Gå til innhold

Negative symptomer ved depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan angst og tvangstanker/handlinger være endel av dette?

Når det kommer periodevis sammen med tiltaksløshet og ingen livsglede, energiløshet og tretthet, kan det da være symptomer på bipolar depresjon?

Anonymous poster hash: 0d4cd...fb2

Captain Cheeseheart
Skrevet

Tror det er sånn at "negative" beskriver symptomer hvor det er trekk ved personen som "mangler" - det kan være ting som tiltaksløshet, tretthet, anhedoni... det er ting man har "mistet".

Positive beskriver ting du har fått "i tillegg".

Så jeg vil tro det første du beskriver, angst og tvang, går under positive - selv om jeg egentlig tror denne terminologien er mer brukt ved psykoser...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

@cc: Korrekt. Her må en ikke blande sammen med positive og negative symptomer ved schizofreni.

@anonymB: Du refererer sikkert til min private inndeling i en annen tråd.

Skal prøve en ny variant: Opplevelse av vonde/belastende/fæle symptoner som f.eks angst, grubling og tristhet vs fravær av gode opplevelser.

Skrevet

@cc: Korrekt. Her må en ikke blande sammen med positive og negative symptomer ved schizofreni.

@anonymB: Du refererer sikkert til min private inndeling i en annen tråd.

Skal prøve en ny variant: Opplevelse av vonde/belastende/fæle symptoner som f.eks angst, grubling og tristhet vs fravær av gode opplevelser.

Kanskje jeg skjønner litt mere nå. Hjernen min sliter, er dette positivt?

Anonymous poster hash: 0d4cd...fb2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...