Gå til innhold

NHD Hvordan seponere seroquel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har benyttet Seroquel 2-300 mg i et år. Det ble startet pga det som ble oppfattet som paranoid beredsskap i en svært belastende situasjon, samt søvnvansker. Har fortsatt å benytte det i et år fordi det oppleves bra å sovne hver kveld, men jeg har for øvrig ikke symptomer som tilsier bruk av Seroquel.

Ønsker å forsøke å seponere, da jeg aldri før har benyttet medikamenter og det er liten grunn til å tro at jeg trenger seroquel, bortsett muligens for søvn.

Jeg bruker nå 200 mg om kvelden. Har vært oppe i 200 mg depot + 100 mg vanlig en periode, men dette opplevde jeg at gjorde meg svært tung og energiløs. Forsøket med 300 mg  ble gjort for å se om det kunne bedre konsentrasjon og nedstemthet, noe det ikke gjorde, snarere det motsatte.

Hvis jeg skal seponere, hvordan bør jeg i såfall trappe ned? (Fastlegen har ingen konkrete råd, foreslår bare at jeg skal "prøve meg frem". )

Anonymous poster hash: 5f284...df9
Skrevet

Kan du være så snill å ta deg tid til å svare på dette, NHD?

Skrevet

*dytter håpefullt*

Skrevet

Generelt: Gå ned så raskt du kan, men så sakte som du må. Mao: vurder for hver nedtrapping og vent til eventuelt ubehag gir seg før du går videre ned.

Du kan gå rett ned fra 200 mg til 100 mg to uker, deretter 50 mg (fins ikke 50 mg tabletter, men du kan dele 100 mg eller ta 25 mg  x 2) to uker, deretter 25 mg to uker. Etter det kan du begynne å dele opp tablettene i små biter med kniv og eksperimentere gradvis ned mot ingenting.

Det er ikke usannsynlig at du vil merke en forverring av søvnproblemene når du forsøker å kutte Seroquel helt ut. Det kan godt hende du merker at temmelig små doser (under 25 mg) fortsatt hjelper på søvn.

Dette skyldes at Seroquel mer enn noe annet er et antihistamin (virker på samme måte som allergimedisin). På lavere doser får du nesten bare den antihistamine effekten av Seroquel, og det er også den man er ute etter hvis det er insomnia man behandler. Desverre er det ikke alle leger som tenker på denne måten eller en gang er klar over dette.

Hvis du fortsatt har søvnproblemer etter å ha kuttet Seroquel kan du bruke Tolvon 10 mg (eller mindre) evt. Vallergan for søvn. Stilnoct og Imovane er også en mulighet for en kort periode.

Når man bruker antihistaminer mot søvn daglig vil det også skje en desensitivisering av histaminreseptorene i hjernen (toleranse). Derfor kan det være fornuftig å avstå fra bruk av medikamentet en periode for å "nullstille" reseptorene og få nye effekt, heller enn å gå opp i dose.

Hvis du generelt sliter med konsentrasjon og nedstemthet kan dette være en ubehandlet depresjon. Seroquel er ikke noe man bør benytte alene som behandling for depresjon. Hvis du føler deg deprimert bør du snakke med fastlegen om henvisning til samtaleterapi og/eller antidepressiva.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Siden du har disposisjon for paranoid beredskap, kan en liten dose "antiskeptika" være hensiktsmessig. Antiskeptika = lave doser av antipsykotika. I tillegg skriver du at du sannsynligvis trenger noe søvnhjelp.

Grovt sett kan Seroquel brukes i tre sammenhenger med ulik dosering.

For søvn: 25-100 mg. Vanlige tabletter best.

Mot depresjon: ca 300 mg. Depot best.

Mot psykose: > 400 mg. Depot best.

Jeg foreslår at du går ned til 100 mg og blir der i minst en måned. Deretter kan du forsøke 25-50 mg.

Skrevet

På lavere doser er dette så å si bare et antihistamin, fordi affiniteten for histaminreseptorene er så høy i forhold til andre reseptorer. Det er først når histaminreseptorene er "fyllt opp" at molekylene vil feste seg til andre reseptorer og du bl.a. får blokkering av dopamin-resptorene. Dette skjer bare på høyere doser.

Så med mindre du mener antihistaminer fungerer som antipsykotika fins det ikke noe sånt som en "liten dose antiskeptika" når det gjelder Seroquel. 

Se denne studien som viser at du ikke ser noen dopamin-binding under 450 mg: http://www.europeanneuropsychopharmacology.com/article/S0924-977X(00)00133-4/abstract 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har drevet så lenge i bransjen at erfaringen min sier at det ikke alltid er likhet mellom in vitro og in vivo.

Jeg har opplevd tidligere psykotiske som har holdt psykosen i sjakk med 200 mg, men fikk tilbakefall på lavere dose. Jeg har opplevd folk med blodtrykksstigning på Efexor 150 mg selv om NA-effekten først skal komme på 225 mg.

Derfor foretrekker jeg søvnhjelp med lav dose av samme AP fremfor Remeron eller Vallergan hos en pasient som nylig har trengt AP. Det er dessuten enklere å øke dosen igjen om vedkommende ikke skulle tåle en slik dosereduksjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...