Gå til innhold

Hvordan unngå vektøkning i julen?

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
Skrevet

Du klarte ikke holde deg nei ;)

Sex er jo en aktivitet og som er bra for både kropp og psyke - mener nå jeg da :)

Jeg har opplevd en eneste hvor sex kan kalles trim. Han var storrøyker og hadde elendig kondis. Jeg greide ikke å slappe av fordi jeg var alvorlig redd for at mannen skulle få hjerteinnfarkt.

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

16

• Bella Dotte

13

• Nils Håvard Dahl, psykiater

8

Skrevet

Du klarte ikke holde deg nei ;)

Sex er jo en aktivitet og som er bra for både kropp og psyke - mener nå jeg da :)

Enig i at det er noe sært å ha sex med EKG-monitoring på seg. :)

Skrevet

Bra jeg sto over sex da jeg hadde blodtrykksmåling i et døgn. Kanskje jeg hadde fått dobbel dose BT- medisin :)

Skrevet

Fikk du noen kommentarer på det av legen, hva som hadde skjedd i det tidsrommet?

Du fikk da iallefall målt pulsen :)

Skrevet

Man skal være _veldig_ akrobatisk og utholdende for å kunne kalle sex for trim, tror jeg ;)

Jeg var sikker på at det betegnes som trim, men har nok tatt feil.

Beklager :)

Skrevet

Fikk du noen kommentarer på det av legen, hva som hadde skjedd i det tidsrommet?

Du fikk da iallefall målt pulsen :)

Han lo litt da jeg fortalte det, men han regnet vel med det :)

Nicklusheletida
Skrevet

Jeg var sikker på at det betegnes som trim, men har nok tatt feil.

Beklager :)

Ikke noe å beklage, du må lære deg å stå fast på meningene dine :-)

Man forbrenner fler kalorier ved å ha sex enn ved å sitte helt rolig, akkurat som man forbrenner flere kalorier ved å vaske et gulv isteden for å sitte helt rolig.

Men hvis man skal holde vekta i jula (hvis man er av typen som overspiser), så må det litt mer til. Bare det jeg mente :-)

Skrevet

Man forbrenner fler kalorier ved å ha sex enn ved å sitte helt rolig, akkurat som man forbrenner flere kalorier ved å vaske et gulv isteden for å sitte helt rolig.

Men hvis man skal holde vekta i jula (hvis man er av typen som overspiser), så må det litt mer til. Bare det jeg mente :-)

Ok:-)

Jeg er av typen som ikke liker å påstå ting med mindre man VET/er sikker - derfor jeg endret mening :)

Skrevet

Det kommer vel litt an på varigheten også? :). Dessuten kan man jo ikke spise når man har sex. Antar det er få som gjør det!

Skrevet (endret)

Drikke vann før måltider og gjennom hele dagen. Kose seg med kaffe og te istedenfor kaloririke måltider. Trene på morningen. Det skal visstnok øke forbrenningen gjennom hele dagen. Jeg har også hørt at trening/gåturer på tom mage skal virke slankende for man brenner fettet direkte. Det er lov å kose seg med clementiner. Brente mandler med litt sukker er vel lov? Lag marsipanen selv med mer mandler og mindre sukker. Vær forsiktig med å spise om kvelden og før du legger deg. En gåtur hver dag. Har du gått et kvarter, kan du gå tilbake hvis du ikke vil gå mer. Da har du fulgt rådet om 30 min daglig trening.

Endret av tjohei1
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har behov for å utdype mitt korte svar om viljestyrke og sex.

Menneskene har alltid hatt behov for stimulus/aktiviteter som har gitt nytelse/glede/lyst. Det finnes ikke en kultur i verden hvor ikke god mat og drikke er knyttet nært til viktige og positive hendelser som fødselsdager, giftemål, familesammenkomster osv.

For noen blir imidlertid søken etter bruk av slike stimuli for å oppleve tilfredshet/glede/lyst så overdreven at det får negative konsekvenser som overvekt, tobakkskader, alkoholisme, pillemisbruk og narkomani. Mange har også ødelagt mye for seg selv og andre ved at de ikke har greid å holde sexlivet innen aksepterte normer.

Når vi så går til den enkelte, la oss ta trådstarter som et eksempel, kan løsningen være å se etter andre aktiviteter som kan tilfredsstille lysten/behovet/savnet uten at det har uønskede bivirkninger.

