Gå til innhold

Levealder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan mennesker som står på ss, ad, ap og benzo og gjør det i tiår, forvente å bli like gammel som gjennomsnittet av befolkningen?

Er det noen somatiske sykdommer som er knyttet opp til bruk av disse medikamentene?

Hvordan går det egentlig med lever og nyrer når de hele tiden må hamle opp med medisiner og det gjennom mange, mange år?

Kan medikamenter bli ineffektive hvis de brukes år etter år?

Bør man etter f.eks 20 - 30 år seponere alle medisiner?

Skrevet

Det sies at de som bruker medisiner mot psykiske lidelser lever kortere enn normale folk som ikke tar medisiner. Det er også en sammenheng mellom følgesykdommer som knyttes til medisinene som f.eks. overvekt som igjen gir kortere levealder.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Før vi går inn i den videre diskusjon må vi klargjøre et par ting.

"Normalbefolkningen" har også sykdommer. De er et gjennomsnitt av hele befolkningen. De er ikke "Friskebefolkningen".

Når vi skal diskutere levealder eller dødsårsaker hos personer som bruker medisiner, må vi huske at en evt forkortet levetid kan skyldes grunnsykdommen, medisinene eller en kombinasjon av disse.

De to store sykdomsgruppene som har kortere forventet levetid, er schizofreniene od de affektive lidelsene (bipolare lidelser + unipolare depresjoner).

......

Schizofreni er som kjent forbundet med et mer usunt liv en det de friske har. Dårligere kosthold, mer bruk av rusmidler inkl tobakk og mindre fysisk aktivitet.

I tillegg har de siste års forskning vist at mange av de gener som koder for schizofreni også koder for hjerte/karsykdom og diabetes.

Utmerket forskning fra Finland (Thionen) har vist at bruk av de beste schizofrenimedisinene fører til lengst overlevelse til tross for at disse medisinenes bivirkninger er knyttet til utviklingen av metabolsk syndrom. Kortest levealder/høyest dødlighet har de umedisinerte.

.....

Dessverre ser det ut til at den felles genetiske disposisjonen for hjerte/karlidelser og diabets også finnes med de gener som koder for bipolar lidelse. Ved BP er også selvmord en viktig dødsårsak som trekker gjennomsnittlig levealder stert ned. Også ved BP er det slik at de best behandlede/medisinerte lever lengst.

....

Om det skulle finnes en negativ faktor ved medisinering, er det tydelig at denne mer enn oppveies av andre positive faktorer mht livslengde. Det er jo faktisk livslengde som teller.

....

La meg til slutt også ta med livskvalitet. År til livet er ikke det eneste som teller. Liv til årene er kanskje like viktig.

Konklusjon: Funn fra vitenskapelige studier viser at livslengden blir størst ved best mulig behandling av grunnlidelsen. At livskvaliteten i disse årene også blir vesentlig bedre, er heller ikke å forakte :-)

Skrevet

Takk for utfyllende svar. Min mor har leddgikt og hun bruker en medisin som heter Embrel som er en cellegift. De vet ikke om inntak av denne medisinen vil føre til forkortet levetid. Min mor sier at hun heller vil dø tidligere enn å sitte som en krøpling i rullestol med uutholdelige smerter.

Da er det vel det samme med psykofarmaka. Jeg tenkte ikke på livskvalitet, men det er selvfølgelig det aller viktigste.

Som for alle andre mennesker gjelder det altså å føre et sunt levesett når man står på medisiner. Jeg har aldri hatt det så bra som etter at jeg begynte med medisiner. Og siden hodet er en del av kroppen, er kanskje kroppen "glad" også? :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Viktig det du skriver, men det er ingen psykofarmaka som kan sammenlignes med cellegift når det gjelder bivirkninger.

Skrevet

Det er riktig at ikke alle tåler Embrel, så det må være en sterk medisin. Min mor har det fint, men så gjør hun da også sitt for å holde seg frisk.

