Gjest Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Jeg leste nedenfor her at stjernestøv anbefalte Akineton til en dolbruker. Kanskje det er noe som jeg også kunne hatt nytte av. Jeg har googlet litt på det, men er litt usikker. Jeg tok sobril i kveld, men liker det egentlig ikke. Så hvis det hadde vært noe annet som hadde effekt på uro som ikke er vanedannede så hadde jeg blitt glad. 0 Siter
Captain Cheeseheart Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Akineton brukes mot Parkinson eller Parkinson-lignende bivirkninger ved bruk av antipsykotika... det virker mot motorisk uro som skjelvinger... ikke på "indre" uro... Dette er jeg ganske sikker på, i alle fall. 0 Siter
Gjest Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Akineton brukes mot Parkinson eller Parkinson-lignende bivirkninger ved bruk av antipsykotika... det virker mot motorisk uro som skjelvinger... ikke på "indre" uro... Dette er jeg ganske sikker på, i alle fall. Ikke noe annet enn sobril som hjelper på indre uro da. Jeg har mye av de kriblingene i kroppen, trang til å bevege meg, spesielt bena. Jeg følte hun/han beskrev det veldig slik som jeg har det, og da hadde jeg håpet på at det kunne hjelpe for meg også. 0 Siter
Captain Cheeseheart Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Ikke noe annet enn sobril som hjelper på indre uro da. Jeg har mye av de kriblingene i kroppen, trang til å bevege meg, spesielt bena. Jeg følte hun/han beskrev det veldig slik som jeg har det, og da hadde jeg håpet på at det kunne hjelpe for meg også. Hvorfor finnes det ingenting annet som hjelper mot "årsaken" til denne indre uroen din? Sobril er som smertestillende å regne. 0 Siter
Gjest Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Hvorfor finnes det ingenting annet som hjelper mot "årsaken" til denne indre uroen din? Sobril er som smertestillende å regne. Jeg vet jo ikke hva årsaken er. Det blir kun spekulasjoner. Er det bivirkninger av medisiner, en del av den psykiske lidelsen, angst, arktasi (eller hva det nå heter) jeg vet at sobril kun tar symtomer, men hva skal jeg vel gjøre så lenge det ikke finnes noe annet. 0 Siter
Captain Cheeseheart Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Jeg vet jo ikke hva årsaken er. Det blir kun spekulasjoner. Er det bivirkninger av medisiner, en del av den psykiske lidelsen, angst, arktasi (eller hva det nå heter) jeg vet at sobril kun tar symtomer, men hva skal jeg vel gjøre så lenge det ikke finnes noe annet. Hva med en utredning? Det er vel bedre enn å bruke Sobril? 0 Siter
Gjest Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Hva med en utredning? Det er vel bedre enn å bruke Sobril? Hadde de kunnet gjøre en utredning så hadde de vel gjort det for lenge siden, så mye som jeg har klaget på det. Jeg får bare tilbud om sobril når jeg klager. 0 Siter
slabbedask Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Hva med en utredning? Det er vel bedre enn å bruke Sobril? Sobril i seg selv er jo ikke farlig. 0 Siter
Gjest Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Sobril i seg selv er jo ikke farlig. Det er ikke farlig, men det mister effekt over tid. Derfor har jeg veldig liten lyst til å ta de. Forskyver egentlig bare problemet. Men noen ganger kan det være godt å få kjenne seg litt roligere i kroppen også. 0 Siter
Captain Cheeseheart Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Hadde de kunnet gjøre en utredning så hadde de vel gjort det for lenge siden, så mye som jeg har klaget på det. Jeg får bare tilbud om sobril når jeg klager. Det er dumt. Kanskje du kan "mase" et annet sted? Det er jo viktige saker! Sobril i seg selv er jo ikke farlig. Effekten går nedover og man blir avhengig. 0 Siter
