slabbedask Skrevet 1. januar 2014 Skrevet 1. januar 2014 Fra 1. januar blir flere av de mest brukte legemidlene billigere. Reserverer du deg mot medisinbytte risikerer du derimot i enkelte tilfeller å betale flere hundre kroner i mellomlegg. En gjennomgang av det nye pris- og avansesystemet for legemidler i Norge, viser at flere livsviktige medisiner går kraftig ned i pris fra 1. januar 2014. For pasienter med høyt blodtrykk vil enkelte av medisinene falle så mye som 40 prosent i pris. Direktør for næringspolitikk i Apotekforeningen, Oddbjørn Tysnes, mener det nye prissystemet gjør det enda mer attraktivt å akseptere medisinbytte. – Hensikten med medisinbytte er at du eller folketrygden ikke skal betale mer enn nødvendig for behandling. Med de nye prisene vil forskjellen mellom det som omtales som kopipreparater (generika) og originalpreparater bli enda større på enkelte legemidler, og dermed er det enda mer å spare på å akseptere et medisinbytte, sier direktør Oddbjørn Tysnes i Apotekerforeningen. http://www.moss-avis.no/nyheter/slik-sparer-du-penger-pa-legemidler-1.8228798 Hvem er dette egentlig en fordel for: Pasientene, folketrygden eller apotekene? 0 Siter
Dima -76 Skrevet 1. januar 2014 Skrevet 1. januar 2014 Taperene blir jo de som produserer originalpreparatene. Snart går vel alle de produsentene konkurs og det vil kun bli generiske preparater igjen, når intet annet blir solgt. Dumt syns jeg. Mange føler seg tryggest med originalpreparatet. Og en leges resept er en resept, ikke et forslag. 0 Siter
pølsenn Skrevet 1. januar 2014 Skrevet 1. januar 2014 Det er en fordel for alle. Nå er du bare naiv... Det største problemet er at du ikke vet hva du får. http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/367913-medisinsp%C3%B8rsm%C3%A5l/#entry3208030 0 Siter
Inner self Skrevet 1. januar 2014 Skrevet 1. januar 2014 Er jeg naiv som stoler på statens legemiddelverk? Det dreier seg om lovlige kopimedisiner som er testet og autorisert. Dette har ingenting med gråmarked eller farlighet og gjøre! 0 Siter
pølsenn Skrevet 1. januar 2014 Skrevet 1. januar 2014 Er jeg naiv som stoler på statens legemiddelverk? Det dreier seg om lovlige kopimedisiner som er testet og autorisert. Dette har ingenting med gråmarked eller farlighet og gjøre! Du forstår tydeligvis ikke problemene denne praksisen medfører. 0 Siter
Inner self Skrevet 1. januar 2014 Skrevet 1. januar 2014 (endret) Hva vet du om hva jeg vet eller ikke? Jeg har selv gått på en rekke kopipreparater, og kjenner null forskjell. Blandt annet flere setralin, og olanzapin preparater. Endret 1. januar 2014 av Inner self 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. januar 2014 Skrevet 1. januar 2014 For noen går det helt greit. For andre går det meget dårlig. Jeg forstår ikke hvorfor resultatene av biotilgjengelighet skal holdes hemmelig når det ellers kreves åpenhet om alt annet. 0 Siter
Inner self Skrevet 1. januar 2014 Skrevet 1. januar 2014 (endret) I Afrika er de glade for de kopipreparater de får. Legemiddelindustrien kjempet i det lengste for å stoppe billige aidsmedisiner til afrikanere, når de endelig kom seg på banen har de reddet millioner av liv. Men biotilgjengelighet må selvsagt oppgis . Endret 1. januar 2014 av Inner self 0 Siter
Gjest Skrevet 1. januar 2014 Skrevet 1. januar 2014 For noen går det helt greit. For andre går det meget dårlig. Jeg forstår ikke hvorfor resultatene av biotilgjengelighet skal holdes hemmelig når det ellers kreves åpenhet om alt annet. Vet du om leger er villige til å stemple reseptene med at genetisk bytte ikke kan foretas (er leger flest mot kopipreparatene)? Selv har jeg ikke våget å be legen min gjøre det... 0 Siter
pølsenn Skrevet 2. januar 2014 Skrevet 2. januar 2014 Hva vet du om hva jeg vet eller ikke? Jeg har selv gått på en rekke kopipreparater, og kjenner null forskjell. Blandt annet flere setralin, og olanzapin preparater. I dag kan man risikere å få et nytt generisk legemiddel hver tredje måned. Generika kan være ulike fra apotekkjede til apotekkjede, samt variere i løpet av året på samme apotekkjede. Allmennpraktiserende leger opplyser i en undersøkelse at tilbakemeldingene som blir gitt fra pasienter er at disse syntes det er vanskelig at medisinene ofte endres på apotek og at tablettene eller pakningene endrer utseende eller navn. Ifølge legene opplever mange pasienter flere bivirkninger eller mindre effekt av legemidlene apoteket byttet til. Jeg har opplevd ganske dramatiske konsekvenser av generisk bytte av antidepressiva. Du er rett og slett kunnskapsløs hvis du mener dette systemet ikke skaper problemer for mange. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.