Nycora Skrevet 27. desember 2013 Skrevet 27. desember 2013 Jeg var i familieselskap og min svigerinne spurte meg hvordan jeg har det nå? Svarte at jeg har vært syk, men at det går litt bedre nå. "Slutt med dette tullet", sa hun. Så høyt at alle hørte det. Jeg hadde ikke noe behov for å utdype min sykdom noe mere, så jeg reiste meg og gikk på kjøkkenet. Er psykisk sykdom noe tull? Jeg er en person som mange ganger reagerer dagen etter. NÅ er jeg kraftig forbannet og sint på meg selv for at jeg ikke sa noe. Hva ville dere sagt og gjort om noen sa noe sånt til dere? Samme person mener jeg ikke skal bruke medisiner, det er også tull. Selv bruker hun vanedannende sovetabletter hele tiden. Dette må hun ha for hun har søvnproblemer. Har lyst til å si at hun må slutte med dette tullet hun også. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. desember 2013 Skrevet 27. desember 2013 Til folk som er uten evne til å forstå noe som helst, er det beste svaret taushet. Slik sett traff du midt i blinken :-) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. desember 2013 Skrevet 27. desember 2013 Jeg var i familieselskap og min svigerinne spurte meg hvordan jeg har det nå? Svarte at jeg har vært syk, men at det går litt bedre nå. "Slutt med dette tullet", sa hun. Så høyt at alle hørte det. Jeg hadde ikke noe behov for å utdype min sykdom noe mere, så jeg reiste meg og gikk på kjøkkenet. Er psykisk sykdom noe tull? Jeg er en person som mange ganger reagerer dagen etter. NÅ er jeg kraftig forbannet og sint på meg selv for at jeg ikke sa noe. Hva ville dere sagt og gjort om noen sa noe sånt til dere? Samme person mener jeg ikke skal bruke medisiner, det er også tull. Selv bruker hun vanedannende sovetabletter hele tiden. Dette må hun ha for hun har søvnproblemer. Har lyst til å si at hun må slutte med dette tullet hun også. Hei! Jeg forstår du er irritert. Jeg kan ofte selv bli irritert dagen etter, eller når en sak blir mer forståelig/ tydelig for meg. ( klarer ikke mene mye før jeg har analysert situasjoner) Min reaksjon på andres til tider tåpelige utsagn er derfor nettopp som deg , stillhet. Tror nhd har rett i at taushet er det beste svaret til mennesker som ikke forstår. Men jeg tror ofte den typen mennesker er for dumme for å forstå klokheten i tausheten. Jeg har ved et par anledninger svart med ord, da har jeg vært kraftig irritert, men jeg tror fordi jeg så sjelden " setter andre på plass" har de få gangene fått virkninger og ikke blitt glemt, de endret seg oppsiktsvekkende etter begge hendelser. Jeg tror ikke det hadde skjedd hvis jeg stadig rant over av ord og svar på tåpelig atferd. Når man er stille, lytter mennesker på en annen måte når ord/svar og forklaringer først kommer, sånn har jeg erfart. Vi får sette mer pris på vår evne til ettertenksomhet :-) 0 Siter
ecbole Skrevet 27. desember 2013 Skrevet 27. desember 2013 (endret) Jeg var i familieselskap og min svigerinne spurte meg hvordan jeg har det nå? Svarte at jeg har vært syk, men at det går litt bedre nå. "Slutt med dette tullet", sa hun. Så høyt at alle hørte det. Jeg hadde ikke noe behov for å utdype min sykdom noe mere, så jeg reiste meg og gikk på kjøkkenet. Psykisk sykdom er ikke noe man snakker om med hvem som helst, like lite som man omtaler eventuelle kjønnssykdommer. Det er fordi viten om det kan bli brukt mot den syke, slik som du opplevde her. Eller at kjennskapen til din helse blir spredd til folk som ikke burde vite om det. I ditt tilfelle ville jeg heller ha sagt "Det vil jeg ikke snakke om". Når skaden først har skjedd, vil jeg heller ha sagt fra om dette til den som står deg nærmest, din ektemann eller din far eller bror. Så får heller han si fra at han ikke godtok sånn respektløshet. Hadde det vært min kone eller datter, så hadde jeg sagt fra på flekken på en nokså rolig og stille måte, bedt henne passe sine egne saker. Når hun sa det der høyt så alle hørte det, er det enten fordi hun ikke forstod bedre eller fordi hun ønsket å provosere. Uansett hensikt, trenger du ikke bli sint og la henne få full uttelling for å provosere. Forhold deg heller til fakta (, altså at du sliter med sykdom,) enn hennes forvrengte virkelighetsbeskrivelse. I denne sammenheng har hun egentlig et større problem enn deg. Det var helt greit å gå, så du fikk stoppet skvalderet hennes. Endret 27. desember 2013 av ecbole 0 Siter
Nycora Skrevet 27. desember 2013 Forfatter Skrevet 27. desember 2013 Hei og takk for svar til alle sammen. Blir veldig skeptisk jeg til slike mennesker. Vet liksom ikke hvor jeg har dem. Hva kommer av "dritt" neste gang? Dette var ikke første gangen. Datra mi ble helt ute av seg en annen gang det var noe. Trodde ikke sine egne ører. Skulle ikke tro at voksne mennesker kan være sånn. Jeg vet at hadde jeg svart som jeg tenkte på dette, hadde det blitt et rabalder uten like i flere dager etterpå. Det er noe som heter at den kloke tier. Tror egentlig ikke at jeg er "galest" i denne familien. Bare på en helt annen måte. Jeg snakker så og si aldri om sykdom med mindre noen spør, sånn som denne gangen. Derimot ser det ut som det er veldig mange som elsker å snakke om sine sykdommer til meg. 0 Siter
tonie Skrevet 27. desember 2013 Skrevet 27. desember 2013 Synes du gjorde det rette. Hun høres ut som en som ikke er i stand til å forstå, eller mangler vilje til det, så det ville nok uansett vært bortkastet energi å forklare situasjonen. Hvis de andre som hørte hva hun sa har mer litt vett var det nok du som kom best ut av det hele. 0 Siter
cilie Skrevet 27. desember 2013 Skrevet 27. desember 2013 Uff, slike folk altså.... Jeg hadde ikke greid å bite dette i meg, men konfrontert henne med utsagnet. 0 Siter
Inner self Skrevet 27. desember 2013 Skrevet 27. desember 2013 Dette sier mye mer om henne enn om deg! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.