Gå til innhold

Hvordan unngå vektøkning i julen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Unngå vektøkning i jula:

Tenk at "jula" er julaften, første og andre dag jul.  Ikke 1.desember - 20. dag jul. 

Det er helt sant som du skriver.  Men fristelsene er der fra 1.desember-20. dag jul.

Jeg kan ikke huske at vi fikk røre en julekake før julaften når vi vokste opp.  Men nå er folk flest lei av julekaker når julen kommer.  Da er det tid for bløtkaker.  Vi feirer nok for ofte og for lenge med god mat.

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

16

• Bella Dotte

13

• Nils Håvard Dahl, psykiater

8

Skrevet

Det er helt sant som du skriver.  Men fristelsene er der fra 1.desember-20. dag jul.

Jeg kan ikke huske at vi fikk røre en julekake før julaften når vi vokste opp.  Men nå er folk flest lei av julekaker når julen kommer.  Da er det tid for bløtkaker.  Vi feirer nok for ofte og for lenge med god mat.

Det tror jeg er et godt poeng. Jeg merker at jeg begynner å bli en dinosaur ift julefeiring: Jeg pynter til advent med stjerne, lys og lilla dilldall til første søndag i advent. Julepynting skjer lille julaften sammen med julegrøt med mandel. Julemat på julaften og i romjula, det samme med nøtter og godteri. Men veldig mange feirer nå jul fra 1. desember til langt ut i januar, og da står fristelsene i kø.

Uansett, god jul til deg og dine  :)

Skrevet

Man trenger ikke spise julekaker, godteri og drikke brus hver dag i jula i alle fall, det kan du spare til juleaften og nyttårsaften, og litt til evnt. selskaper du blir bedt i, men ikke drive og gomle det til enhver tid, og prøv å drikke mest mulig vann, du vinner mye på å ikke drikke så mye brus, øl og vin, det er flytende kalorier som ikke metter. Nøtter er sunt, men kaloririkt, så begrens det, men spis gjerne en knyttneve hver dag, de er fulle av sunne næringsstoffer - og mandler f.eks. sies å inneholde fettbrennende stoffer :)

Ellers kan du vinne mye på å ikke spise bacon til ribba, ikke ha så mye ribbefett/saus på, er det pinnekjøtt, så trenger du ikke spise fettdelen, men det rene kjøttet, begrens litt med pølsene og, og pga alt tilbehøret trenger du ikke så mye poteter, to små poteter er nok. Spare på det en kan, men likevel kose seg :)

Ellers er det lurt å være litt aktiv i jula, danse og leke med barna om du har, og/eller gå en lang tur hver dag før maten hjelper veldig :)

Kos deg i jula, du får heller leve ekstra sunt etter nyttår :) 

Skrevet

For de som lett går opp i vekt, så tror jeg det er lurt å ha en plan for julen mht spising. En slik plan kan f.eks. være å kun spise julemat (inkl. desserter, kaker, nøtter etc) julaften og 1. juledag. Det er mindre viktig nøyaktig hvordan planen ser ut, enn at man har en plan fordi man med en plan tar kontroll over inntaket.

Skrevet

God ide med en plan. Og visualisere den, dvs se for seg hvordan man skal handle i de forskjellige situasjonene.

Skrevet

God ide med en plan. Og visualisere den, dvs se for seg hvordan man skal handle i de forskjellige situasjonene.

Jeg har lagt merke til at du har skrevet mye om kosthold i høst. I går så jeg boken "Verdens beste kur", og da lurte jeg på om det er den som delvis har inspirert deg?

Skrevet

Hei!

Det er ikke noe problem med spising og jul, det handler om å spise og være glad, ikke spise og føle seg dårlig.

Det er ikke vanskelig, mange unnskyldninger blir lagd syns jeg.

Spiser man for mye, så har man et problem i seg selv, det er ikke andre eller andres krav og press som det er noe galt med, det er ens egen selvkontroll, om en ikke feks har stoffskifteproblemer.

