Gå til innhold

Interaksjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet leger hvilke interaksjoner det er mellom de forskjellige medisinene, eller må man sjekke dette selv?

Hva skjer f.eks med kroppen når man kombinerer levaxin med ap, ss og ad?

Bruk av levaxin kan bl.a føre til benskjørhet. Vet legen dette før hun/han skriver det ut?

Hva med naturprodukter? Har legen oversikt over hvilke naturprodukter en ikke bør kombinere med skolemedisin?

Eller har man rett og slett en jobb å gjøre selv?

Skrevet

Vet leger hvilke interaksjoner det er mellom de forskjellige medisinene, eller må man sjekke dette selv?

Hva skjer f.eks med kroppen når man kombinerer levaxin med ap, ss og ad?

Bruk av levaxin kan bl.a føre til benskjørhet. Vet legen dette før hun/han skriver det ut?

Hva med naturprodukter? Har legen oversikt over hvilke naturprodukter en ikke bør kombinere med skolemedisin?

Eller har man rett og slett en jobb å gjøre selv?

NHD har vel ofte frarådet naturprodukter sammen med andre legemidler nettopp på grunn av at det ikke er skikkelig sjekket.

Legene skal vite om medisinene han skriver ut til en pasient går sammen.  Men er det flere som skriver ut medisiner så er det jo ikke sikkert de har oversikten.  Apoteket skal også være på vakt når kunden henter ut medisinene. 

Men i dag har vi så lett tilgang på nettet til å sjekke selv, så det skader jo ikke med en ekstra sjekk.

http://www.interaksjoner.no/

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Leger skal vite om og/eller sjekke interaksjoner på medisiner som finnes i Felleskatalogen. Dette inkluderer også Levaxin - interaksjoner og bivirkninger.

Problemet med "naturprodukter" er at det ikke finnes noen dokumentasjon på dem, verken virkninger, bivirkninger eller interaksjoner. Disse tas på egen risiko og ansvar. Jeg skjønner ikke at folk som er redd det meste av det som er ufarlig ikke har noen skepsis mot disse pillene.

Skrevet

Leger skal vite om og/eller sjekke interaksjoner på medisiner som finnes i Felleskatalogen. Dette inkluderer også Levaxin - interaksjoner og bivirkninger.

Problemet med "naturprodukter" er at det ikke finnes noen dokumentasjon på dem, verken virkninger, bivirkninger eller interaksjoner. Disse tas på egen risiko og ansvar. Jeg skjønner ikke at folk som er redd det meste av det som er ufarlig ikke har noen skepsis mot disse pillene.

Det er vel naturprodukter det meste vi får i oss.  Jeg spurte tidligere om te med forskjellige urter.  Hva bør vi være skeptisk mot?  Bare det som kommer i pilleform? Eller alt som kjøpes på helsekostforretning? Utrekk av naturprodukter?  Grapefrukt har de jo kommet frem til at ikke skal tas sammen med enkelte medisiner, og det er jo en vanlig frukt. Er det tryggest det vi finner i kolonialbutikken? De har jo diverse tilskudd. bl.a. omega 3.  Er det også noe vi bør være skeptisk til?  Jeg har tenkt litt på dette etter at jeg begynte å drikke en del te igjen,  og har gått litt på helskostbutikker for å finne te.  Samtidig som jeg bruker lithium. Jeg spurte tidligere om avena sativa som er havredråper.  Havre er jo sunt, men er det når det er konsetrert i dråper vi bør være skeptisk.

Litt rotete innlegg kanskje, men bare noen tanker jeg har. Hvor går grensen for hva vi bør være skeptiske mot?

Skrevet

Det er vel naturprodukter det meste vi får i oss.  Jeg spurte tidligere om te med forskjellige urter.  Hva bør vi være skeptisk mot?  Bare det som kommer i pilleform? Eller alt som kjøpes på helsekostforretning? Utrekk av naturprodukter?  Grapefrukt har de jo kommet frem til at ikke skal tas sammen med enkelte medisiner, og det er jo en vanlig frukt. Er det tryggest det vi finner i kolonialbutikken? De har jo diverse tilskudd. bl.a. omega 3.  Er det også noe vi bør være skeptisk til?  Jeg har tenkt litt på dette etter at jeg begynte å drikke en del te igjen,  og har gått litt på helskostbutikker for å finne te.  Samtidig som jeg bruker lithium. Jeg spurte tidligere om avena sativa som er havredråper.  Havre er jo sunt, men er det når det er konsetrert i dråper vi bør være skeptisk.

Litt rotete innlegg kanskje, men bare noen tanker jeg har. Hvor går grensen for hva vi bør være skeptiske mot?

Bra innlegg! Mange viktige spørsmål du stiller. Det fikk meg til å tenke, for du har helt rett i å spørre hvor grensen går. Hva er forskjellen på å spise blåbær og ta blåbærpiller som jeg har sett er i handelen.? Er Cranberry juice, som man kan prøve når man kjenner symptomer på UI, farlig å drikke?

Det eneste legene synes å vite med sikkerhet er at Johannesurt fungerer som et ad. Hvorfor har de forsket på akkurat dette produktet? Funker Johannesurt, er det sikkert andre naturprodukter som funker også. Men hvilke? Fører de virkelig ikke noen kontroll på naturprodukter overhode?

