Gå til innhold

Bruk av minifom/amming


Gjest ilse

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en sønn på 22 dager, som sliter fælt med luftplager. Vi trodde først det kunne være kolikk, men tror egentlig ikke det.

Han får bare morsmelk, og stort sett er han fornøyd etter bare ett bryst. Der ligger han gjerne i ca 20 min., og slipper ikke taket selv. Men jeg tar han vekk når jeg ser at han ikke suger lenger. Etter bleieskift får han tilbud om andre brystet, men vil skjeldent ha det. Det må da bety at han får nok? Det går stort sett mellom to -tre timer til neste måltid.

Men til luftplagene, han har hatt store problemer med f.eks. å rape - vrir seg og har tydelig vondt. Likedan ligger han og trykker skikkelig - både for å få ut luft og avføring. Er dette normalt for brystbarn?

Vi har nå i fire dager gitt han minifom, og han raper lettere. Men fremdeles krøker han seg og skriker, og det virker som han sliter med magen. Minifom skal taes før hvert måltid, står det. Men hvis han får et nytt måltid ca 30 min etter det første, skal han da ha 10 nye dråper?

Kan en overdoser, dvs. gi han for mye minifom?

Når han har skriketokter, med krøking - så hjelper det å gi han mere mat. Kan dette forverre plagene hans? Da kan det være bare 1 time siden forrige måltid. Disse plagene kommer stort sett på kvelden og utover natten.

Håper noen kan komme med gode råd.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære ilse. Vi vet fortsatt ikke nok om hva som er årsaken til kolikk og hva som hjelper. Om det er dette sønnen din har sier du jo også selv at du er usikker på.Det er ikke uvanlig at babyer vrir på seg og er urolige etter maten.Enkelt trykker også veldig før de skal ha avføring på tross av at den er helt flytende når den kommer ut. Noen foreldre syns det hjelper med Minifom og andre ikke. Du får ta opp med barnelegen om maks dose.Når du ammer så pass på at han har godt tak slik at han ikke sluker luft. Har du mye melk , så melk ut litt før du legger ham til brystet slik at det ikke kommer så voldsomt med melk for da sluker de mer luft. Har han problemer med å få ut luft fra tarmen så kan du prøve å legge ham på ryggen og "sykle"/ bøye beina frem og tilbake, det får ofte fortgang i luften. Prøv også å massere magen hans i retning med klokken i sirkelbevegelser.Mange barn blir roligere om de får suge mer. Du må bare prøve deg frem. Om det virker så er det fint. Blir han enda mer urolig så får du prøve å ta lengre tid mellom måltidene.Han er kun 3 uker så det er ikke uvanlig å amme ofte om kvelden. Du sier at det er da han ofte får problemene. Det er nok ikke et riktig svar, men du får prøve ut et og et råd.Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...