Gå til innhold

Må innadvendte bli utadvendte for å få det bra i samfunnet vårt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man må vel bare finne en balanse mellom det å være sosial og å få tilstrekkelig tid alene, og prioritere å orke med det man må gjennom på jobben. Man MÅ ikke være med på alt som skjer i det private. Man kan takke nei til en del, og det er ikke sånn at man må være en mester i småprat for å bli likt. Høflighet og vennlighet holder langt det, som NHD sier.

Skrevet

Problemet med å spille rolle er at det blir veldig mye å tenke på og en del grubling etterpå for man blir redd for å bli avslørt som den man egentlig er. Det blir mye krefter til å skjule og late som med det resultatet man til slutt ikke greier å være der.

Skrevet

Problemet med å spille rolle er at det blir veldig mye å tenke på og en del grubling etterpå for man blir redd for å bli avslørt som den man egentlig er. Det blir mye krefter til å skjule og late som med det resultatet man til slutt ikke greier å være der.

Det er mye bedre å la være å spille roller, og heller bare gå for vennlig og høflig. Det bør de fleste klare, tror jeg. Kanskje heller bruke noen krefter på å finne ut hvorfor man ikke synes man er bra nok som man er, og tenke litt på om andre virkelig er så dømmende og negative til en som man tror? Jeg (og sikkert mange med meg) synes det er veldig behagelig med mennesker som kan være stille av og til:)

Skrevet (endret)

Ja, men problemet er jo at sjenerte kan bli misforstått ved sin væremåte. Jeg har får høre at jeg kan virke overlegen og noen lurer på om jeg er sur på dem bare fordi jeg er stille. Hvis man ikke vil eller orker å være sosial med kollegaer blir også dette slått ned på, som da jeg jobbet gjennom vikarbyrå. De sa jeg representerte vikarbyrået og da var det viktig å hilse på folk, underforstått å være sosial.

Endret av tjohei1
Skrevet

Nettopp :-)

Hei!

Jeg visste det hele tiden, du har asperger i deg, og det er hyggelig.

:lol:

Men Putin tror jeg ikke er introvert, han elsker å bli fotografert og posere.

Skrevet

Angst? Nevrotisisme? Depresjon?

Hei!

Hvorfor nevner du ikke autisme?

Jeg har feks ikke depresjon, angst eller nervøsitet, jeg har bare asperger, 

Og da kan det sosiale være slitsomt fordi man har forsinket prosisering og er annerledes.

Jeg bruker feks mer tankene til analyse og derfor blir jeg mer sliten, jeg tror alltid man skal svare presist.

Men jeg har korte sosiale antenner. Dette sa min psykiater i dag igjen, men hun syns jeg er perfekt sånn. Jeg blir forelsket, og i dag ble jeg klemt både før timen og etterpå, og jeg skal senere skrive og takke for dette. 

Jeg har gitt min psykiater et planetsystem på batteri, og jeg gleder meg til hun åpner den på julaften, jeg vet hun blir glad. :-) I dag sa min psykiater at hun har mine ting rundt seg, da smilte jeg og så ut av vinduet. Og etter en stund sa jeg "det er vel hyggelig for dine barnebarn" og da svarte min psykiater "ja" og forklarte. For tingene er slike som alle liker, både barn og voksne, pinnsvin, kaleidoskop, bøker med fuglelyder og lure IQ ting osv...

Skrevet

Hei!

Da et du "heldig", jeg har alle 4.

Anonymous poster hash: 89308...df8

Skrevet

Da et du "heldig", jeg har alle 4.

Hei!

Ja det sier min psykiater også, at jeg er heldig.

Men jeg tror jeg kunne utviklet noe mer, om jeg ikke fikk hjelp.

Jeg var også så i min egen verden, jeg kommuniserte mest fakta.

Jeg hadde få bekymringer, de kom mer etter at jeg fikk asperger diagnosen  :lol:

For da oppdaget jeg verden og menneskene på en annen måte og jeg skjønte meg ikke på det, men det ble tydeligere for meg hvorfor jeg ikke forstod. Når har jeg fått forklaringene jeg trengte av min psykiater, og skjønner nok til å være lykkelig. Det er forskjellig hvor mye hjelp vi med autisme får, de fleste får ikke hjelp i form av støtesamtaler, jeg har fått mye hjelp og støtte.

Jeg syns det er urettferdig at noen får så mye hjelp og de fleste ingenting, det er vanskelig å forstå. 