Skrevet

Problemet med "naturprodukter" er at det ikke finnes noen dokumentasjon på dem, verken virkninger, bivirkninger eller interaksjoner. Disse tas på egen risiko og ansvar. Jeg skjønner ikke at folk som er redd det meste av det som er ufarlig ikke har noen skepsis mot disse pillene. t

Fordi ordet "natur" gir en følelse av at det er sunt og ufarlig. Jeg lurer på hvordan naturpreparater er fremstilt. De må vel ha konserveringsmidler i seg de også. Jeg elsker å gå i helsekostforretninger og titte på alt de har og det er ikke lite. De har det meste mot alt.

Tenk i Kina da! Der selger de naturprodukter over en lav sko og dette er produkter de har bruk i tusener av år. Klart det funker! Lurer på hva de gir til de med sinnslidelser der borte. Kanskje det fungerer bedre enn det vi har her i vesten.

Jeg synes det er spennende.

Skrevet

Bra innlegg! Mange viktige spørsmål du stiller. Det fikk meg til å tenke, for du har helt rett i å spørre hvor grensen går. Hva er forskjellen på å spise blåbær og ta blåbærpiller som jeg har sett er i handelen.? Er Cranberry juice, som man kan prøve når man kjenner symptomer på UI, farlig å drikke?

Det eneste legene synes å vite med sikkerhet er at Johannesurt fungerer som et ad. Hvorfor har de forsket på akkurat dette produktet? Funker Johannesurt, er det sikkert andre naturprodukter som funker også. Men hvilke? Fører de virkelig ikke noen kontroll på naturprodukter overhode?

Det er nok mange naturprodukter med bra effekt.  Men det som har bra effekt kan også ha bivirkninger.  Så slik er nok mange naturprodukter lik legemidler.  Forskjellen er bare at de ikke har forsket på naturprodukter.  Sjekket for bivirkninger.  Jeg reagerer når enkelte er så opptatt av naturprodukter for det er så mye bedre enn legemidler med bivirkninger.  Men de må ikke glemme at alt som virker også kan ha bivirkninger.  Egentlig er vel mange legemidler naturprodukter som er gått igjennom kontroller og godkjent.

Skrevet

Personlig tørr jeg ikke bruke alternative medisiner sammen med psykofarmaka. Ingen har peiling på hvordan denne kombinasjonen vil slå ut. Synes det er en for stor risiko å ta.

Jeg tar tran og drikke te. Det går bra.

Skrevet

Personlig tørr jeg ikke bruke alternative medisiner sammen med psykofarmaka. Ingen har peiling på hvordan denne kombinasjonen vil slå ut. Synes det er en for stor risiko å ta.

Jeg tar tran og drikke te. Det går bra.

Jeg er også redd for å bruke alternative medisiner sammen med psykofarmaka. Det er derfor jeg lurer på hva som egentlig går inn under alternative medisiner.  Du skriver at du drikker te.  Men hva med te som skal hjelpe både for det ene og det andre som du får kjøpt på helekostbutikker.  Er det også noe vi bør være skeptisk mot?  Avena sativa som egentlig bare er havredråper.  Går det inn under alternativ medisin?  Når en må være forsiktig med vanlige frukter som grapefrukt og ananas når en bruker enkelte medisiner, så er det ikke lett å vite hvor grensen går på hva du skal være skeptisk mot.

Skrevet

Jeg er også redd for å bruke alternative medisiner sammen med psykofarmaka. Det er derfor jeg lurer på hva som egentlig går inn under alternative medisiner.  Du skriver at du drikker te.  Men hva med te som skal hjelpe både for det ene og det andre som du får kjøpt på helekostbutikker.  Er det også noe vi bør være skeptisk mot?  Avena sativa som egentlig bare er havredråper.  Går det inn under alternativ medisin?  Når en må være forsiktig med vanlige frukter som grapefrukt og ananas når en bruker enkelte medisiner, så er det ikke lett å vite hvor grensen går på hva du skal være skeptisk mot.

Kjøper ingenting på helsekost som kan påvirke psyken, eller stemningsleiet. Drikker kamomillete fra butikken og vanlig te.

Man merker jo også rimelig fort om det er noe man ikke tåler. Mitt råd er å være veldig forsiktig siden det ikke er forsket nok på kombinasjonen skolemedisiner og naturmedisiner.

Jeg er også redd for mere bivirkninger ved en sånn kombinasjon.

Skrevet

Kjøper ingenting på helsekost som kan påvirke psyken, eller stemningsleiet. Drikker kamomillete fra butikken og vanlig te.

Man merker jo også rimelig fort om det er noe man ikke tåler. Mitt råd er å være veldig forsiktig siden det ikke er forsket nok på kombinasjonen skolemedisiner og naturmedisiner.

Jeg er også redd for mere bivirkninger ved en sånn kombinasjon.

Egentlig så er det mer skummelt med bivirkninger en ikke merker før det har gått veldig langt, når en kombinerer legemidler med naturprodukter.

Skrevet

Johannesurt påvirker serotonin i hjernen, derfor man ikke skal blande det med SSRI.

Blåbær, andre bær, tror jeg ikke er farlig å blande med medisiner. Det påvirker ikke indre organer eller hjerne slik som medisinene. Men fungerer mer som å styrke immunforsvaret.

Urter, kamillete, peppermyntete, ol. tror jeg vil "konkurrere" med medisinene om å få plass i kroppen. Noen forbrennes av det samme enzymet i leveren som enkelte medisiner. Jeg var alltid så glad i urter i rensete og alt som var, men velger heller medisinene nå, enn urtene. Selv om kamillete er jo ganske deilig å bli døsig av hehe :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...