Trådstarter har tydeligvis et problem med for mye spising med resultat uønsket overvekt.

Kan vedkommende finne noe annet som for henne? ikke gir negative bivirkninger? Kvalitetstid med kjæresten kan frisette like mye dopamin sm en marsipangris eller et kakestykke. Dessuten frisetter det oxytocin som gir følelse av samhørighet og kjærlighet.

Det er et utrolig fokus på jul i Norge. I uker har vi lest om hvordan en må få sprø ribbe, om adventskalendre med dyre pakker hver dag, om julehandel, julevask og pynting av heimen.

Ingen skriver om prioritering av de vi bryr oss mest om. Hva betyr vel sprø svor om vi glemmer å kose med kjæresten? Er vi så travle at vi ikke har tid til hverandre? Er det hyggeligere med familieselskaper enn med en hel dag alene med kjæreste og evt barna uten TV og dataspill? Burde første juledag stort sett tilbringes naken i sengen sammen med ens kjære? Kunne julen bli den store koseuken da vi ikke stressende pendlet mellom arbeid, butikk, barnehage, pianotimer, twistposer og fotballtrening?

Jeg bare spør. Hver enkelt får finne sin løsning.

Skrevet

Jeg har behov for å utdype mitt korte svar om viljestyrke og sex.

Menneskene har alltid hatt behov for stimulus/aktiviteter som har gitt nytelse/glede/lyst. Det finnes ikke en kultur i verden hvor ikke god mat og drikke er knyttet nært til viktige og positive hendelser som fødselsdager, giftemål, familesammenkomster osv.

For noen blir imidlertid søken etter bruk av slike stimuli for å oppleve tilfredshet/glede/lyst så overdreven at det får negative konsekvenser som overvekt, tobakkskader, alkoholisme, pillemisbruk og narkomani. Mange har også ødelagt mye for seg selv og andre ved at de ikke har greid å holde sexlivet innen aksepterte normer.

Når vi så går til den enkelte, la oss ta trådstarter som et eksempel, kan løsningen være å se etter andre aktiviteter som kan tilfredsstille lysten/behovet/savnet uten at det har uønskede bivirkninger.

Trådstarter har tydeligvis et problem med for mye spising med resultat uønsket overvekt.

Kan vedkommende finne noe annet som for henne? ikke gir negative bivirkninger? Kvalitetstid med kjæresten kan frisette like mye dopamin sm en marsipangris eller et kakestykke. Dessuten frisetter det oxytocin som gir følelse av samhørighet og kjærlighet.

Det er et utrolig fokus på jul i Norge. I uker har vi lest om hvordan en må få sprø ribbe, om adventskalendre med dyre pakker hver dag, om julehandel, julevask og pynting av heimen.

Ingen skriver om prioritering av de vi bryr oss mest om. Hva betyr vel sprø svor om vi glemmer å kose med kjæresten? Er vi så travle at vi ikke har tid til hverandre? Er det hyggeligere med familieselskaper enn med en hel dag alene med kjæreste og evt barna uten TV og dataspill? Burde første juledag stort sett tilbringes naken i sengen sammen med ens kjære? Kunne julen bli den store koseuken da vi ikke stressende pendlet mellom arbeid, butikk, barnehage, pianotimer, twistposer og fotballtrening?

Jeg bare spør. Hver enkelt får finne sin løsning.

Nhd, ang julen: er det ikke nettopp for at juleuka skal bli en kos at vi stresser med rent hus og at alt skal være på stell slik at vi får tid med kjernefamilien? Vi er ikke av de som stresser i jula, bortsett fra at jeg jobber mye så bruker jeg sgs all min fritid på kjernefamilien min og koser meg ekstra godt den uka fordi alt er på stell og jeg trenger ikke tenke på vasking, hsndling osv. Det er bare å sette seg i sofaen og nyte hverandre:-)

Skrevet

Nhd, ang julen: er det ikke nettopp for at juleuka skal bli en kos at vi stresser med rent hus og at alt skal være på stell slik at vi får tid med kjernefamilien? Vi er ikke av de som stresser i jula, bortsett fra at jeg jobber mye så bruker jeg sgs all min fritid på kjernefamilien min og koser meg ekstra godt den uka fordi alt er på stell og jeg trenger ikke tenke på vasking, hsndling osv. Det er bare å sette seg i sofaen og nyte hverandre:-)

