Gå til innhold

Kollega med Asperger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først en digresjon: Hvorfor innleder du med at du jobber i en bedrift som er "såkalt" IA-bedrift? Tenker du at han fikk jobben pga dette? Kan han ikke irettesettes fordi dere er en IA-bedrift?

Min erfaring med mennesker med Asperger Syndrom er at de ønsker og verdsetter klar tale - hinting er som regel komplett bortkasta.

Du nevner julebord. Julebord er neppe representativt for generell oppførsel, dessverre. Jeg har en del års erfaring på denne fronten, og eksempelvis "en stiv en" på dansegulvet er ikke forbeholdt personer med diagnoser, for å si det slik  :unsure:

Klar tale kan være ubehagelig, men det er som kjent mange måter å si ting på  ;) Du kan prøve å si noe a la "Når du gjør X, føler jeg Y", for eksempel.

Hei!

Ja det er jeg helt enig i, og jeg har jo asperger syndrom.

Jeg blir bare glad mennesker er tydelige, selv om jeg skulle bli lei meg, så går det fort over når jeg skjønner at det var med god grunn...

Jeg blir sjelden lei meg da, men det kan jo hende, feks syns noen studenter jeg var kommanderende ?? Men det var kun fordi jeg var direkte, nå er det ok, men heldigvis at de sa i fra og ikke gikk og sutret bak min rygg.

I dag skrev jeg følgende sms "ta med deg boken med gårsdagens forelesninger, jeg må ha dem fort".

Etterpå kom jeg til å tenke på om det var dette jeg ikke skulle gjøre?

Men studenten/min "venn" kom med dem til lesesalen, smilte og ga meg det, da viste jeg at alt var ok :-)

Jeg skrev nå for litt siden: "Håper du har det ok, nå har jeg gjort følgende beregning.... osv" ikke så interessant for deg, men sakens kjerne, jeg husket si hei :-) og Håper du har det ok?.

Da ble jeg kry, du vet sånn følelse av å gjøre alt korrekt i følge reglene.

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

13

• FGT

10

• Madelenemie

9

• Bella Dotte

6

Skrevet

Jeg blir sjelden såret, selv ikke når din psykolog mente han profesjonelt sett ville overse mitt kompliment om at jeg/vi, om vi ikke var gift, muligens kunne blitt kjærester. At han skrev, han rent profesjonelt måtte late som han ikke leste det, tok ikke jeg negativt, da det var en logisk, godt begrunnet avvisning. 

Han elsker sin kone over alt på denne jord :-) og jeg elsker min mann fordi vi har gitt hverandre et løfte.

Ikke fult like lidenskapelig, men like solid.

Jeg har ikke noe ønske om noen intimkontakt med han på nåværende tidspunkt, jeg er gift, og setter ærlighet og troskap, langt fremme. Men jeg fremsatte en tankerekke han tydeligvis ikke hadde fått servert før, som jeg forklarte var et kompliment som han mente han hadde forstått fra starten  :-) Godt. Men hva var det da alt han skrev om??

Ja ja, den som forstod seg på mennesker.?

Ja, han elsker helt sikkert sin kone, men han finner tydeligvis også stor glede i å knuse kvinnehjerter på løpende bånd. Han påstår at han aldri har lagt merke til at han virker tiltrekkende på det motsatte kjønn.  :huh:  Jeg har gitt opp å prøve å forstå folk, det eneste som gjelder er å prøve å beskytte seg selv best mulig.

Skrevet

Ja, han elsker helt sikkert sin kone, men han finner tydeligvis også stor glede i å knuse kvinnehjerter på løpende bånd. Han påstår at han aldri har lagt merke til at han virker tiltrekkende på det motsatte kjønn.  :huh:  Jeg har gitt opp å prøve å forstå folk, det eneste som gjelder er å prøve å beskytte seg selv best mulig.

Hei!

Han knuser ikke noe kvinnehjerte han er jo gift, og tydelig med sin livslange kjærlighet til sin kone.

Som han sa til meg, "hun vil jeg bli gammel med", og det er nettopp slik det er, ens ektefelle, er det noe spesielt og forpliktende ved, man vil bare bli gammel sammen, noe sånt er det.

Jeg syns kun det vitner om styrke at han står på sin kjærlighet til sin kone, det er realt, og ærlig.

Skrevet

Hei!

Han er en snill mann og han knuser ingens hjerter det tror jeg ikke.

Han er tydelig på at han har en kvinne, mor til sine barn, og henne elsker han, jeg syns det står det kun respekt av.

Det vitner om prinsipper, ærlighet og moral.

Skrevet

Jeg er tildels enig i dette. Men bare tildels.

