en prat med han. Det høres fornuftig ut. Men hvordan ? Sier man: Når du har ereksjon skal du ikke be noen om å danse (julebord) Eller: Damene synes det er ubehagelig å danse med deg når du har ereksjon. Altså, skal fokuset være på det han skal eller ikke skal gjøre eller på hvordan andre reagerer?Anonymous poster hash: 823d1...0ba det må tas i betrakning på hvordan andre reagerer på han. forklare han det, hvis han ikke skjønner det , må han bli forklart at det er viktig å respektere andres intim sone eller følelser, 0 Siter
slabbedask Skrevet 13. desember 2013 Skrevet 13. desember 2013 det må tas i betrakning på hvordan andre reagerer på han. forklare han det, hvis han ikke skjønner det , må han bli forklart at det er viktig å respektere andres intim sone eller følelser, 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 TS her. Takk for svar:-) Ser at det både anbefales at hver og en setter sine egne grenser for denne mannen og at nærmeste leder bør ta en prat med han. Det høres fornuftig ut. Men hvordan ? Sier man: Når du har ereksjon skal du ikke be noen om å danse (julebord) Eller: Damene synes det er ubehagelig å danse med deg når du har ereksjon. Altså, skal fokuset være på det han skal eller ikke skal gjøre eller på hvordan andre reagerer?Anonymous poster hash: 823d1...0ba Det der høres da mer ut som ren autisme, og ikke Asperger. Anonymous poster hash: 8ac71...b1d 0 Siter
FGT Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Ja ut fra skriften, så kan jeg være noe enig i det, at det er mer autisme det dreier seg om 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. desember 2013 Skrevet 15. desember 2013 Personer med asperger fortår ikke hint og lignende. De forstår kun helt konkrete beskjeder. Det kan formuleres slik: "Ingen av damene her på jobben ønsker å ha noe som helst personlig forhold til deg. De ønsker ikke å være venn utenfor jobben, de ønsker ikke å være kjærest med deg, og de ønsker ikke å ha sex med deg. Du skal ikke ta på noen av dem. Hvis du ønsker å ha et forhold til en dame, må du finne en utenfor jobben." 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 Skrevet 15. desember 2013 TS her. Takk for svar til NHD og andre. Har fått flere konkrete råd som jeg skal bringe videre. Så får vi håpe på bedring :-)Anonymous poster hash: 823d1...0ba 0 Siter
Madelenemie Skrevet 16. desember 2013 Skrevet 16. desember 2013 Personer med asperger fortår ikke hint og lignende. De forstår kun helt konkrete beskjeder. Det kan formuleres slik: "Ingen av damene her på jobben ønsker å ha noe som helst personlig forhold til deg. De ønsker ikke å være venn utenfor jobben, de ønsker ikke å være kjærest med deg, og de ønsker ikke å ha sex med deg. Du skal ikke ta på noen av dem. Hvis du ønsker å ha et forhold til en dame, må du finne en utenfor jobben." Hei! Det er helt korrekt. Til vår fordel er at vi er flinke på konkrete beskjeder som bunner i logiske og forståelige tankerekker. Og vi blir ikke like fort såret, så lenge det er fornuftig og logisk begrunnet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 Skrevet 16. desember 2013 Personer med asperger fortår ikke hint og lignende. De forstår kun helt konkrete beskjeder. Nå generaliserer du! Anonymous poster hash: e404f...9bf 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 16. desember 2013 Skrevet 16. desember 2013 Personer med asperger fortår ikke hint og lignende. De forstår kun helt konkrete beskjeder. Jeg er tildels enig i dette. Men bare tildels. Det er helt korrekt. Til vår fordel er at vi er flinke på konkrete beskjeder som bunner i logiske og forståelige tankerekker. Og vi blir ikke like fort såret, så lenge det er fornuftig og logisk begrunnet. Men jeg klarer ikke å se den logiske og forståelige tankerekken her, eller den fornuftige og logiske begrunnelsen i "Ingen av damene her på jobben ønsker å ha noe som helst personlig forhold til deg. De ønsker ikke å være venn utenfor jobben, de ønsker ikke å være kjærest med deg, og de ønsker ikke å ha sex med deg. Du skal ikke ta på noen av dem. Hvis du ønsker å ha et forhold til en dame, må du finne en utenfor jobben." Jeg synes bare det høres brutalt ut, og ville blitt fryktelig lei meg hvis jeg fikk en sånn beskjed uten noen forklaring. (Mange finner seg jo kjæreste via jobb, hva er annerledes med meg?) