Gå til innhold

B-breparater skrevet ut av psykiatere nhd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev for litt siden om at jeg ikke kom inn på dps for skifte av tabletter på grunn av at jeg brukte benzo mot min angst. Fikk dermed et dårligere tilbud enn andre mennesker. Jeg har fått xanor og valium av psykiatere. Tåler ikke ssri og reagerer veldig negativt på ad. Benzo hjelper meg til å ha et liv. Bruker 1 mg xanor og 10 mg valium. Har brukt dette i mange år. Nå er benzohetsen så sterk at jeg får angst. Å ta fra meg disse preparatene vil si å ta fra meg livet. Det er ikke mer enn 3,5 år siden jeg fikk tilbud på samme dps poliklinikken om å bruke 3 mg xanor, å kutte ut valium. Jeg vet jeg er avhengig og godtar det, det er mange mennesker som må ta sine daglige tabletter mot andre lidelser. Jeg tar min daglige dose mot angst. Jeg reagerer fryktelig på å seponere c -preparater... Hva da med B. Jeg orker ikke tanken engang. Og har null tro på at angsten vil forsvinne om jeg på en eller annen grunn må av dem. Du skrev engang nhd , riktignok for noen år siden at jeg ville fått xanor av deg og. De som har panikkangst og ikke tåler ssri, var beriktiget til å få dem het det for 7 år siden. Jegfikk panikklidelse og sosialangst av ssri, har sterk somatisert angstlidelse som gjør at jeg må holde sofaen to tre mnd hvert år på grunn av svimmelhet. Hva med oss.... Som allerede er avhengig og blitt gitt disse preparatene ? Skal vi ikke få dem mer. Min nåværende fastlege skriver de ut til meg, men han slutter om et par års tid. Kan jeg da risikere å ikke få disse tablettene... Hvem andre plager det enn meg at jeg er avhengig. Er hverken sklv eller trøtt. Fikk og beholde førerkortet av fylkeslegen med denne dosen benzo... Riktignok for ett år av gangen. Har gått i terapi i 7 år tilsammen. Sist 3 år sammenhengene... Hjelper ikke på meg. Gikk og i terapi for 20 år siden med 5 mg valium daglig bruk... Det hjalp ikke da heller. Tror ikke jeg er motakelig.mså hva skal jeg da gjøre hvis jeg ikke får mine angst medisiner.....ligge på sofaen hele året? Benzohetsen skremmer vettet av meg.... Trodde ikke en lege kunne ta fra meg noe en psykiater har gitt meg... Og tre psykistere har tilbudt meg... Det var det de sa... Da jeg spurte ved siste tilbud for tre ig ett halvt år siden...

Skrevet

Så forresten på tv at lykkepiller og skulle trappes ned på. De kalte dem vanedannende. At legene var altfor raske til å skrive ut. I mill normenn gikk på dem. Er det slik at vi med psykiske plager ikke skal ha medisiner eller har jeg missforstått noe. At vi med angst og depresjon ikke skal få medisiner mer? Jeg ble veldig avhengig av ssri, og kan ikke bruke dem, på grunn av blodtrykksfall og angstabfall, men har sett på nært hold at de hjelper veldig bra på andre. Og slik er det vel med benzo og. Hjelper bra på noen av oss, men ikke så bra på andre...

Skrevet

To av psykiaterene som tilbød meg xanor snakket vsrmt til meg om min samlede livskvalitet. Og er det moralsk rikttig å nekte noen behabdling ?.

Skrevet

Jeg er og skeptisk til benzohetsen. Ta feks rohypnol /flunipam nå er de avregistrert fordi narkomane var glad i slike piller. Lett og bli avhengig av? Javist, men brukt riktig var rohypnol det beste medikamentet mot akutte søvnproblemer og tannlegefobi. Nå er det vekk. Mindre og mindre doser skrives ut av andre benzo.

Jeg har dog ikke selv noe problema meda å få benzo som schizofren. Men slik det har blitt så blir jeg sikkert nektet når / hvis fastlegen slutter. Jeg har i epikrisen min stående rivotril som behovsmedisin, men selv når fastlegen har vikar får jeg det ikke, selv om det står som medisin i epikrisen fra dps.

Jeg ville dog aldri begynt med benzo som fast medisin, da det er for lett å bli avhengig. Men jeg kan forstå deg, da jeg selv har hatt panikkangst i perioder.

Skrevet

Jeg er og skeptisk til benzohetsen. Ta feks rohypnol /flunipam nå er de avregistrert fordi narkomane var glad i slike piller. Lett og bli avhengig av? Javist, men brukt riktig var rohypnol det beste medikamentet mot akutte søvnproblemer og tannlegefobi. Nå er det vekk. Mindre og mindre doser skrives ut av andre benzo.

Jeg har dog ikke selv noe problema meda å få benzo som schizofren. Men slik det har blitt så blir jeg sikkert nektet når / hvis fastlegen slutter. Jeg har i epikrisen min stående rivotril som behovsmedisin, men selv når fastlegen har vikar får jeg det ikke, selv om det står som medisin i epikrisen fra dps.

