Gå til innhold

Manisk / bipolar kone tok ut skilsmisse under maniskheten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den første halvdelen i november har jeg merket min kone har vært helt merkelig. Til å begynne med virket hun nærmest hyper og pratet fort og høylytt nærmest uten opphold. Hun har vært aggressiv og skjelt både meg og barna for ingenting. Da jeg tok min kone for å være aggressiv mot vår 11 årige datter, stilte jeg meg imellom dem og sa tydelig fra at sånn kan hun ikke behandle sin egen datter så respektløs. Min kone tok det ille opp, jeg så det mørke i øynene hennes, hun reagerte på å bli enda mere forbanna på meg fordi jeg forsvarte datteren i huset. Pga dette, tok hun plutselig ut skilsmisse og har siden det bodd på 7 forskjellige plasser på ca en måned. Hun har oppført seg totalt hensynsløst og respektløst på de plassene hun har bodd og vært helt rabiat når hun ikke fikk viljen sin igjenom. Jeg fikk lønn 27000 den 8 november. Den 20 november var det bare 1700 igjen på konto. Det har med andre ord gått ut over 25000 på konto på bare 12 dager. Jeg merket at hun var shoppegal. Gikk inn i nettbanken og sjekket. Fikk bekreftet at hun har gått berserk med kortet. Jeg ble tvunget til å sperre kortet hennes til vår felles konto og utelukke hennes tilgang til vår felles konto og barnas sparekontoer. Hun har tigget meg om penger og vil at jeg skal fø på henne og betale både husleie der hun bor, maten, hennes regninger osv, men jeg har slått ned foten og sagt tydelig nei. Hun må skylde seg selv, jeg er ikke ansvarlig for å forsørge henne. Hun vil på liv og død ta ansvar for ungene og krever at jeg må flytte ut av kåken som til og med står i mitt navn, men jeg har sagt tydelig nei. Barnevernet står på min side og har grepet inn gitt meg eneretten til å ta hånd om barna. Hun har reagert med å skrike og skjelle ut barnevernet og spydd ut veldig stygge ord. Hun sendte meg en trussel pr SMS og har truet meg med å gå i strupen på meg. Hun har ellers bombardert med mange stygge SMS og skjelt meg huden full i telefonen. Ble tvunget til å sperre av min telefon for innkommende sms og samtaler fra henne. Heldigvis har jeg spart på disse stygge SMS som kan brukes imot henne i en evt rettsak om foreldrerett. Hun har forfølgelsesvannvidd og vrangforestillinger og innbiller seg at jeg og hennes venninner kun er ute etter å ta livet hennes, men i virkeligheten er vi ute etter å hjelpe. Det endte med at vi ble politianmeldt. Hun har gjort seg til uvenner med sine venninner og har nesten ingen igjen av dem nå. I hennes øyne er vi noen store idioter og tapere som er helt på bærtur men ser ikke at det er noe galt med henne selv. En manisk/biplar ser ikke at han/hun er syk, så det er det store problemet i saken. Jeg og hennes venninner har prøvd å få henne innlagt, men det er ikke lett. Jeg har faktisk mistet kona mi og barna har mistet sin mamma. Sånn som jeg ser det, opplever jeg meg som en enkemann og barna som morløs. Dette er på en måte sant. Denne tiden har gått hardt innpå meg og barna. Jeg vil ikke skilles og elsker min kone og savner henne veldig. Slik som hun egentlig er, innerst inne, er hun en herlig og god kvinne som jeg husker henne som.

Hilsen en fortvilet ektemann / far :(

Anonymous poster hash: e04fa...c48
Skrevet

Hva sier helsevesenet? Anser de henne ikke som syk nok for tvangsinnleggelse?

Skrevet

Hva sier helsevesenet? Anser de henne ikke som syk nok for tvangsinnleggelse?

Jeg har prøvd å kontakte psykiatrisk akutt-team, men hun har løyet dem midt oppi trynet da de har kontaktet henne og ikke fått henne tvangsinnlagt. Problemet er at manisk syke ALDRI ser at det feiler dem noe, noe som er helt typisk. Jeg skal på mandag kontakte hennes psykiater.

Skrevet

Jeg la meg inn frivillig da jeg var manisk psykotisk fordi jeg så jeg var syk! Ikke gre alle under samme kam.

Skrevet

Jeg la meg inn frivillig da jeg var manisk psykotisk fordi jeg så jeg var syk! Ikke gre alle under samme kam.

Håper du har rett der.

Skrevet

Jeg har prøvd å kontakte psykiatrisk akutt-team, men hun har løyet dem midt oppi trynet da de har kontaktet henne og ikke fått henne tvangsinnlagt. Problemet er at manisk syke ALDRI ser at det feiler dem noe, noe som er helt typisk. Jeg skal på mandag kontakte hennes psykiater.

Det høres svært fornuftig ut at du kontakter hennes psykiater. Viktig at du gir konkret informasjon om hva som har skjedd. Min erfaring med mennesker i omgivelsene som har hatt mani, er at det ofte er en prosess som går over noe tid før det blir åpenbart også for helsevesenet at vedkommende er så dårlig at tvangsinnleggelse vil være riktig.

Heldigvis er det ofte slik at ved nye maniske episoder, så kjenner den det gjelder det også selv på et mye tidligere tidspunkt og velger selv medisiner og/eller innleggelse.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det opprører meg at psykiatrien ikke tar ansvar når du gjør det ved å forsøke å få henne tvangsinnlagt.

Manier trenger neste alltid tvangsinnleggelse for å kunne behandles da pasienten selv ikke har noen innsikt.

Jeg må bare oppfordre deg til å forsøke på nytt for å få henne tvangsinnlegt.

Skrevet

Det opprører meg at psykiatrien ikke tar ansvar når du gjør det ved å forsøke å få henne tvangsinnlagt.

Manier trenger neste alltid tvangsinnleggelse for å kunne behandles da pasienten selv ikke har noen innsikt.

Jeg må bare oppfordre deg til å forsøke på nytt for å få henne tvangsinnlegt.

Heisann og takk for responsen. Nå er det slik at vi bor i Sverige. Jepp, det opprører meg veldig når jeg ikke blir tatt på alvor og er motløs over hele situasjonen.

Skrevet

Samle dokumentasjon skriflig. Ta det med ved neste forsøk. Ditt første innlegg inneholder menge slike fakta som klart viser at dette er mani.

Skrevet

Hei, dette er trådstarter. Jeg lurer på om det finnes noen som helst muligheter til å overtale kona mi at hun er manisk? Kontaktet hennes psykiater og fortalte historien. Vi bor i Sverige og i følge psykiateren kan de ikke bare tvangsinnlegge henne, men hun må innse det selv og oppsøke hjelp selv. Jeg foreslo for psykiateren at hun må fortelle den brutale sannheten.

Skrevet

Jeg kjenner ingen som kan overtale en skikkelig manisk person til å la seg behandle. Beklager.

Skrevet

Hva feiler denne psykiateren? Ved mani må man ha hjelp raskt! Jeg fikk ikke hjelp raskt fordi jeg befant meg i utlandet da jeg ble mer og mer manisk og til slutt psykotisk (var på hengende håret jeg greide komme meg hjem pga alle vrangforestillingene og hallusinasjonene), og nå over et år etter sliter jeg fremdeles fordi noe i hodet ble ødelagt av den kraftige manien. Istad våkna jeg f.eks midt på natten med masse kaos i hodet. Hadde det aldri sånn før manien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...