Gå til innhold

Wellbutrin - verre før bedre?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har nå tatt Wellbutrin i åtte dager. De første seks dagene merket jeg ikke så mye, annet en redusert og dårlig søvn (noe jeg har slitt med før jeg begynte, men det virker som Wellbutrinen har gjort det verre) og kvalme. De siste to dagene har vært ille. Jeg har følt meg langt nede, nesten verre en før jeg begynte. Er dette normalt? Er det en normal reaksjon at det kan blir verre før det blir bedre?

Endret av Hed22
Skrevet (endret)

Jeg har nå tatt Wellbutrin i åtte dager. De første seks dagene merket jeg ikke så mye, annet en redusert og dårlig søvn (noe jeg har slitt med før jeg begynte, men det virker som Wellbutrinen har gjort det verre) og kvalme. De siste to dagene har vært ille. Jeg har følt meg langt nede, nesten verre en før jeg begynte. Er dette normalt? Er det en normal reaksjon at det kan blir verre før det blir bedre?

Du må gi den mer tid. Jeg bruker også Wellbutrin. Min depresjon er ikke borte, men jeg tror den hjelper meg til å fungere bedre sosialt ved at jeg ikke blir så trist. Jeg har brukt den i 2 uker. Hvis ikke bedring merkes etter 4 uker kan du doble dosen. Det står i pakningsvedlegget. Der står det også om bivirkninger som kan dukke opp.

Endret av tjohei1
Skrevet

Du må gi den mer tid. Jeg bruker også Wellbutrin. Min depresjon er ikke borte, men jeg tror den hjelper meg til å fungere bedre sosialt ved at jeg ikke blir så trist. Jeg har brukt den i 2 uker. Hvis ikke bedring merkes etter 4 uker kan du doble dosen. Det står i pakningsvedlegget. Der står det også om bivirkninger som kan dukke opp.

Ja, jeg er klar over at det kan ta flere uker før en oppår virkning. Men vet du om det er normalt å oppleve en forverring i begynnelsen?

Skrevet (endret)

Ja, jeg er klar over at det kan ta flere uker før en oppår virkning. Men vet du om det er normalt å oppleve en forverring i begynnelsen?

Det vet ikke jeg, men i pakningsvedlegget står det at 1 av 1000 til 1 av 100 kan få depresjon som en bivirkning. Bivirkninger kjenner man mest i starten.

Endret av tjohei1
Skrevet

Det vet ikke jeg, men i pakningsvedlegget står det at 1 av 1000 til 1 av 100 kan få depresjon som en bivirkning. Bivirkninger kjenner man mest i starten.

Ja, får håpe det er forbigående.

Skrevet

Wellbutrin er jeg litt nysgjerrig på, fordi jeg hører så mye om at denne medisinen gir mer angst. Så da tenker jeg, hva er vitsen? Eller er det for folk med depresjon som aldri har hatt angst kanskje?

Skrevet

Ja, får håpe det er forbigående.

Jeg har også hatt dårlige dager på Wellbutrin hvor jeg har følt meg deprimert. Da har jeg tatt en ekstra pille om ikke for annet enn placeboeeffekt. Jeg har ikke tatt skade av det.

Skrevet (endret)

Wellbutrin er jeg litt nysgjerrig på, fordi jeg hører så mye om at denne medisinen gir mer angst. Så da tenker jeg, hva er vitsen? Eller er det for folk med depresjon som aldri har hatt angst kanskje?

Jeg har også hørt at den ikke virker på angst, men jeg føler meg roligere pussig nok. Bruker man medisiner mot angst kan man få trøtthet som bivirkning, og det vil ikke jeg ha.

Endret av tjohei1
Skrevet

Jeg har også hatt dårlige dager på Wellbutrin hvor jeg har følt meg deprimert. Da har jeg tatt en ekstra pille om ikke for annet enn placeboeeffekt. Jeg har ikke tatt skade av det.

Jeg synes kanskje ikke du skal "reklamere" for en slik bruk av Wellbutrin, da det vel er langt unna det anbefalte?

Skrevet

Jeg synes kanskje ikke du skal "reklamere" for en slik bruk av Wellbutrin, da det vel er langt unna det anbefalte?

Ja, det anbefales ikke. Jeg bare forteller hva jeg har gjort. Det er opp til andre hva de gjør.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Innsovningsvansker er kjent fordi Wellbutrin virker aktiverende. Derfor skal den tas om morgenen.

Kvalme er vanligvis et kort og forbigående problem.

Ingen AD virker vanligvis før godt ut i andre behandlingsuke.

Angst:

Her må en skille mellom den angst som svært ofte følger med depresjon (depresjonsassosiert angst) og angstlidelser som mange har uavhengig av depresjonsepisoder.

For depresjonsassosiert angst viser studier at Wellbutrin har like god angstdempende effekt som andre AD.

For selvstendige angstlidelser har Wellbutrin klart dårligere effekt enn f. eks SSRI. I noen tilfeller kan Wellbutrin forsterke slik angst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...