Gå til innhold

Hvordan unngå vektøkning i julen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal man klare å motivere seg til å ikke øke i vekt i julen, når fristelsene står i kø og man føler at alt er lov siden det er jul, og så veier man 3-4 kg mer i januar. Det er ikke så kult.

Hva skal man gjøre som er gøy, når det føles som om alt dreier seg om å spise og gnage i to uker?  :wacko:

Anonymous poster hash: bacee...e6a
  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

16

• Bella Dotte

13

• Nils Håvard Dahl, psykiater

8

Skrevet (endret)

Hvordan skal man klare å motivere seg til å ikke øke i vekt i julen, når fristelsene står i kø og man føler at alt er lov siden det er jul, og så veier man 3-4 kg mer i januar. Det er ikke så kult.

Hva skal man gjøre som er gøy, når det føles som om alt dreier seg om å spise og gnage i to uker?  :wacko:

Sørge for å få minst en time trim hver dag?

Er selv så  "heldig" at jeg hverken er spesielt begeistret for tradisjonell julemat eller småkaker, dermed er ikke julen så farlig for meg. Kanskje bortsett fra når jeg er hos utvalgte slektninger på landet, som nærmest presser en til å sitte stille hele dagen og spise i ett sett.

Endret av Xtra
Skrevet

Personlig slanker jeg meg noen kg før jul fordi jeg vet at det er så som så med selvbeherskelsen når julens kaker står på bordet :-)

Men følgende tror jeg er lurt:

- Moderate mengder

- Litt trening hver dag (hjelper også psykisk)

- Du må ikke smake på alt hver dag

- Forsøke å nyte litt av julens øvrige gleder enn mat (familie, høytid, kos). Ofte blir mat et litt kunstig stimuli.

Skrevet

Det lurer jeg også på.

Jeg klarte å ta av noen kilo og vil helst ikke få de på igjen nå med jul.  For meg er det best å kunne spise alt, men i begrenset mengde.  Og der ligger utfordringen å kunne klare å spise i begrenset mengde når det blir servert kaker hele tiden.  Jeg vet ikke om du er den som kan spise litt søtt eller må kutte det helt ut.  Men hvis du klarer å begrense det søte, så kan du bestemme deg for hvor mye du skal unne deg.  Kanskje ta et glass vann og gulrot først som fyller litt opp i magesekken. Ikke gå i kakeboksene og småspis.  Prøve å komme deg ut på tur. 

Det er vel den mest utfordrene tiden og gå ned i vekt på.  Men jeg har også valgt å ikke lage så mye kaker selv, men må jo ha noe til besøkende. Og det er mer enn nok kaker når vi er på besøk. Så mye vilje må det nok til.

Skrevet

Det er den beste tiden å gå ned i vekt på, synes jeg. Veldig motiverende med alt man klarer å styre unna. :P Jeg fører kaloriregnskap, det er et must. Jeg har stekt ribbe, og jeg porsjonerer den ut. Spiser mye frukt, og i det hele tatt meget variert, så jeg har ikke sug etter noe. Tørre småkaker og marsipan frister meg lite når jeg ikke er på sjokoladekjøret, og jeg skal bort bare en dag i romjulen, til en venninne som er konstant på slankern, så det er lite spisepress.

Skrevet

Det er den beste tiden å gå ned i vekt på, synes jeg. Veldig motiverende med alt man klarer å styre unna. :P Jeg fører kaloriregnskap, det er et must. Jeg har stekt ribbe, og jeg porsjonerer den ut. Spiser mye frukt, og i det hele tatt meget variert, så jeg har ikke sug etter noe. Tørre småkaker og marsipan frister meg lite når jeg ikke er på sjokoladekjøret, og jeg skal bort bare en dag i romjulen, til en venninne som er konstant på slankern, så det er lite spisepress.

Det er sjokoladekjøret som er det aller største problemet. Jeg har virkelig ingen begrensning når det gjelder sjokolade, og når jeg først er i gang er det bare å fortsette. Jeg blir aldri kvalm, bare alt for mett.

Slanke seg i julen. Det hørtes først rart ut, men egentlig utrolig effektivt med tanke på at man normalt går opp. Altså er gevinsten dobbel!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Selvdisiplin er svaret.

Sex er godt og slankende :-)

Skrevet

Selvdisiplin er svaret.

Kan jeg vise dette til samboeren min og si "ordre fra legen"? :-)

Skrevet

Dust. Jeg gidder ikke sitere. Selvdisiplin holder i fem minutter. Å lære seg hvordan unngå fristelser og heller like mat som er godt for en, er mye mer effektivt og mye mindre anstrengende. Og hvordan kan det være "slankede" å gni seg på musa/pølsa, det forbrenner ikke mer kalorier enn å sitte på PCen.

Helvetes provoserende og lite hjelpsomme utsagn. Jeg forakter slike mennesker.

Skrevet

Selvdisiplin er svaret.

Burde vært på blå resept.

Anonymous poster hash: 565db...080

Skrevet

Dust. Jeg gidder ikke sitere. Selvdisiplin holder i fem minutter. Å lære seg hvordan unngå fristelser og heller like mat som er godt for en, er mye mer effektivt og mye mindre anstrengende. Og hvordan kan det være "slankede" å gni seg på musa/pølsa, det forbrenner ikke mer kalorier enn å sitte på PCen.

Helvetes provoserende og lite hjelpsomme utsagn. Jeg forakter slike mennesker.

Selvdisiplin holder fint det, hvis man har det.

Anonymous poster hash: 565db...080

Skrevet

Jeg ønsker en unnskyldning for mer sex med min samboer :-)

Oppmerksomhet og det å sørge for at også dama har god sex hjelper nok langt bedre enn å sitere NHD om du ønsker mer sex ;)

Skrevet

"man føler at alt er lov siden det er jul", er en av de beste ansvarsfraskrivinger jeg har hørt på lenge.

Vi kan velge adferd, og vi må ta konsekvensene av adferd - både de gode og de negative.

Skrevet

Er du nødt til å følge "trenden" da? Du er ikke nødt til å gjøre som alle andre vet du :) det er ditt liv og ditt valg - ikke andres :)

Skrevet

@cc: , og hva mener du er min jobb?

Skrevet (endret)

, og hva mener du er min jobb?

du skal (selvsagt) jatte og dulle med oss :) Endret av hww
Skrevet

Hvorfor kan man ikke spise sunt i julen også? Jeg har tenkt å handle inn masse frukt, ingen er så veldig glad i godterier og feit mat her. Motivasjonen min ligger i at jeg blir i mye bedre form når jeg spiser sunn mat. Orker ikke gå rundt å være stappa full med mat og kvalm hele julen.

Skrevet

Hvorfor kan man ikke spise sunt i julen også? Jeg har tenkt å handle inn masse frukt, ingen er så veldig glad i godterier og feit mat her. Motivasjonen min ligger i at jeg blir i mye bedre form når jeg spiser sunn mat. Orker ikke gå rundt å være stappa full med mat og kvalm hele julen.

Støttes :)

Skrevet

Støttes :)

:). Hvis man endrer tankene sine og gjør et langt hopp over julegrisen, da greier man sikkert å spare endel kalorier? ;)

Skrevet

:). Hvis man endrer tankene sine og gjør et langt hopp over julegrisen, da greier man sikkert å spare endel kalorier? ;)

Ja, både kalorier og ubehag :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...