Gå til innhold

NHD - alkoholisme og bipolar lidelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Periodedrikkere som mellom drikkeperiodene kan karakteriseres som ressurspersoner, har bipolar lidelse inntil det motsatte er bevist.

Jeg la merke til sitatet ovenfor og fikk lyst til å spørre litt mer rundt dette. Jeg hadde en far som i mange år hadde 2-6 drikkeperioder pr år. Han klarte å avstå helt fra alkohol i 18 år, men hadde noen drikkeperioder igjen de siste årene han levde.  Til tross for en vanskelig bakgrunn som frontkjemper (han reiste til Finland/Russland som 17-åring og var der fra 1942-45, og fikk en fem års landssvikdom som følge av det), ingen utdannelse og lite familiær støtte, så gjorde han en imponerende karriere yrkesmessig. Han var ansett for å være eksepsjonelt dyktig innen sitt fagfelt og ble etter hvert headhuntet til viktige stillinger.  

Kan du si noe om hvorvidt du tenker at det er mest sannsynlig at han hadde bipolar lidelse eller ptsd?

Selv har jeg helt siden barndommen vært plaget med nedstemthet og spiseproblematikk (periodevis voldsom overspising, periodevis ekstrem kontroll.) Jeg har tenkt at min spiseproblematikk har mye til felles med min fars alkoholisme. Jeg tenker ikke at min nedstemthet er forårsaket av bipolar lidelse (selv om jeg hadde en manisk episode for mange år siden,) da jeg stort sett alltid er nedstemt. Som min far har jeg også svært gode intellektuelle evner, men jeg har i mindre grad enn ham klart å virkeliggjøre mine evner yrkesmessig. Jeg vurderer å be om medisiner for min nedstemthet (wellbutrin), men lurer noen ganger på om jeg burde ha prøvd lamictal?

Anonymous poster hash: 65a9e...109

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Jeg finner det overveiende sannsynlig at din far hadde en bipolar lidelse. Han har periodevis drikking og en hel karriere som bevis på positive ressurser.

2. Hvis du har hatt en manisk periode (ja, det er nok med 1- en), har du per definisjon en bipolar lidelse. Ja, jeg synes du skal snakke med fastlegen din om medisinering. Det kan gi deg en helt annen livskvalitet.

Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...