Jeg tror vi kan kose oss i julen uten at det skinner fra vegger og tak som mange styrer med.  Jeg har fått et veldig avslappet forhold til julen.  Kanskje litt for avslappet da.  Men når jeg tar rengjøring så tar jeg så langt jeg kommer.  Det blir tid etter jul også til å fortsette.  Jeg liker å ha litt julestemning, så en del pynt kommer alltid frem.  Men vi trenger ikke 7 kakesorter lenger.  Jeg lager litt kaker i forhold til besøk som kommer. Vi kan ikke annet enn å leve og spise når det er jul heller.  Akkurat som ellers i året.  Men vi trenger ikke å overspise selv om det er jul.  Det viktigste er å kose seg med familien.

Skrevet

Jeg tror vi kan kose oss i julen uten at det skinner fra vegger og tak som mange styrer med.  Jeg har fått et veldig avslappet forhold til julen.  Kanskje litt for avslappet da.  Men når jeg tar rengjøring så tar jeg så langt jeg kommer.  Det blir tid etter jul også til å fortsette.  Jeg liker å ha litt julestemning, så en del pynt kommer alltid frem.  Men vi trenger ikke 7 kakesorter lenger.  Jeg lager litt kaker i forhold til besøk som kommer. Vi kan ikke annet enn å leve og spise når det er jul heller.  Akkurat som ellers i året.  Men vi trenger ikke å overspise selv om det er jul.  Det viktigste er å kose seg med familien.

Jeg stresser heller ikke med rundvask og kakebaking. Pynter knapt med julepynt - har noen store nisser ved siden av juletreet samt adventstaker og stjerner i vinduet. Og masse telys i stua. Tar en skikkelig helgevask gjør jeg derimot, men en uke før og ikke den 23. :)

Skrevet

Jeg stresser heller ikke med rundvask og kakebaking. Pynter knapt med julepynt - har noen store nisser ved siden av juletreet samt adventstaker og stjerner i vinduet. Og masse telys i stua. Tar en skikkelig helgevask gjør jeg derimot, men en uke før og ikke den 23. :)

Jeg tror det er viktig å gjøre det vi trives best med selv, og ikke se på alt det de andre gjør.

Skrevet

Bra utdyping, NHD, velskrevet og balansert - bortsett fra at den kan virke provoserende og sårende på enslige.

God jul!

Skrevet

Unngå vektøkning i jula:

Tenk at "jula" er julaften, første og andre dag jul.  Ikke 1.desember - 20. dag jul. 

Skrevet (endret)

Forventningene til matnytelse i jula er helt enorme... Man blir jo nærmest sett på som ufin om man ikke spiser seg sprekkmett til hvert eneste måltid og man går bare fra bord til bord. Det handler ikke bare om viljestyrke, men også om forventninger fra andre.

Jeg gruer meg.

Et konkret tips er i alle fall å spise sakte. Gi magen og hjernen tid til å samarbeide slik at hjernen rekker å registrere at du faktisk er mett. Det rekker den ikke om du spiser for fort. Legg bestikket fra deg mellom hver bit. Ikke la gaffelen stå klar med neste munnfull mens du fremdeles tygger på den forrige. Drikk mye vann til måltidene.

Ikke minst; tenk på hvor mye jobb det blir å gå ned igjen det du har gått opp. Er det virkelig verdt en kortvarig nytelse?

Endret av PandaAmanda
Skrevet

Forventningene til matnytelse i jula er helt enorme... Man blir jo nærmest sett på som ufin om man ikke spiser seg sprekkmett til hvert eneste måltid og man går bare fra bord til bord. Det handler ikke bare om viljestyrke, men også om forventninger fra andre.

Jeg gruer meg.

Dette er et poeng som ofte blir glemt. Jeg trener meg nå på å bestemme selv om, hva og når jeg skal spise. Mye av det har dog med egne forestillinger å gjøre - vi innbiller oss at andre blir sååå fornærmet om vi ikke spiser. Det stemmer ofte ikke med virkeligheten. Det har iallfall funket overraskende fint for meg å bare takke høflig nei når jeg har blitt budt noe jeg ikke ønsker å spise. Men, som sagt, det er en treningssak :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...