Selv spiser jeg mer i julen, dvs jeg har fri og anledning til å slappe mer av, spise mer, noe jeg gjør med glede. Jeg spiser imidlertid aldri til jeg er ubehagelig mett, jeg spiser meg kun passe meg, og jeg bruker mye lenger tid på å spise enn mange, dette har jeg oppdaget.

Dette er kanskje et poeng, at jeg bruker tid på maten, den er lagd med tid og kjærlighet, og bør spises på samme måte. Man er ikke en gris som stuper over maten slik enkelte mennesker nærmest oppfører seg som.

Med vin og mat er det ganske likt, smaken er vesentlig, ikke å bli mett.

Mett kommer etter smaken, og smaken bruker man tid på.

Feks fikk jeg popcorn med trøffelsalt en dag, helt plutselig og mens jeg stod og tenkte, det var en ny smak, og jeg ble sittende en stund i egen forundring og glede, før jeg kjøpte tre bokser trøffelsalt og tre flasker trøffelolje, pluss mer, jeg kjøpte alle julegavene jeg manglet på den olivenbutiikken pga av det popcornet.

Skrevet

Hei!

Det er ikke noe problem med spising og jul, det handler om å spise og være glad, ikke spise og føle seg dårlig.

Det er ikke vanskelig, mange unnskyldninger blir lagd syns jeg.

Spiser man for mye, så har man et problem i seg selv, det er ikke andre eller andres krav og press som det er noe galt med, det er ens egen selvkontroll, om en ikke feks har stoffskifteproblemer.

Selv spiser jeg mer i julen, dvs jeg har fri og anledning til å slappe mer av, spise mer, noe jeg gjør med glede. Jeg spiser imidlertid aldri til jeg er ubehagelig mett, jeg spiser meg kun passe meg, og jeg bruker mye lenger tid på å spise enn mange, dette har jeg oppdaget.

Dette er kanskje et poeng, at jeg bruker tid på maten, den er lagd med tid og kjærlighet, og bør spises på samme måte. Man er ikke en gris som stuper over maten slik enkelte mennesker nærmest oppfører seg som.

Med vin og mat er det ganske likt, smaken er vesentlig, ikke å bli mett.

Mett kommer etter smaken, og smaken bruker man tid på.

Feks fikk jeg popcorn med trøffelsalt en dag, helt plutselig og mens jeg stod og tenkte, det var en ny smak, og jeg ble sittende en stund i egen forundring og glede, før jeg kjøpte tre bokser trøffelsalt og tre flasker trøffelolje, pluss mer, jeg kjøpte alle julegavene jeg manglet på den olivenbutiikken pga av det popcornet.

Poenget er at du spiser og reagerer som en normalvektig, og føler ingen forpliktelse til å spise det du ikke har lyst på bare fordi andre spiser eller du blir tilbudt noe. Du viser (nå) et sunt forhold til mat. Mange overvektige sliter med selvfølelsen og overanalyserer og har mange tanker om hva alle andre spiser og hva de selv burde spise, istedenfor å kjenne etter når de selv er sultne og mette. Det kan også være en ureflektert oppfatning av at jo mer, jo bedre, mens man glemmer fra gang til gang hvordan det kjennes ut når man har forspist seg. Jeg snakker av erfaring! Denne følelsen kan trenes opp, på samme måten som selvfølelsen. Mat er kunst og kreativitet og glede og nytelse, og nytes best i akkurat passe porsjoner. Normalvektige er trygge på at de kan spise mer senere, mens overvektige er tilbøyelige til å få panikk når de blir sultne. Jeg ser ikke på overspising som grising, men som en form for angst og tvang. Dette kan også behandles.

Skrevet

Jeg har lagt merke til at du har skrevet mye om kosthold i høst. I går så jeg boken "Verdens beste kur", og da lurte jeg på om det er den som delvis har inspirert deg?