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 16. desember 2013 Skrevet 16. desember 2013 Jeg er tildels enig i dette. Men bare tildels. Men jeg klarer ikke å se den logiske og forståelige tankerekken her, eller den fornuftige og logiske begrunnelsen i Jeg synes bare det høres brutalt ut, og ville blitt fryktelig lei meg hvis jeg fikk en sånn beskjed uten noen forklaring. (Mange finner seg jo kjæreste via jobb, hva er annerledes med meg?) Hei! Det jeg skrev til vår fordel , er at vi er som gruppe er gode på konstruktive, dvs logiske og fornuftige tankerekker, generelt sett. Jeg blir sjelden såret, selv ikke når din psykolog mente han profesjonelt sett ville overse mitt kompliment om at jeg/vi, om vi ikke var gift, muligens kunne blitt kjærester. At han skrev, han rent profesjonelt måtte late som han ikke leste det, tok ikke jeg negativt, da det var en logisk, godt begrunnet avvisning. Han elsker sin kone over alt på denne jord :-) og jeg elsker min mann fordi vi har gitt hverandre et løfte. Ikke fult like lidenskapelig, men like solid. Jeg har ikke noe ønske om noen intimkontakt med han på nåværende tidspunkt, jeg er gift, og setter ærlighet og troskap, langt fremme. Men jeg fremsatte en tankerekke han tydeligvis ikke hadde fått servert før, som jeg forklarte var et kompliment som han mente han hadde forstått fra starten :-) Godt. Men hva var det da alt han skrev om?? Ja ja, den som forstod seg på mennesker.? En brutal, men ærlig tilbakemelding er det som bringer et hvert menneske frem. Det menneske som er ærlig er det menneske man kan stole på, derfor er det verdt å bli såret av og til. 0 Siter
Angustia1 Skrevet 16. desember 2013 Skrevet 16. desember 2013 Jeg jobber på en stor arbeidsplass med såkalt "inkluderende arbeidsliv". Nå har vi fått en ny kollega, en mann med Asperger. Og det går ikke så veldig bra. Det er nemlig sånn at han er FOR nærgående og grenseløs i forhold til damene. De forsøker å hinte, spøke og ellers gi signaler som menn flest skjønner, men det biter ikke på denne karen. Folk kjenner seg utrygge på ham. Nå ser jeg at folk trekker seg unna han, og han står i fare for å bli frosset ut. Hvordan kan vi få sagt fra hva som er greit og hva som IKKE er greit i forhold til damene på jobben uten å såre ham? Jeg har bare erfaring med en person med Asperger fra før,- en gutt i klassen til sønnen min, og jeg vet at om du har møtt en person med Asperger, så har du møtt... nettopp EN. Men går det an å gi noen generelle råd? Hvordan setter vi grenser slik at han skjønner budskapet, men uten at han blir lei seg?Anonymous poster hash: 823d1...0ba Først en digresjon: Hvorfor innleder du med at du jobber i en bedrift som er "såkalt" IA-bedrift? Tenker du at han fikk jobben pga dette? Kan han ikke irettesettes fordi dere er en IA-bedrift? Min erfaring med mennesker med Asperger Syndrom er at de ønsker og verdsetter klar tale - hinting er som regel komplett bortkasta. Du nevner julebord. Julebord er neppe representativt for generell oppførsel, dessverre. Jeg har en del års erfaring på denne fronten, og eksempelvis "en stiv en" på dansegulvet er ikke forbeholdt personer med diagnoser, for å si det slik Klar tale kan være ubehagelig, men det er som kjent mange måter å si ting på Du kan prøve å si noe a la "Når du gjør X, føler jeg Y", for eksempel. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.