Gå til innhold

SF - hvordan benytte hjelpen fra fastlegen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg er til vektkontroller hos fastlegen regelmessig pga problemer med matinntak og lav vekt.

Han ønsker egentlig å henvise meg til DPS, men jeg føler ikke at det er noen god løsning. Jeg går allerede til veiledning ved et incest-senter og føler at det vil være veldig vanskelig å skulle involvere nye mennesker i den prosessen. Da må jeg starte helt på nytt igjen og jeg føler nå (etter ca 8 mnd i samtale) at jeg begynner å få tillit til veilederen min og jeg klarer å snakke litt og litt mer.
Jeg ser en klar sammenheng mellom min overgrepsbakgrunn og problemene med mat og kropp.

Fastlegen viser forståelse for dette, men vil da som kompromiss ha meg inn til veiing og en kjapp oppdatering med jevne mellomrom.

Jeg føler at jeg ikke har helt klart for meg hva hensikten med dette er.
Han sier han vil følge med på vekten min slik at han vet det "om vi må gjøre noe".
Hva mener han med det?

Han har ikke spurt meg noen ting om matvaner, oppkast/brekninger, avføringsmidler osv. Han har heller ikke spurt om trening eller hvorvidt helsen min ellers påvirkes.
Burde ikke det være relevant? Er det kun registrering av vekten som er aktuelt for han?

Jeg ønsker ikke å se tallet på hans vekt, for det kommer bare til å gjøre meg stresset dersom den ikke er lik med min. Det respekterer han, så han noterer bare ned vekten uten noen kommentar til det. Jeg aner ikke om han syns den er lav eller ok.

Jeg er ikke i nærheten av å ha så lav vekt at jeg kan tvangsbehandles, så hva mener han med "om vi må gjøre noe"? BMI i dag er 17,8.

Ved neste kontroll kommer jeg til å ha lavere vekt enn jeg hadde ved siste veiing. Skal jeg bekymre meg over det? Jeg kan vel egentlig når som helst avlyse kontrollen og si at jeg ikke ønsker oppfølging lenger - han kan ikke gjøre noe med det?

Har oppfølgingen hos fastlegen egentlig noen nyttig funksjon?
Eller er det mer hensiktsmessig å avvente til jeg enten føler det ok å henvises til DPS eller se om problemene med mat vil løse seg etterhvert som jeg kommer igjennom den prosessen jeg er i ift min historie?

Hvordan kan jeg evt bedre benytte meg av den oppfølgingen fastlegen ønsker å gi?
Skrevet

Jeg er til vektkontroller hos fastlegen regelmessig pga problemer med matinntak og lav vekt.

Han ønsker egentlig å henvise meg til DPS, men jeg føler ikke at det er noen god løsning. Jeg går allerede til veiledning ved et incest-senter og føler at det vil være veldig vanskelig å skulle involvere nye mennesker i den prosessen. Da må jeg starte helt på nytt igjen og jeg føler nå (etter ca 8 mnd i samtale) at jeg begynner å få tillit til veilederen min og jeg klarer å snakke litt og litt mer.
Jeg ser en klar sammenheng mellom min overgrepsbakgrunn og problemene med mat og kropp.

Fastlegen viser forståelse for dette, men vil da som kompromiss ha meg inn til veiing og en kjapp oppdatering med jevne mellomrom.

Jeg føler at jeg ikke har helt klart for meg hva hensikten med dette er.
Han sier han vil følge med på vekten min slik at han vet det "om vi må gjøre noe".
Hva mener han med det?

Han har ikke spurt meg noen ting om matvaner, oppkast/brekninger, avføringsmidler osv. Han har heller ikke spurt om trening eller hvorvidt helsen min ellers påvirkes.
Burde ikke det være relevant? Er det kun registrering av vekten som er aktuelt for han?

Jeg ønsker ikke å se tallet på hans vekt, for det kommer bare til å gjøre meg stresset dersom den ikke er lik med min. Det respekterer han, så han noterer bare ned vekten uten noen kommentar til det. Jeg aner ikke om han syns den er lav eller ok.

Jeg er ikke i nærheten av å ha så lav vekt at jeg kan tvangsbehandles, så hva mener han med "om vi må gjøre noe"? BMI i dag er 17,8.

Ved neste kontroll kommer jeg til å ha lavere vekt enn jeg hadde ved siste veiing. Skal jeg bekymre meg over det? Jeg kan vel egentlig når som helst avlyse kontrollen og si at jeg ikke ønsker oppfølging lenger - han kan ikke gjøre noe med det?