Men jeg klarer ikke å se den logiske og forståelige tankerekken her, eller den fornuftige og logiske begrunnelsen i

Jeg synes bare det høres brutalt ut, og ville blitt fryktelig lei meg hvis jeg fikk en sånn beskjed uten noen forklaring. (Mange finner seg jo kjæreste via jobb, hva er annerledes med meg?)

Hvor brutal tilbakemeldingen bør være, synes jeg avhenger av hvor grenseoverskridende mannens oppførsel er.  Hvis han er ganske langt unna akseptabel atferd, så er det kanskje nødvendig å gi såpass tøff og firkantet tilbakemelding. Dersom det primært er snakk om utflytende oppførsel på julebord og tilsvarende, så synes jeg tilbakemeldingen kan gis med et noe mindre kategorisk innhold.

Men jeg har så avgjort størst tro på tydelig og konkret , men allikevel vennlig,  tilbakemelding.

Skrevet (endret)

Til Madelenemie:

Bra du ikke føler deg brukt, da; vi har visst forskjellig oppfatning om hva "knusing av hjerter" betyr... Noe av problemet er nettopp at han er for "snill".

Endret av Bella Dotte
Skrevet

Hei!

Jeg glemte å skrive, glemte :-)

Jeg stilte han mange nærgående spørsmål om hans kone, det gjorde jeg fordi jeg ville høre hva han svarte, han svarte "riktig", dsv med hengiven kjærlighet, da ble jeg glad.:-)

Jeg stilte han spørsmål som jeg har stilt meg selv, og med sikkerhet svarte han at det er kun en kvinne i hans liv, og det ble til respekt i meg, slike menn er gode menn.

Du har derfor en god behandler, som har sin trygghet i sine fprpliktelser.'

Skrevet

Han er din behandler, jeg har ikke hatt timer med ham siden september :P  Møkkamann... neida. Ja, jeg er ambivalent. Av og til skulle jeg virkelig ønske at jeg aldri hadde møtt ham. Og så... det er et helvete.

Skrevet

Til Madelenemie:

Bra du ikke føler deg brukt, da; vi har visst forskjellig oppfatning om hva "knusing av hjerter" betyr... Noe av problemet er nettopp at han er for "snill".

Hei!

Et snilt menneske, skal kun forstås ut i fra sin godhet.

Videre må vi tenke selv.

Din behandler er på sett og vis for snill, derfor måtte jeg kanskje tydeligjøre grensene ved mitt lille intervju, og da kom det frem gode og i mine ører riktige ting, han vil bli gammel med sin kone :-) Han er en mann som velger rett!

Jeg smilte til han da, jeg tror jeg skal forklare bedre for han, sånn at han skjønner at slik tydelighet er viktig.

Skrevet

Først en digresjon: Hvorfor innleder du med at du jobber i en bedrift som er "såkalt" IA-bedrift? Tenker du at han fikk jobben pga dette? Kan han ikke irettesettes fordi dere er en IA-bedrift?

Min erfaring med mennesker med Asperger Syndrom er at de ønsker og verdsetter klar tale - hinting er som regel komplett bortkasta.

Du nevner julebord. Julebord er neppe representativt for generell oppførsel, dessverre. Jeg har en del års erfaring på denne fronten, og eksempelvis "en stiv en" på dansegulvet er ikke forbeholdt personer med diagnoser, for å si det slik :unsure:

Klar tale kan være ubehagelig, men det er som kjent mange måter å si ting på ;) Du kan prøve å si noe a la "Når du gjør X, føler jeg Y", for eksempel.

Jeg vet ikke sikkert at han fikk jobben pga IA, men jeg tror det. IA har vært nevnt i forbindelse med han "i gangene".

Selvfølgelig kan han irettesettes selv om vi er IA- bedrift.

Eksempelet med julebordet var kanskje ikke det beste. Som du sier,- man trenger ikke ha diagnose for å oppføre seg utflytende i en sånn setting:-) . Men det er mye mer enn det som skjedde da selv om det er ikke alvorlige og krystallklare overtramp. Hadde han grafset tak i puppene til noen ville man satt foten ned. Men det er mer av typen intens stirring, stille seg svært tett inntil, og en generell oppførsel som gjør folk utrygge. Den alminnelige arbeidstaker hos oss aner ikke hva Asperger går ut på, de oppfatter bare at denne mannen er veldig rar, og ganske skummel.

Anonymous poster hash: 823d1...0ba

Skrevet

Men det er mer av typen intens stirring, stille seg svært tett inntil, og en generell oppførsel som gjør folk utrygge. Den alminnelige arbeidstaker hos oss aner ikke hva Asperger går ut på, de oppfatter bare at denne mannen er veldig rar, og ganske skummel.