Ja, Bitz og Astrup har mye bra, de. Jeg bruker siden til Grete Roede for å registrere, men jeg ligger nærmere lavkarbo og paleo, dog langtfra så ekstremt. Real food er vel det jeg bekjenner meg til, men jeg spiser vanlig mat fra supern, det blir for vanskelig å få tak i gress-kjøtt og rå melk.  I grunnen er vel kostholdet mitt en bisarr fusion av norsk husmannskost og fransk gourmetmat. ;)

Skrevet (endret)

Bra utdyping, NHD, velskrevet og balansert - bortsett fra at den kan virke provoserende og sårende på enslige.

God jul!

Det siste du skrev der, fikk meg til å tenke på noe han Dr: Jon Fauskanger Bjåstad sa. Jeg har det ikke ord rett her men det var i forbindelse å forstå andre og sette seg inn i andres sted, og det var i forbindelse med empati. Han mente at det var i tilfelle ikke bare de med AS som hadde vanskelighet med å forstå og sette seg inn i andres sted, men vi som NT mennesker har jo det samme problemet ovenfor AS mennesker, mente han. Så hvis det er snakk om å mangle empati, så mangler vi også det mente han. Det er jo kjent at har en empatiforstyrrelser , så er det lett å såre og provisere andre uten å skjønne hvorfor, fordi en ikke helt forstår hvordan andre kan ha det , eller føler det. 

Endret av FGT
Skrevet

Poenget er at du spiser og reagerer som en normalvektig, og føler ingen forpliktelse til å spise det du ikke har lyst på bare fordi andre spiser eller du blir tilbudt noe. Du viser (nå) et sunt forhold til mat. Mange overvektige sliter med selvfølelsen og overanalyserer og har mange tanker om hva alle andre spiser og hva de selv burde spise, istedenfor å kjenne etter når de selv er sultne og mette. Det kan også være en ureflektert oppfatning av at jo mer, jo bedre, mens man glemmer fra gang til gang hvordan det kjennes ut når man har forspist seg. Jeg snakker av erfaring! Denne følelsen kan trenes opp, på samme måten som selvfølelsen. Mat er kunst og kreativitet og glede og nytelse, og nytes best i akkurat passe porsjoner. Normalvektige er trygge på at de kan spise mer senere, mens overvektige er tilbøyelige til å få panikk når de blir sultne. Jeg ser ikke på overspising som grising, men som en form for angst og tvang. Dette kan også behandles.

Hei!

Jeg skrev ikke griseri om overspising, men mer oppføre seg som en gris, jeg mener bare spise ikke smake. Hvis du har sett hvordan griser /andre dyr som regel spiser uten å tenke på smaken, min hund er det annerledes med, han smaker før han spiser og går sin vei hvis det ikke er bra nok. En del mennesker spiser og sier alt er godt, og det når maten ikke er god, jeg har en bror som spiser og oppfører seg som en gris, jeg tror jeg skal si det til han i kveld, at nå får du slutte å spise før du klager.

Forresten God jul :-) Jeg kom fra kirken nå, og det var en god preken. Presten snakket om å gi seg selv til andre, det er vanskelig å huske/forstå, men siden han hadde med seg speil, eller bedre hadde pakket inn  ett stort speil da det var barnemesse :-) fikk jeg det tydeligere, jeg smilte, det er akkurat sånn ja, tenkte jeg. Jeg er nok mer på nivå med barna.

Hva mente du med å sette ordet, nå, i parantes?

Nå skal jeg spise snart, jeg gleder meg, men det blir ofte for voldsomt for meg på sånne dager, jeg syns det er så mye med alt det andre, pyntet juletre og andre lukter, og alle gavene, jeg er så spent.... Da spiser jeg lite, men jeg har heldigvis fått igjen matlysten, så da spiser jeg :-)

Jeg gleder meg mest til maten er over, og til gavene, jeg er utålmodig julaften, gaver er det jeg venter mest på. Se barnas glede :-)

Hygg deg i kveld, titter innom senere :-)

Skrevet

Takk for utdyping om grising, jeg skjønner hva du mener nå. Du har helt rett. Det er ikke mye nytelse om man ikke kjenner etter hvordan maten smaker. Nå trener jeg på mer intuitiv spising, og mat smaker både bedre og mer, jeg trenger ikke så mye mat før jeg kjenner meg mett og fornøyd, og jeg kan tilogmed finne på å kaste mat som jeg ikke liker! Kjempebra at du har fått igjen matlysten, og det var derfor jeg skrev "nå", for du har gitt inntrykk av tidligere her inne, og for ikke så lenge siden heller, at faste og sult var det eneste riktige når det kom til regulering av appetitt og spisemønster, og du har vært veldig tynn før.

