Gå til innhold

Tørr,sår munn og nå dårlig smakssans. Bivirkning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter et forsøk på quetiapine for godt over et år siden begynte jeg å få problemer med spyttet ganske akutt etter et par uker, jeg seponerte men problemene fortsatte.  Endret spytt, tørr munn som er påvist som ganske dårlig og periodevis sår og sårhet i munnen.  Nå reagerer jeg på at smakssansen også har vært nesten borte i det siste. Jeg har tatt flere soppkurer.  En gang synes jeg at jeg hadde effekt av den, men ikke de andre gangene.  Det ble heller ikke påvist sopp når de tok prøve den ene gangen.

Tannlegen mener problemene skyldes fluoksetin eller wellbutrin.  Men de hadde jeg brukt i flere år uten problemer før forsøket med quetiapine. Kan de plutselig gi slike bivirkninger etter så lang tid? Lithium begynte jeg på etter at problemene begynte så det kan ikke skyldes den.  

Kan det være noen sammenheng her med medisinering og problemene jeg har fått, eller må  jeg gå ut fra at det har vært ren tilfeldighet?  Er dette bivirkninger dere kjenner til?

Jeg vil heller slite med dette enn å være ustabil og deprimert, men det hadde jo vært veldig fint å slippe begge deler da.  

Skrevet

Er det ingen som kjenner til om dette kan være bivirkninger?  Jeg har aldri hatt antydning til slike problemer før forsøket med quetiapine.  Men etter det har jeg hatt plager hele tiden, og periodevis sårhet og smerter. Smakssansen har jeg bare reagert på den siste uken.  Har hatt folk til middag og får det aldri sterkt nok.  Kaker og middag smaker nesten likt. Da forstår jeg noe må være galt. 

Må kanskje benytte meg av å ta av noen kilo til når ikke maten smaker likevel :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg antar at det hele startet med munntørrhet som igjen satte i gang noe på tungen din/i slimhinnene som du fortsatt sliter med. Det var nok seroquel som utløste det.

Når en bruker flere medisiner som alle kan gi samme bivirkning ( i dette tilfellet munntørrhet), kan den siste en legger til bli dråpen som får begeret til å renne over.

Også fluoksetin/Fontex og Wellbutrin kan gi munntørrhet.

Mer hjelp kan jeg dessverre ikke gi deg.

Skrevet

Jeg antar at det hele startet med munntørrhet som igjen satte i gang noe på tungen din/i slimhinnene som du fortsatt sliter med. Det var nok seroquel som utløste det.

Når en bruker flere medisiner som alle kan gi samme bivirkning ( i dette tilfellet munntørrhet), kan den siste en legger til bli dråpen som får begeret til å renne over.

Også fluoksetin/Fontex og Wellbutrin kan gi munntørrhet.

Mer hjelp kan jeg dessverre ikke gi deg.

Takk for en god forklaring som jeg synes høres veldig sannsynlig ut at det kan være. Mulig seponering eller redusering av fluoksetin og/eller wellbutrin kan gjøre det bedre da.  Det er meningen det skal forsøkes da jeg ikke vet om de egentlig er nødvendige. Det er lithium som gjorde meg frisk.

Hvis ikke det hjelper så er det kanskje noe jeg bare må godta og leve med. Bruke det apoteket har å tilby, og klage litt innimellom. Jeg vil likevel heller slite med det enn å risikere å bli psykisk syk igjen.

Skrevet

eller, on 31 Dec 2013 - 11:01, said:

Takk for en god forklaring som jeg synes høres veldig sannsynlig ut at det kan være. Mulig seponering eller redusering av fluoksetin og/eller wellbutrin kan gjøre det bedre da. Det er meningen det skal forsøkes da jeg ikke vet om de egentlig er nødvendige. Det er lithium som gjorde meg frisk.

Hvis ikke det hjelper så er det kanskje noe jeg bare må godta og leve med. Bruke det apoteket har å tilby, og klage litt innimellom. Jeg vil likevel heller slite med det enn å risikere å bli psykisk syk igjen.

Mange som bruker litium har ekstrem munntørrhet. Selv om seroquel utløste dette, så kan det være litium som opprettholder problemet. Anonymous poster hash: b55f6...b1a
Skrevet

Mange som bruker litium har ekstrem munntørrhet. Selv om seroquel utløste dette, så kan det være litium som opprettholder problemet. Anonymous poster hash: b55f6...b1a

Det kan godt være det også.  Men jeg seponerer aldri lithium likevel. Den gav meg livet tilbake igjen. Dette er mest sannsynlig noe jeg må leve med for å være psykisk frisk. Men det er noe med det NHD skrev om mange medisiner med samme bivirkning kan den siste være dråpen som får begeret til å flyte over.

Skrevet

eller, on 31 Dec 2013 - 13:35, said:

Det kan godt være det også. Men jeg seponerer aldri lithium likevel. Den gav meg livet tilbake igjen. Dette er mest sannsynlig noe jeg må leve med for å være psykisk frisk. Men det er noe med det NHD skrev om mange medisiner med samme bivirkning kan den siste være dråpen som får begeret til å flyte over.

De fleste holder ut munntørheten. Svært mange psykofarmaka har munntørrhet som bivirkning. Anonymous poster hash: b55f6...b1a
Skrevet

De fleste holder ut munntørheten. Svært mange psykofarmaka har munntørrhet som bivirkning. Anonymous poster hash: b55f6...b1a

Munntørrheten i seg selv går greit. Liker mindre sår og sårhetsfølelse. Når jeg har ubehag og smerter når jeg spiser. Også litt lite kjekt når jeg lager middag til gjester og aldri får det nok krydret helt til jeg forstår at det er meg det er noe galt med :)

Men når valget står på dette og depresjon så er jeg ikke i tvil på hva jeg velger å leve med.

Skrevet

Munntørrheten i seg selv går greit. Liker mindre sår og sårhetsfølelse. Når jeg har ubehag og smerter når jeg spiser. Også litt lite kjekt når jeg lager middag til gjester og aldri får det nok krydret helt til jeg forstår at det er meg det er noe galt med :)

Men når valget står på dette og depresjon så er jeg ikke i tvil på hva jeg velger å leve med.

Pass på tennene dine når du har det slik. Anskaff fluor sugetbl, mot karies. Spytt stimuleres av tygging, men  velg den sukkerfrie varianten. Du kan gjerne smøre slimhinnene med matolje, eller apotekets gum dry mouth(/spray eller gele). Spyttstimulerende sugetabeletter eller kunstig spytt kan og være til hjelp.

Skrevet

Pass på tennene dine når du har det slik. Anskaff fluor sugetbl, mot karies. Spytt stimuleres av tygging, men velg den sukkerfrie varianten. Du kan gjerne smøre slimhinnene med matolje, eller apotekets gum dry mouth(/spray eller gele). Spyttstimulerende sugetabeletter eller kunstig spytt kan og være til hjelp.

Ja jeg prøver å passe på tennene. Men jeg var så sår at jeg hadde problemer med å bruke tannkremen en periode. Sist jeg var på apoteket fikk jeg xerorinse som jeg skulle skylle med.

Det er fluor i den og den er behagelig å bruke.

Det går mye penger på apoteket for å finne ut hva som kan hjelpe. Både for å stimulere spyttproduksjonen til sprayer som demper ubehag og smerter. Det burde vært på blå resept når det er medisinene som forårsaker det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...