Har oppfølgingen hos fastlegen egentlig noen nyttig funksjon?
Eller er det mer hensiktsmessig å avvente til jeg enten føler det ok å henvises til DPS eller se om problemene med mat vil løse seg etterhvert som jeg kommer igjennom den prosessen jeg er i ift min historie?

Hvordan kan jeg evt bedre benytte meg av den oppfølgingen fastlegen ønsker å gi?

Så lenge du fortsatt ønsker å gå ytterligere ned i vekt, så ser jeg ikke noe poeng i å gå til kontroll hos fastlegen heller. Du _ønsker_ jo ikke endring på dette området, og da vil det bare bli tull ut av en slik oppfølgning.

Hvis du ønsker endring, så synes jeg du skal be om henvisning til dps.

Skrevet

Jeg ønsker faktisk ikke å gå mer ned i vekt!

Men jeg klarer ikke å bryte det mønsteret jeg har laget fordi jeg trenger det for å føle at jeg har en eller annen form for kontroll! Konsekvensene av det er at jeg fortsetter å gå ned i vekt. Jeg finner ikke et holdepunkt som kan erstatte den kontrollen jeg får gjennom matvanene mine.

Dersom jeg skal henvises til DPS så kan jeg ikke gå dit og utelukkende behandle matproblemene mine. De henger sammen med overgrepshistorien min og nå har jeg brukt 8 måneder på å bygge opp tillit til en veileder og endelig føler jeg at jeg er på vei et sted. Noe løsner litt og litt. Da er det ikke enkelt å plutselig skulle starte på nytt med en helt ukjent! Jeg føler ikke at jeg klarer det nå! Jeg utfordrer meg selv allerede helt til grensene der jeg er. Jeg ønsker ikke å bytte behandler og jeg ser ikke hvordan det skal gå an å kombinere dem heller.

Jeg blir rett og slett lei meg når du sier at jeg ikke ønsker endring. For jeg ønsker endring, men jeg ønsker ikke å miste kontroll! Det krever MYE av meg å stille opp på disse veiingene, men jeg gjør det likevel! Jeg ser bare ikke helt hensikten i lengden.

Skrevet

Synes det ville vært bedre å konsentrere seg om å jobbe med overgrepstraumene nå, i første omgang, siden du er så klar på at spisevegringen kommer av dette... Du vet jo sånn ca hva du veier, hva nytte har denne veiingen hos fastlegen, liksom... og så i tillegg med halvt uttalte "trusler" om "sanksjoner" om ikke vekta går opp... hm....

Skrevet (endret)

Jeg opplever det egentlig ikke som trusler, altså, mer som informasjon. Jeg vet bare ikke helt hva han mener med det. Jeg vet ikke om han har forventninger om at jeg skal gå opp i vekt mellom hver veiing eller om han tolererer at jeg går ned. Han sier jo egentlig ingenting (men så får jeg heller ikke til å spørre...).

Jeg ser absolutt poengene dine.

Endret av PandaAmanda
Skrevet

"Han sier han vil følge med på vekten min slik at han vet det "om vi må gjøre noe".

Hva mener han med det?" Har du spurt ham, evt hvorfor ikke? 

Jeg synes dette ble veldig rart, hva mener du poenget er med å gå dit? 
Skrevet

"Han sier han vil følge med på vekten min slik at han vet det "om vi må gjøre noe".

Hva mener han med det?" Har du spurt ham, evt hvorfor ikke? 

Jeg synes dette ble veldig rart, hva mener du poenget er med å gå dit? 

Nei, jeg har ikke spurt. Har ingen god grunn for det egentlig, annet enn at jeg ikke er så god på å mote meg opp til å spørre om ting når jeg er der.

Jeg vet ikke selv hva poenget er, det er vel noe av grunnen til at jeg lurer på om det har noen hensikt i det hele tatt å gå dit.
Da jeg takket nei til henvisning til DPS første gangen sa han at han kunne godta det dersom jeg kom til kontroller hos han. Da følte jeg vel egentlig ikke at jeg hadde noe annet valg enn å si ok til det, så da ble det sånn. Men hvor leder det? Det er det jeg ikke helt ser.

Og hvis ingen av dere heller ser hva hensikten med dette opplegget er styrker det jo bare mine tanker om å droppe disse kontrollene og heller konsentrere meg om de andre tingene.
Skrevet (endret)

Nei, jeg har ikke spurt. Har ingen god grunn for det egentlig, annet enn at jeg ikke er så god på å mote meg opp til å spørre om ting når jeg er der.

Jeg vet ikke selv hva poenget er, det er vel noe av grunnen til at jeg lurer på om det har noen hensikt i det hele tatt å gå dit.
Da jeg takket nei til henvisning til DPS første gangen sa han at han kunne godta det dersom jeg kom til kontroller hos han. Da følte jeg vel egentlig ikke at jeg hadde noe annet valg enn å si ok til det, så da ble det sånn. Men hvor leder det? Det er det jeg ikke helt ser.