slabbedask Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Effekten går nedover og man blir avhengig. Det der er skremselspropaganda. Jeg har aldri merket dårligere effekt, eller blitt avhengig. 0 Siter
Captain Cheeseheart Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Det der er skremselspropaganda. Jeg har aldri merket dårligere effekt, eller blitt avhengig. Da har du ikke helt innblikk i diverse relativt triste benzo-skjebner... 0 Siter
slabbedask Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Da har du ikke helt innblikk i diverse relativt triste benzo-skjebner... Du finner triste skjebner på de fleste områder... Man blir ikke pillemisbruker av å ta en Sobril i ny og ne, ei heller blir man alkoholiker av å drikke et par halvlitere på lørdan. 0 Siter
Captain Cheeseheart Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Du finner triste skjebner på de fleste områder... Man blir ikke pillemisbruker av å ta en Sobril i ny og ne, ei heller blir man alkoholiker av å drikke et par halvlitere på lørdan. Enig der, men mange har likevel problemer med både alkohol og Sobril... 0 Siter
Nycora Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Ikke noe annet enn sobril som hjelper på indre uro da. Jeg har mye av de kriblingene i kroppen, trang til å bevege meg, spesielt bena. Jeg følte hun/han beskrev det veldig slik som jeg har det, og da hadde jeg håpet på at det kunne hjelpe for meg også. Ligger du høyt nok i litiumdosering nå da? Var det ikke du som reduserte for en stund siden? Mulig jeg tar feil her da. 0 Siter
Gjest Skrevet 15. desember 2013 Skrevet 15. desember 2013 Ligger du høyt nok i litiumdosering nå da? Var det ikke du som reduserte for en stund siden? Mulig jeg tar feil her da. Jeg skal til psykiateren nå til uken, så jeg kom frem til at jeg like godt kunne vente med reduseringen til jeg hadde vært der. 0 Siter
Captain Cheeseheart Skrevet 15. desember 2013 Skrevet 15. desember 2013 (endret) Jeg skal til psykiateren nå til uken, så jeg kom frem til at jeg like godt kunne vente med reduseringen til jeg hadde vært der. Hva er den greia med å hele tiden skulle redusere og/eller kutte ut medisiner? Jeg kan forstå det hvis det dreier seg om alvorligere bivirkninger eller benzopreparater, men når man har en psykisk lidelse som krever medikamentell behandling, så er det jo rart? Jeg er helt lidedann selv, jeg har i alle fall vært det tidligere, i perioder. Tror kanskje det dreier seg om at psykofarmaka er, av mange, forbundet med rusmidler? Det er i alle fall endel mennesker som mener det går ut på det samme. Jeg får jo på følelsen av at noen mener man ikke er en "sterk" person om man velger å bruke psykofarmaka... Snakker ikke om deg nå! Men jeg kom til å tenke på dette nå. Jeg har hatt søvnproblematikk, noen ganger har det vært sånn at jeg har vært så urolig at jeg ikke har lagt meg nedpå i det hele tatt, to netter på rad - og hva er det moren min råder meg til? Drikk melk før leggetid! Det er forskjell mellom å sove lett / slumre og føle at man ikke har sovet noe, og det å romstere oppe på netter på rad... Det er jo klart psykoaktive stoffer gjør mer med hjernen din enn å forandre det de er ment å forandre - så man må vurdere hva som er best - men det virker som mange tuller med dosene helt uten grunn. Tviler på at det er mange pasienter med diabetes I som bevisst surrer med insulinet - unntaket er vel de med spiseforstyrrelser. Endret 15. desember 2013 av Captain Cheeseheart 0 Siter