God jul til deg og familien også, både de på to og fire, og med vinger og gjeller (har jeg glemt noen??)!

Skrevet

Takk for utdyping om grising, jeg skjønner hva du mener nå. Du har helt rett. Det er ikke mye nytelse om man ikke kjenner etter hvordan maten smaker. Nå trener jeg på mer intuitiv spising, og mat smaker både bedre og mer, jeg trenger ikke så mye mat før jeg kjenner meg mett og fornøyd, og jeg kan tilogmed finne på å kaste mat som jeg ikke liker! Kjempebra at du har fått igjen matlysten, og det var derfor jeg skrev "nå", for du har gitt inntrykk av tidligere her inne, og for ikke så lenge siden heller, at faste og sult var det eneste riktige når det kom til regulering av appetitt og spisemønster, og du har vært veldig tynn før.

God jul til deg og familien også, både de på to og fire, og med vinger og gjeller (har jeg glemt noen??)!

Hei!

Du har ikke glemt noen :-)

Nå er jeg mett, passe og skal snart åpne gaver, snek meg til en stille stund,

Jeg liker småbarn, men ikke så godt babyer, de er uforutsigbare og ok i korte mikroøyeblikk.

Fint du nå forstod hva jeg mente. Ja jeg har vært for tynn, men for tiden går det bra, nå er det mer min mann som krisemaksimerer når jeg ikke spiser noen dager :-( jeg sa til en dame en dag, Jeg spiser ikke for tiden, ser du ikke jeg er tynn, damen bad meg gå på vekten, og den var helt ok.

Lurt følte jeg meg da av min mann, han roper ulv ulv når det ikke er grunn.

(håper du forstår) Jeg er helt normalvektig, men han fikk meg til å føle meg som et beinrangel så istedet for å høre det av damen ville jeg først poengtere at jeg visste det.

Jeg har fått et planetsystem :-) ett jeg har ønsket meg og mye bedre enn det jeg har, jeg gleder meg til jeg får fred og ro.

Hygger du deg i kveld alene?

Skrevet

Det har vært en fin kveld, jeg har spist, og gått en liten tur i vinden og yret. Fikk tilogmed hilst på en pusekatt :D

Skrevet

Det har vært en fin kveld, jeg har spist, og gått en liten tur i vinden og yret. Fikk tilogmed hilst på en pusekatt :D

Hei!

Å treffe en pusekatt julaften er alltid hyggelig, de forstår seg ofte bedre på ting, mine ting, feks det å være alene og fokus på noe interessant.

Jeg liker katter godt og bedre enn hunder, hunder er generelt avhengige, katter er selvstendige, tror derfor jeg liker bedre.

Jeg valgte min hund/rase med omhu, jeg vil ikke ha en uselvstendig hund, som ikke klarer seg alene, jeg liker reserverte hunder, det andre oppfatter som litt overlegne hunder, da får man også mer fred på hundesletta.

Gjeterhunder er arbeidere, de er mer selvstendige og sånne hunder er ok.

Sånne sikle og dilte og slikke hunder orker jeg ikke. Vi har hatt besøk av noen, og det er som med babyer, man liker dem i korte mikroøyeblikk. De er jo søte, men straks det blir masing, får man nok.

Jeg holdt på med en søt liten knert på julaften, :-) ca 5 mnd. Men straks han ble kranglete ga jeg han til min mann, da kan jeg ikke utstå babyer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...