Gå til innhold

NHD: Valg av antidepressiva

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil du anbefale nyere medisiner mot depresjon enn eldre? Hvorfor? Er det større sjanse for karies og vektøkning med de eldre medisinene?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, på alle deprimerte pasienter begynner jeg med en av de nyere medisinene. Like god effekt og mindre bivirkninger.

I tillegg er TCA giftige ved overdose, og som kjent er det en sammenheng mellom depresjon og selvpåført overdose.

Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg skrev ut TCA til en pasient.

Skrevet

Ja, på alle deprimerte pasienter begynner jeg med en av de nyere medisinene. Like god effekt og mindre bivirkninger.

I tillegg er TCA giftige ved overdose, og som kjent er det en sammenheng mellom depresjon og selvpåført overdose.

Beklager å kapre tråden, men når du er inne på TCA, er ikke CMI veldig fin mot tvang? Eller er SSRI like bra?

Skrevet

SSRI er like bra.

Skrevet

Beklager å kapre tråden her også :) men jeg går på 2 mg Fluanxol og 20 mg Surmontil samme dag.

Det står i felleskatalogen at TCA serumnivåer kan øke ved samtidig bruk av Fluanxol.

Er dette farlig? Kan det bety forgiftning og overdose av Surmontil i verste fall?

Nevnte for legen å bytte til Tolvon, men han mente jeg skulle fortsette med Surmontil.

Føler at jeg må opp i en høyere dose Surmontil, 50 mg, (gikk på det før) for at det skal gi mer AD effekt.

Vil i så fall 50 mg Surmontil være for mye i forhold til forgiftningsfare i kombinasjon med Flunaxol?

Hvis det er det nemlig, skal jeg insistere på å få Tolvon neste gang jeg skal dit.

Skrevet

På denne lave dosen Surmontil er det helt uten betydning.

Skrevet

På denne lave dosen Surmontil er det helt uten betydning.

Så fint! Takk for svar :)

Skrevet (endret)

Takk for svar! Da har jeg tatt et riktig valg ved å gå fra Anafranil til Wellbutrin.

Endret av tjohei1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...