Og hvis ingen av dere heller ser hva hensikten med dette opplegget er styrker det jo bare mine tanker om å droppe disse kontrollene og heller konsentrere meg om de andre tingene.

Trist å lese at du strever, men jeg er glad du tar tak i dette. Jeg er noenlunde enig i å kutte ut DPS. På samme tid trenger du mer langt faglig tyngde (tror jeg) enn hva et senter kan gi deg. Har du undersøkt mulighetene med en privat behandler med avtale, kombinert med senteret.

Disse veiedagene klarer jeg på nåværende tidspunkt ikke å se poenget med, overhodet. 

Endret av XbellaX
Skrevet

Nei, jeg har ikke sett på noen andre muligheter. Planen min var at det er tilstrekkelig med den hjelpen jeg får på senteret. Bare tanken på å skulle involvere og bygge opp tillit til enda en ny person gjør meg motløs. Jeg føler jeg gjør meg så sårbar.

Takk for dine synspunkt, bella.

Skrevet

Nei, jeg har ikke sett på noen andre muligheter. Planen min var at det er tilstrekkelig med den hjelpen jeg får på senteret. Bare tanken på å skulle involvere og bygge opp tillit til enda en ny person gjør meg motløs. Jeg føler jeg gjør meg så sårbar.

Takk for dine synspunkt, bella.

Det har jeg ingen problemer med å forstå at du gjør. 

Grunnen til at jeg foreslår en behandler som driver privat er fordi du vil trenge hjelp over tid, du er noe mer på den sikre siden ved å ha en stabil privat psykolog fremfor DPS. 

Jeg synes det er godt å lese at du etterhvert begynner å kjenne et snev av tillit til din veileder, men du har kjempet i så mange år at jeg mener du trenger langt mer kyndig hjelp enn hva et senter kan gi deg. 

Ikke gjør det halvveis denne gangen PandaAmanda, denne gangen skal det være varig.

Skrevet

Det har jeg ingen problemer med å forstå at du gjør. 

Grunnen til at jeg foreslår en behandler som driver privat er fordi du vil trenge hjelp over tid, du er noe mer på den sikre siden ved å ha en stabil privat psykolog fremfor DPS. 

Jeg synes det er godt å lese at du etterhvert begynner å kjenne et snev av tillit til din veileder, men du har kjempet i så mange år at jeg mener du trenger langt mer kyndig hjelp enn hva et senter kan gi deg. 

Ikke gjør det halvveis denne gangen PandaAmanda, denne gangen skal det være varig.

Du tror ikke at veilederen min ville anbefalt meg å finne en psykolog i tillegg til senteret dersom hun mente at jeg trenger det? Nå tenker jeg allerede at jeg er redd for at hun skal tro at jeg ikke syns hun er bra nok dersom jeg går til noen andre i tillegg, noe som ikke er tilfellet. Jeg har aldri stolt på noen på denne måten noen gang og jeg tror ikke jeg klarer å gjøre de siste åtte månedene en gang til med et annet ukjent menneske. Jeg har aldri kommet så langt i prosessen før og det føles meningsløst å starte på nytt?

Jeg vil heller ikke gjøre det halvveis denne gangen, men syns det er litt vanskelig å se veiene fremover.

Skrevet

Hva mener din veileder om din fastlege og disse veiedagene? 

Skrevet

Hva mener din veileder om din fastlege og disse veiedagene? 

Jeg har vel egentlig ikke sagt så mye om det annet enn at jeg takket nei til å bli henvist til DPS og at jeg går til kontroller hos han. Hun sa ingenting spesielt til det.

Tenkte å ta det opp med henne, men nå har hun vært syk en stund. Regner ikke med å få noen ny time før etter jul.

Skrevet

Jeg har vel egentlig ikke sagt så mye om det annet enn at jeg takket nei til å bli henvist til DPS og at jeg går til kontroller hos han. Hun sa ingenting spesielt til det.

Tenkte å ta det opp med henne, men nå har hun vært syk en stund. Regner ikke med å få noen ny time før etter jul.

Ok. Jeg håper du enten takker ja til DPS, eller en privat behandler. Uansett er jeg glad du finner støtte i senteret. 

Skrevet

Takk for at du kommer med tanker og råd, bella :) Burde jo klart å jobbet meg gjennom dette da jeg såvidt startet for 10-12 år siden(!), men jeg hadde ikke ressurser da tror jeg. Med tanke på livssituasjon stiller jeg sterkere nå og jeg har ingen planer om å gi opp denne runden :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...