Gjest Skrevet 15. desember 2013 Skrevet 15. desember 2013 Hva er den greia med å hele tiden skulle redusere og/eller kutte ut medisiner? Jeg kan forstå det hvis det dreier seg om alvorligere bivirkninger eller benzopreparater, men når man har en psykisk lidelse som krever medikamentell behandling, så er det jo rart? Jeg er helt lidedann selv, jeg har i alle fall vært det tidligere, i perioder. Tror kanskje det dreier seg om at psykofarmaka er, av mange, forbundet med rusmidler? Det er i alle fall endel mennesker som mener det går ut på det samme. Jeg får jo på følelsen av at noen mener man ikke er en "sterk" person om man velger å bruke psykofarmaka... Snakker ikke om deg nå! Men jeg kom til å tenke på dette nå. Jeg har hatt søvnproblematikk, noen ganger har det vært sånn at jeg har vært så urolig at jeg ikke har lagt meg nedpå i det hele tatt, to netter på rad - og hva er det moren min råder meg til? Drikk melk før leggetid! Det er forskjell mellom å sove lett / slumre og føle at man ikke har sovet noe, og det å romstere oppe på netter på rad... Det er jo klart psykoaktive stoffer gjør mer med hjernen din enn å forandre det de er ment å forandre - så man må vurdere hva som er best - men det virker som mange tuller med dosene helt uten grunn. Tviler på at det er mange pasienter med diabetes I som bevisst surrer med insulinet - unntaket er vel de med spiseforstyrrelser. Det er å bruke minst mulig medisiner som gir optimal effekt. Jeg har holdt meg stabil på mindre dose lithium, men fikk problemer når jeg fikk påkjenninger. Derfor økte jeg. Jeg har forstått at det er greit at jeg ligger på den laveste dosen som holder meg stabil når alt rundt meg er stabilt, og øker når jeg får påkjenninger. Jeg har også tenkt på å redusere wellbutrinen. Jeg merket ikke betydelig forskjell når jeg gikk fra 150 til 300, så jeg ønsker å redusere til 150 mg igjen. Men foreløpig har jeg ikke våget å gjøre det. Selv om jeg sliter litt mer uroen igjen, så føler jeg meg psykisk stabil nå, og orker ikke å risikere å bli slik som jeg var. 0 Siter
Captain Cheeseheart Skrevet 15. desember 2013 Skrevet 15. desember 2013 Det er å bruke minst mulig medisiner som gir optimal effekt. Jeg har holdt meg stabil på mindre dose lithium, men fikk problemer når jeg fikk påkjenninger. Derfor økte jeg. Jeg har forstått at det er greit at jeg ligger på den laveste dosen som holder meg stabil når alt rundt meg er stabilt, og øker når jeg får påkjenninger. Jeg har også tenkt på å redusere wellbutrinen. Jeg merket ikke betydelig forskjell når jeg gikk fra 150 til 300, så jeg ønsker å redusere til 150 mg igjen. Men foreløpig har jeg ikke våget å gjøre det. Selv om jeg sliter litt mer uroen igjen, så føler jeg meg psykisk stabil nå, og orker ikke å risikere å bli slik som jeg var. Det er jo selvsagt klart at medisinene bare virker opp til et visst punkt, man kan jo ikke øke og øke og forvente bedre resultat. Enig i det. Men det er en mellomting. Hvis man hele tiden skal ta den minste dosen, så vil man måtte øke og redusere hele tiden, for alle lidelser svinger ettersom man lever. Og det er vel ikke så lurt, for "påkjenninger" kommer ofte uventet på, og det tar tid å ordne (den nye) korrekt dose, og da vil det jo gå en periode hvor man ikke er optimalt medisinert. 0 Siter
Gjest Skrevet 15. desember 2013 Skrevet 15. desember 2013 Det er jo selvsagt klart at medisinene bare virker opp til et visst punkt, man kan jo ikke øke og øke og forvente bedre resultat. Enig i det. Men det er en mellomting. Hvis man hele tiden skal ta den minste dosen, så vil man måtte øke og redusere hele tiden, for alle lidelser svinger ettersom man lever. Og det er vel ikke så lurt, for "påkjenninger" kommer ofte uventet på, og det tar tid å ordne (den nye) korrekt dose, og da vil det jo gå en periode hvor man ikke er optimalt medisinert. Jeg spurte NHD om det var greit å gjøre det på den måten med lithium, og det mente han var fornuftig. Lithium er ikke slik som med AD at det kan miste effekt når du holder på med å redusere og øke. Lithium kan også ha en del bivirkninger som jeg tror gjør det fornuftig å holde seg på lavest dose som gir optimal effekt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.