Kanskje det er sånn at medisiner kan gjøre en god del, men man må bidra selv også for å få optimal effekt? Det er i grunnen en oppmuntrende tanke, fordi det betyr at vi ikke er totalt prisgitt medisinene våre. Selv om jeg må innrømme at jeg ikke helt vet hva jeg skulle gjort uten.

Skrevet

vel, for de er heldige nok til å gå på medisiner som faktisk forbedrer livskvaliteten så er vel det bedre å leve ett bra litt kortere liv enn ett helvete i mange flere år?

Skrevet

Jeg kan bare vise til en kurs jeg var på om kosthold og psykisk helse. De som holdt kurset sa at de med psykiske lidelser var overrepresentert når deg gjaldt fysiske sykdommer. Det er heller ikke vanskelig å forstå hvis en har vært innom et dagsenter eller en institusjon med psykisk psyke mennesker. Mange blir overvektige av medisiner eller greier ikke ta vare på fysisk helse ved å spise sunt, ikke røyke, ikke ruse seg osv.

Skrevet

Lurer på det samme TS.

Jeg tror at kosthold, mosjon, nok søvn, spiller en stor rolle inn i det med helsen.

Tror det er viktig at kroppen får i seg nok vitaminer og omega 3 fettsyrer.

Kroppen ser jo på medisiner som en gift, og det blir ubalanse i systemet.

Derfor trenger man en motkur av noe slag for å forsøke å holde balansen, tror nå jeg da.

Jeg har lest en del om Fluanxol, medisinen jeg bruker nå, og tardive dyskinesia. (fordi jeg er redd for å så den lidelsen) Og ser at, selv om det ikke er noe konkret svar ut av forskning på HVA som forårsaker TD, så har man funnet unormalt lavt nivå av omega 3, hos de som går på typiske AP og har fått TD.

I tillegg viser noe forskning at det er viktig med antioksidanter, vitamin E, B6, og C vitamin, for at kroppen kan fighte ut det skadelige som skjer i kroppen.

Mosjon også, for å få det svettet ut.

For øvrig, så er det et par i min familie som har gått på AD og benzo siden 70 tallet, og har oppnådd høy alder (80+) og har fortsatt god helse (de røyker, men drikker ikke). De har i hvert fall aldri vært alvorlig syke. Så det er nok mye som spiller inn.

Skrevet

Da er det frem med multivitaminboksen og tranpillene igjen. De siste måndene har jeg vært veldig sløv på å ta de.

Jeg har nettopp lest meg opp på tardive dyskinesier og det var jo oppløftende! Jeg gikk opp til 6 mg fluanxol nå fordi jeg ble dårlig, men skal helst ligge på 2 - 4 mg sier psykiateren. Jeg skal redusere etter jul. Skulle ønske jeg kunne ligge på 2 mg. Skal prøve i hvert fall.

Skrevet

Spørs om det hjelper med multivitamin. Det kan kanskje virke mot sin hensikt og skade helsen din. Les innlegg på mat og ernæring.

Skrevet

Jeg syns det er veldig trist at jeg kommer til å dø relativt ung! :(

Skrevet

Spørs om det hjelper med multivitamin. Det kan kanskje virke mot sin hensikt og skade helsen din. Les innlegg på mat og ernæring.

Det er stor forskjell på vitaminpiller. De rosa bjørnene på Rema til 30 kr pakken, og de vitaminene med naturlig MAT/grønnsaker som man får kjøpt på helsekost er det stor forskjell på. Heldigvis.

Det er også noe som heter "supermat". Mat rik på vitaminer og antiox. Jeg tar f.eks noe som heter tart cherry konsentrat, ren saft. 1 spiseskje sies å tilsvare en flaske blåbærsaft ellernoesånt i antiox.

Også C vitaminer laget av 100% tørket bær. Dette tar kroppen opp 100% :) Mye bedre enn syntetiske piller. Det eneste er at det er dyrt :-\

Skrevet

Da er det frem med multivitaminboksen og tranpillene igjen. De siste måndene har jeg vært veldig sløv på å ta de.