Jeg ville dog aldri begynt med benzo som fast medisin, da det er for lett å bli avhengig. Men jeg kan forstå deg, da jeg selv har hatt panikkangst i perioder.

Skrevet

Det er skremmende. Jeg har ikke spurt noen psykistere om å få dette medikamentet. Unde ssri abstinensene når jeg var så innmari syk sa jeg ja til å begynne med dem. De andre to psykisterne ville gi meg det for at jeg skulle få en bedre livskvalitet. En før og en etter ssri episoden. Og så plutselig fordi noen misbruker dem skal de taes fra en. Jeg vet jeg er avhengig, men kan de ikke la oss som bruker de slik som legen engang foreskrev få fortsette. Det var det siste psykiater sa til meg. Beroliget meg med. Og de hjelper meg veldig. Jeg tør ikke seponete dette på grunn av nye regler og ikke minst prinsipper. Det vil i så fall redusere livet mitt til ingen ting. Da blir dørteskelen for høy, nå kan jeg leve litt normalt iallefall. Takket være xanor.

Skrevet

Det er skremmende. Jeg har ikke spurt noen psykistere om å få dette medikamentet. Unde ssri abstinensene når jeg var så innmari syk sa jeg ja til å begynne med dem. De andre to psykisterne ville gi meg det for at jeg skulle få en bedre livskvalitet. En før og en etter ssri episoden. Og så plutselig fordi noen misbruker dem skal de taes fra en. Jeg vet jeg er avhengig, men kan de ikke la oss som bruker de slik som legen engang foreskrev få fortsette. Det var det siste psykiater sa til meg. Beroliget meg med. Og de hjelper meg veldig. Jeg tør ikke seponete dette på grunn av nye regler og ikke minst prinsipper. Det vil i så fall redusere livet mitt til ingen ting. Da blir dørteskelen for høy, nå kan jeg leve litt normalt iallefall. Takket være xanor.

Dessverre kan du aldri være sikker på at "fremtidige" fastleger vil fortsette å gi deg benzo. Det finnes en del leger som vurderer benzo nærmest i et slags moralsk perspektiv, og i forhold til dem hjelper det lite at man kan gjengi argumenter fra noe en psykiater sa for noen år siden.

En løsning kan kanskje i såfall være å kontakte de psykiaterne som tidligere har gått god for løsningen?

Mannen min kom i en svært vanskelig situasjon da hans fastlege sluttet og tidligere psykiater var død. Heldigvis kunne han - som deg - vise til et jevnt forbruk og ingen tendenser til misbruk, og dette førte til at en annen lege var villig til å ta over medisineringen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det finnes noen som må få benzo resten av livet. I moderate doser og med godt samarbeid med fastlegen  bør dette være relativt uproblematisk.

Jeg har aldri skrevet ut Xanor, men hvis du var min pasient, ville du kanskje vært det ene unntaket.

Om du klare å fortsette på nåværende dosering uten å øke, kan jeg ikke se store problemer med det.

Jeg synes du skal ta dette opp med fastlegen din i god til før h*n slutter. Be om et langt og grundig journalnotat som oppsummerer din sykehistorie, ditt benzobruk til nå og legens sterke anbefaling om at det kan og bør fortsette på samme nivå.

........

Jeg tar litt til når vi først er i gang. Du skrev noe om behandling på DPS.

Jeg tror du bare må innse at psykoterapeutiske og eksponeringsbaserte behandlingsformer ikke vil virke på deg. De virker stort sett ikke når en bruker benzo. Derfor synes jeg du skal droppe å tenke på slike tiltak.

Derimot tror jeg at aktivisering, særlig med for deg positive aktiviteter, vil gjøre din generelle psykiske tilstand godt, og at det over noe tid vil øke din livskvalitet. Starten kan være hard, men på sikt er jeg sikker på at du vil ha nytte av det.

Lykke til :-)

Skrevet

Ja, det finnes noen som må få benzo resten av livet. I moderate doser og med godt samarbeid med fastlegen  bør dette være relativt uproblematisk.

Hei.

Lurer på om du kan gi et eksempel på hva som er akseptable døgnoser av benzo hos en pasient som må bruke det resten av livet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis en ser bort fra bilkjøring og de begrensninger som gjelder der,

synes jeg doser tilsvarende Sobril 15 mg x 3 kan være akseptable for de som har prøvd alle andre og bedre behandlingsalternativer.

En er strengere til en 20-åring enn til en 60-åring.

Skrevet (endret)

Hvis en ser bort fra bilkjøring og de begrensninger som gjelder der,

synes jeg doser tilsvarende Sobril 15 mg x 3 kan være akseptable for de som har prøvd alle andre og bedre behandlingsalternativer.

En er strengere til en 20-åring enn til en 60-åring.

Da ligger jeg innenfor det som er akseptabelt da.

Bruker Valium 5 mg x 2-3. Og jeg nærmer meg 40.

Men et par-tre kvelder i uken tar jeg 5 mg Mogadon for å få sove.

Det er vanskelig for meg å sovne fordi jeg har tinnitus.

Endret av Dima -76

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...