Min mann snakket med Tony Attwood og i Australia får autismebefolkningen mye hjelp, både foreldre og barn får oppfølging og støtte. 

Skrevet

Hei!

Og da kan det sosiale være slitsomt fordi man har forsinket prosisering og er annerledes.

Jeg bruker feks mer tankene til analyse og derfor blir jeg mer sliten, jeg tror alltid man skal svare presist.

Men jeg har korte sosiale antenner. Dette sa min psykiater i dag igjen, men hun syns jeg er perfekt sånn. Jeg blir forelsket, og i dag ble jeg klemt både før timen og etterpå, og jeg skal senere skrive og takke for dette. 

Jeg har gitt min psykiater et planetsystem på batteri, og jeg gleder meg til hun åpner den på julaften, jeg vet hun blir glad. :-) I dag sa min psykiater at hun har mine ting rundt seg, da smilte jeg og så ut av vinduet. Og etter en stund sa jeg "det er vel hyggelig for dine barnebarn" og da svarte min psykiater "ja" og forklarte. For tingene er slike som alle liker, både barn og voksne, pinnsvin, kaleidoskop, bøker med fuglelyder og lure IQ ting osv...

Er du forelsket i psykiateren din? Farlig!

Skrevet

Er du forelsket i psykiateren din? Farlig!

Hei!

Ja det er jeg nok,

ikke farlig, jeg er jo glad.

I dag ble jeg klemt hardt og det kilte,

Klarer ikke klemme tilbake, jeg blir klemt, og liker jeg.

Jeg er skikkelig forelsket tror jeg, og da ser jeg mye ned, men hver gang jeg ser på min psykiater, når ikke ser på meg, da kiler det i kinnene.

Jeg tror min psykiater vet det, noe kan tyde på det. Vet det som ikke blir sagt.

Trodde bare elsket, men fortsatt forelsket. I vertfall kjente det i dag.

sitronsommerfugl
Skrevet

Det er helt tydelig at du ikke forstår hvor vanskelig, og utmattende, dette er for innadvente. En innadvent vil kanskje bli like sliten av dette i løpet av en vanlig 8 timers arbeidsdag som du ville blitt hvis du jobbet 48 timer i ett strekk.

Enig med deg, han har ingen forståelse, og svarer hånlig. Selv kan jeg nesten ikke ha noe sosialt liv utenom jobb. Jeg sliter med å holde kontakt med familie og venner, og det er vanskelig med kjæreste. Jeg er sosial, men blir så fryktelig sliten på jobb at jeg har nesten ikke nok tid til å hente meg inn på fritiden. Begynner å tenke at jeg må finne en annen jobb, for så anstrengende at en ikke greier å ha et sosialt liv ved siden av kan vel ikke selv NHD mene at man skal ha...?

sitronsommerfugl
Skrevet

Nettopp :-)

Jeg har samme problem men ingen diagnose. Kanskje jeg også har asberger da? Holder iallfall på å gå fra vettet av å gå til lege med disse problemene uten å få hjelp. De tror at jeg er deprimert eller har angst, noe jeg ikke har.

Skrevet

Enig med deg, han har ingen forståelse, og svarer hånlig. Selv kan jeg nesten ikke ha noe sosialt liv utenom jobb. Jeg sliter med å holde kontakt med familie og venner, og det er vanskelig med kjæreste. Jeg er sosial, men blir så fryktelig sliten på jobb at jeg har nesten ikke nok tid til å hente meg inn på fritiden. Begynner å tenke at jeg må finne en annen jobb, for så anstrengende at en ikke greier å ha et sosialt liv ved siden av kan vel ikke selv NHD mene at man skal ha...?

Kanskje du virkelig bør vurdere et jobbskifte? Det høres ut som jobben ikke passer for deg, eller så bruker du deg selv feil når du er der. Det høres ut som det er mer enn bare det at du er introvert som sliter deg ut.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Denne tråden har kommet helt på siden av det utadvendthet/innadvendthet handler om. Ultrakortversjonen av Big Five personlighetstrekk finner dere her:

http://sml.snl.no/Big_Five

De som vil lese mer, kan Google Big Five og personlighet / personality.

Av de fem trekkene er det kun et som ikke har noen positiv/negativ dimensjon. Det er nettopp innadvendthet/utadvendthet.

Problemer med å fungere i jobb/sosialt handler om helt andre ting enn dette personlighetstrekket.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Bare hvis jeg vil :-)

Skrevet (endret)

Du har vel ikke AS? :)

Det der skjønte jeg ikke.

Endret av tjohei1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...