Dette er da ikke typisk Asperger-oppførsel.

Anonymous poster hash: e404f...9bf

Skrevet

Jeg er tildels enig i dette. Men bare tildels.

Men jeg klarer ikke å se den logiske og forståelige tankerekken her, eller den fornuftige og logiske begrunnelsen i

Jeg synes bare det høres brutalt ut, og ville blitt fryktelig lei meg hvis jeg fikk en sånn beskjed uten noen forklaring. (Mange finner seg jo kjæreste via jobb, hva er annerledes med meg?)

Enig med bella dotte, det høres ut som disse damene skulle være helt usiviliserte. Det med å ta opp signaler og hint, har mer med hva en er opptatt av som person, ikke diagnosen, som sådan. 

Skrevet

det er mer av typen intens stirring, stille seg svært tett inntil, og en generell oppførsel som gjør folk utrygge.

Dette er da ikke typisk Asperger-oppførsel.

Det er det vel. Problemer med regulering av blikkontakt (blir gjerne for mye, eller for lite) og intimsoner, er klassisk for mennesker med Asperger.

Den alminnelige arbeidstaker hos oss aner ikke hva Asperger går ut på, de oppfatter bare at denne mannen er veldig rar, og ganske skummel.

Og der er man vel ved sakens kjerne. Alt som er annerledes, er farlig.

Skrevet

Det er det vel. Problemer med regulering av blikkontakt (blir gjerne for mye, eller for lite) og intimsoner, er klassisk for mennesker med Asperger.

Javel, så tok jeg feil...

Skrevet

Javel, så tok jeg feil...

Jeg vil ikke si at du tok feil. Dette er veldig individuelt, og de som har problemer med øyekontakt kan forandre seg mye med årene. Det med dårlig øyekontakt,kan heller være en konsekvens som kan lett kan følge med AS personer, på samme måte som depresjon.   

Skrevet

Nå generaliserer du!

Dette stemmer ikke at de bare forstår helt konkrete beskjeder.  De er jo ikke datamaskiner heller ? Hvordan har jeg klart å overleve til nå da tro ??

Kan også nevne at jeg er svært interessert i ansikter til folk, og de signaler de sender ut  og oppfatter mange detaljer rundt dette.  Dette er noe av min interesse.  Den meste av min kommunikasjon går ikke på konkrete beskjeder. dette med å ikke ta hint, det må være for personer som har svært lite trening sosialt, og kan gjelde mange andre også.  

Skrevet

Dette stemmer ikke at de bare forstår helt konkrete beskjeder.  De er jo ikke datamaskiner heller ? Hvordan har jeg klart å overleve til nå da tro ??

Det samme lurer jeg på!

Kan også nevne at jeg er svært interessert i ansikter til folk, og de signaler de sender ut  og oppfatter mange detaljer rundt dette.  Dette er noe av min interesse.  Den meste av min kommunikasjon går ikke på konkrete beskjeder. dette med å ikke ta hint, det må være for personer som har svært lite trening sosialt. 

Det gjelder nok gjerne de med "tyngre" asperger nærmere ren austime.

Skrevet (endret)

Det samme lurer jeg på!

Det gjelder nok gjerne de med "tyngre" asperger nærmere ren austime.

Ja en skulle kanskje tror det. Ja tyngre belastet som person. 

Endret av FGT
Skrevet

Han er din behandler, jeg har ikke hatt timer med ham siden september :P  Møkkamann... neida. Ja, jeg er ambivalent. Av og til skulle jeg virkelig ønske at jeg aldri hadde møtt ham. Og så... det er et helvete.

Hei!

Hvorfor har du ikke timer med han mer?

Jeg har ikke hatt tid til å treffe han siden august, jeg har hatt for mye, men jeg avlyste timer på mail så da skrev vi litt.

Går det bra med deg uten å ha timer da?

Skrevet (endret)

Personer med asperger fortår ikke hint og lignende. De forstår kun helt konkrete beskjeder.

Det kan formuleres slik:

"Ingen av damene her på jobben ønsker å ha noe som helst personlig forhold til deg. De ønsker ikke å være venn utenfor jobben, de ønsker ikke å være kjærest med deg, og de ønsker ikke å ha sex med deg. Du skal ikke ta på noen av dem.

Hvis du ønsker å ha et forhold til en dame, må du finne en utenfor jobben."

hehe har selv diagnosen asperger, men jeg kan ikke forstå hint og lignende? absolutt ikke enig..må nok være noe galt med denne personen i tillegg til asperger tror jeg ..

Endret av u94

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...