Gå til innhold

Er dette vanlig ved depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei meg hele tiden og har så mange ekle symptomer.

Blant annet går jeg og planlegger min egen død og begravelse. Drømmer om dette også. Dette skjer ubevisst. Jeg skriver ned ting, gjøre det enklere for de rundt meg når jeg er borte.

Men jeg vil jo egentlig ikke dø. Det er denne pokkers sykdommen som tuller med hjernen min. Likevel kommer dette veldig mange ganger. Legger planer.

Holder på å miste kreftene igjen, alt er mislykket med meg. Bruker wellbutrin og abilify, hva mere kan jeg gjøre? Er det vanlig med alle disse påtrengende dødsønsketankene ved depresjon? Drømmer om død og fordervelse, sier farvel til folk i drømme. Hva gjør jeg?

Skrevet

Jeg tror ikke det er uvanlig ved depresjon. Bra at du likevel har gjort et valg om å leve og således gjort tankene dine om død uønsket.

Pass likevel på å i samråd med din behandler legge en linje ved et visst punkt (f.eks detaljerte planer) hvor du får hjelp raskt. Slike tanker er ikke alltid helt uskyldige..

Skrevet

Hei, takk for at du gidder å svare. Ser det var et veldig sørgelig innlegg dette. Er så veldig deppa om morgenen og utover. Bedre nå på kvelden.

Har problem med søvn også. Våkner av store lysglimt, av at noen tar i meg, er jo ingen der.

Tror jeg holder på å bli tullete. Vet ikke om jeg tørr å lukke øynene inatt. Føler det er noen på rommet her, kan bare ikke se han, men føle... Lyder, berøring, ting flytter seg. Jeg er redd.

Må prøve og få tak i noen å prate med i morgen. Er lei av dette. Prøver hardt å være normal, men det er jo så mye rart som skjer hele tiden. Er det best å holde alle disse tankene for seg selv?

Skrevet

Hei, takk for at du gidder å svare. Ser det var et veldig sørgelig innlegg dette. Er så veldig deppa om morgenen og utover. Bedre nå på kvelden.

Har problem med søvn også. Våkner av store lysglimt, av at noen tar i meg, er jo ingen der.

Tror jeg holder på å bli tullete. Vet ikke om jeg tørr å lukke øynene inatt. Føler det er noen på rommet her, kan bare ikke se han, men føle... Lyder, berøring, ting flytter seg. Jeg er redd.

Må prøve og få tak i noen å prate med i morgen. Er lei av dette. Prøver hardt å være normal, men det er jo så mye rart som skjer hele tiden. Er det best å holde alle disse tankene for seg selv?

Nei, det er ikke best å holde disse tankene for deg selv.

Tanker om død er jo et tegn på at noe definitivt ikke er som det skal være (om de kommer som del av en angst, en depresjon eller et reelt dødsønske). Det er jo kanskje for deg et ønske om å slippe unna lidelsen, mer enn det er noe reelt ønske om å dø i seg selv.

Virker som om du har veldig angst nå i tillegg til depresjonen. Jeg skjønner at det er vondt, og at du i smerten får slike tanker som du har. Håper du finner noen å snakke med i morgen. Og ikke få dårlig samvittighet for å poste dette her. Det er ikke et selvdestruktivt innlegg du poster her.

Skrevet

Takk, håper ikke det oppfttes som destruktivt nei. Meningen er heller å få noen ideer på hva jeg kan gjøre med alt dette? Jeg har hjelp, søker hjelp, men hodet mitt er jo sykt. Ikke normalt alt dette da. Tørr ikke skrive alt rart jeg opplever, nok med at jeg selv vet at jeg holder på å ramle av.

Takk for at du tar deg tid til å svare, det setter jeg stor pris på. Skjønner ikke hva som er galt med meg, kan ikke huske å ha vært så rar før.

Skrevet

@Nycora: Ja, det er lurt av deg å kontakte behandler i morgen. Depresjonen din er åpenbart ikke behandlet tilstrekkelig. Hvis du har døgnvariasjon i humør (typisk verre om morgenen, bedre om kvelden) kan det tyde på melankolsk depresjon.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Husker jeg feil når jeg mener å huske at du også bruker litium?

Skrevet

Husker jeg feil når jeg mener å huske at du også bruker litium?

Feil, har brukt det før med veldig bra effekt. Prøvde to typer, men måtte gi opp begge to da jeg satt på wc konstant. Ellers har jeg vel aldri hatt det så bra som da.

Bruker wellbutrin og abilify nå.

Skrevet

Hva med Lamictal?

Skrevet

Hva med Lamictal?

Fikk en veldig svikt i kortidsminnet. Så ille at jeg skammet meg. Kastet bort bilen min, glemte hvor jeg skulle, husket ikke fra jeg startet en setning til jeg sluttet den.

Nå er ikke minnet på topp akkurat nå heller, men jeg ser for meg at jeg må finne en medisin som virker og som jeg skal leve et noenlunde bra liv med. Regner med å bruke medisiner livet ut. Har slitt siden 10-12 års alderen.

Skrevet

Nå begynner dette å passere nivået for hva som kan løses på et nettforum.

Har du vært hos en godt over vanlig kompetent spesialist? Hvis ikke, burde du henvises til en.

Skrevet

Nå begynner dette å passere nivået for hva som kan løses på et nettforum.

Har du vært hos en godt over vanlig kompetent spesialist? Hvis ikke, burde du henvises til en.

Tror legen jeg har er flink, skulle prøve disse medisinene jeg bruker nå til over jul. Ser litt mørkt ut egentlig det. Kjennes ut som jeg sitter på en bombe. Vet ikke hvordan jeg skal greie og ta meg sammen så lenge.

Kan abilify fortsatt gi bedre effekt når det har gått 5 uker siden oppstart?

Skrevet

Dette høres definitivt ut som et case for dr. Kvakkestad..

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen hvordan jeg har det uten litium. At jeg har masse selvmordstanker, uten at jeg ønsker å dø, det er sykdommen som gir selvmordstankene i hodet mitt konstant, men jeg ønsker ikke dø, men greier ikke tenke på annet. Prøv Priadel

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...