schizoid1337 Skrevet 28. desember 2013 Skrevet 28. desember 2013 (endret) Jeg har sett på noen bilder mannen min har tatt i jula. Jeg kjenner ikke meg selv igjen på bildene. Det er ikke det samme som jeg ser i speilet. Jeg vet at begge deler er meg - hvorfor ser de så ulike ut? På bildene ser jeg syk og skrøpelig ut. Det skremte meg. Jeg måtte spørre mannen min om det var noe galt med vinkelen eller linsa på kameraet, for det er ikke sånn jeg ser meg selv. Hvis man har et forvrengt bilde av seg selv - burde det ikke da være likt i speilet som på bilder? Hvordan kan det forklares? Det stemmer at bildet du ser i speilet og bildet på fotografiet ikke er likt La oss starte med følgende eksperiment. Sett en 1.5L colaflaske (OBS OBS ikke drikk den, det er usunt!!!) på bordet og sett hodet ditt nærme toppen av flasken i området før flasken begynner å bli smalere ettersom den nærmer seg korken, la øyet være ca 6 cm ut fra dette området horisontalt. Legg merke til at hvis du lukker det ene øyet så ser topppen av flasken (magen din?) veldig tykk ut, mens hvis du bruker begge øynene så kan du benytte tilleggsinformasjon til å finne ut at flasken er faktisk like bred hele veien. OBS OBS kameraer har kun ETT øye. Det vi merker er at avstanden til det du ser på avgjør hvor stort objektet ser ut. OG hvis det er forskjellig avstand til enkelte deler av objektet så vil disse se større eller mindre ut i forhold til resten av objektet OG hvis du bruker 2 øyne så kan du motvirke en del av denne effekten, men kameraer har ikke to øyne. Så hva skjer når noen tar bilde av deg? Jo veldig ofte tas bildet i hodehøyde, det vil si at avstanden fra kameraet til føttene dine er mye lengre enn avstanden til overkroppen og hodet, i tilleggg er mesteparten av kroppsmassen i den øvre delen av kroppen. Det vil si at i forhold til bena dine så vil magen din virke ekstra bred på dette fotografiet, huffameien! I tillegg så er bildet speilvendt i speilet men det vil bare gjøre at du ser "annerledes" ut ikke spessielt mye tykkere/tynnere. Du sier at på bilder ser du undervektig ut og i speilet normalvektig ut det vil som regel være motsatt slik vist ovenfor men det er en del unntak. Det kan være at du mangler dybdesyn, det kan være at fotografiet ble tatt undenifra, det kan være at det er andre mennesker på bildet, slik at du får en referanse til hva som er "normalt" og at du føler du skiller deg fra dette, det er også mulig at speilet ikke er rettt, i mange butikker utnyttes bøyde speil til at du ser høyere og tynnere ut, ved å bøye speilet motsatt vei kan du få inntrykket at du er tykkere (og dermed går fra undervektig til normalvektig) MvH mattelærern din Endret 28. desember 2013 av schizoid1337 0 Siter
PandaAmanda Skrevet 28. desember 2013 Forfatter Skrevet 28. desember 2013 Oi, dette var det lagt mye tid i! Tusen takk for illustrasjonene og forklaringene dine! Det var interessant! 0 Siter
mammanito Skrevet 29. desember 2013 Skrevet 29. desember 2013 Det stemmer at bildet du ser i speilet og bildet på fotografiet ikke er likt La oss starte med følgende eksperiment. Sett en 1.5L colaflaske (OBS OBS ikke drikk den, det er usunt!!!) på bordet og sett hodet ditt nærme toppen av flasken i området før flasken begynner å bli smalere ettersom den nærmer seg korken, la øyet være ca 6 cm ut fra dette området horisontalt. Legg merke til at hvis du lukker det ene øyet så ser topppen av flasken (magen din?) veldig tykk ut, mens hvis du bruker begge øynene så kan du benytte tilleggsinformasjon til å finne ut at flasken er faktisk like bred hele veien. OBS OBS kameraer har kun ETT øye. Det vi merker er at avstanden til det du ser på avgjør hvor stort objektet ser ut. OG hvis det er forskjellig avstand til enkelte deler av objektet så vil disse se større eller mindre ut i forhold til resten av objektet OG hvis du bruker 2 øyne så kan du motvirke en del av denne effekten, men kameraer har ikke to øyne. Så hva skjer når noen tar bilde av deg? Jo veldig ofte tas bildet i hodehøyde, det vil si at avstanden fra kameraet til føttene dine er mye lengre enn avstanden til overkroppen og hodet, i tilleggg er mesteparten av kroppsmassen i den øvre delen av kroppen. Det vil si at i forhold til bena dine så vil magen din virke ekstra bred på dette fotografiet, huffameien! I tillegg så er bildet speilvendt i speilet men det vil bare gjøre at du ser "annerledes" ut ikke spessielt mye tykkere/tynnere. Du sier at på bilder ser du undervektig ut og i speilet normalvektig ut det vil som regel være motsatt slik vist ovenfor men det er en del unntak. Det kan være at du mangler dybdesyn, det kan være at fotografiet ble tatt undenifra, det kan være at det er andre mennesker på bildet, slik at du får en referanse til hva som er "normalt" og at du føler du skiller deg fra dette, det er også mulig at speilet ikke er rettt, i mange butikker utnyttes bøyde speil til at du ser høyere og tynnere ut, ved å bøye speilet motsatt vei kan du få inntrykket at du er tykkere (og dermed går fra undervektig til normalvektig) MvH mattelærern din Dette burde vært på Schrødingers katt 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.