Jeg har nettopp lest meg opp på tardive dyskinesier og det var jo oppløftende! Jeg gikk opp til 6 mg fluanxol nå fordi jeg ble dårlig, men skal helst ligge på 2 - 4 mg sier psykiateren. Jeg skal redusere etter jul. Skulle ønske jeg kunne ligge på 2 mg. Skal prøve i hvert fall.

Ja, gjør det :)

Jeg holder meg på 2 mg. Aldri prøvd mer. Hvordan er det f.eks i forhold til 4 mg?

Skrevet

Jeg holder meg på 2 mg. Aldri prøvd mer. Hvordan er det f.eks i forhold til 4 mg?

Ifølge ernæringseksperter er det penger ut av vinduet å ta kosttilskudd uten at man har påviste mangler. Dvitamin og omega tre er fornuftig å ta. Du får kjøpt ekstra lett melk med dvitamin i butikken.

Skrevet

Jeg økte dosen fra 4 mg til 6 mg fordi jeg hadde vanvittig tankekjør, men jeg vet jo ikke hvorfor du tar dem. Fordi jeg leste om tardive dyskinesier i går, har jeg nå gått ned til 4 mg igjen. Håper det holder.

Skrevet

Kanskje jeg skal be legen om å ta blodprøver av meg for å påvise eventuelle mangler? Det koster ikke så mye. (På'n igjen for å fylle opp egenandelskortet!) ;)

Skrevet

Jeg tror de med psykiske lidelser dør før, jeg forbereder meg hver dag på å dø. Ser for meg mine nærmeste og skal betrygge dem med at jeg overlever døden, men jeg liker ikke disse tankene.

Skrevet

Tror ikke at rett bruk av medisiner og det rette medisiner forkorter livet, tvert i mot.. 

Det med å bli gammel ligger også sterkt i genene, og at en ikke sliter seg så fort ut som i gamledager  da levetiden var generelt noe kortere. Da har jeg ikke tatt med forutrensinga vi har mer av i dag. 

Skrevet

Kan mennesker som står på ss, ad, ap og benzo og gjør det i tiår, forvente å bli like gammel som gjennomsnittet av befolkningen?

Er det noen somatiske sykdommer som er knyttet opp til bruk av disse medikamentene?

Hvordan går det egentlig med lever og nyrer når de hele tiden må hamle opp med medisiner og det gjennom mange, mange år?

Kan medikamenter bli ineffektive hvis de brukes år etter år?

Bør man etter f.eks 20 - 30 år seponere alle medisiner?

Hei!

Jeg tror feil bruk av medikamenter noe som hyppig skjer... Forkorter liv

Dette er logisk tenkning og grunnleggende kunnskap

De ville feks sette mitt barn på zoloft :-( etter to samtaler og ingen utredning.

Etter klage til fylkeslege og reise langt avsted... Fikk min datter diagnosen asperger syndrom, ingen zoloft og datter mer i ro, svaret asperger ga /gir forklaring og mulighet til konstruktiv og god og rasjonell behandlings dvs probleminngripen og løsning.

Hadde jeg vært en mamma som tenke " a å ja og det alle autoriteter sier ja og a og ikke egne meninger..:-( så hadde mitt barn blitt ødelagt på zoloft.

Fordi jeg kan tenke selv, google, oppsøke, betale, tenke videre, og langt osv... videre, fikk mitt barn, hjelp, riktig hjelp, og ingen medisiner, men forklaringene hun trengte, littt som jeg trengte.

Det koster: penger, ressurssterke foreldre, kontakter iutlandet og mer kritisk tenkning.

Jeg er 100 % sikker på at medisiner forkorter liv! at nedoping av barn med reell uro forkorter deres liv! Og at mye annen ukritisk bruk av psykofarmika forkorter liv. Mye handler om å tåle og ta ressursene og de veiene ved å tåle andres smerte og uro, eller sin egen smerte og uro, ikke alt skal eller bør døpes ned.

Det billigste er ikke alltid det mest menneskevennlige, heldige er de barn som har ressurssterke foreldre, de vinner

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...