Gå til innhold

Traumebehandling

Anbefalte innlegg

Gjest denvakreblomsten
Skrevet

Jeg kan skjønne deler av det du sier, dette med tilliten som er knust, utryggheten, og behovet for å skjerme deg og ta vare på deg selv. Jeg er klar over at det å kjenne tillit til noen kan virke relativt umulig, men det er heller ingen som forventer det av deg.

Problemet er at dersom du velger din måte å gjøre dette på, som forøvrig virker alt annet enn konstruktiv, kommer du til å være på samme sted om 5 år. 

Jeg synes det er trist å lese at du har så vonde opplevelser med psykiatrien, jeg vil likevel råde deg til å oppsøke hjelp. Du trenger hjelp til bearbeiding, og til å komme videre med livet ditt. Joanas gir deg noen kloke ord i denne tråden, jeg håper du lytter til dem, men jeg tviler du er tilgjengelig.

Du sier du vil gå videre med saken din, det er du i din fulle rett til, men jeg tror ikke du kan forvente du kommer noen vei. Du kan sende en klage/melding videre, men jeg synes hovedfokuset ditt bør være livet ditt nå. Ønsker du å bli sittende fast i det som er vanskelig eller ønsker du klare å leve igjen?

Det finnes svært mange dyktige behandlere, både på Modum Bad og andre steder i landet, jeg håper du etterhvert klarer å ta imot denne hjelpen, og etterhvert klarer å begynne bearbeidingen.

Det er jo selvfølgelig lett for alle andre å si som ikke står oppi dette traumet selv! Og hvordan vet du jeg ikke er konstruktiv?? Les mine siste innlegg. Der forklarer jeg at jeg har klart å finne forbindelse ned til de indre barna. Traumearbeid handler om å gå fra reaksjon til refleksjon. At du ikke synes det går fort nok får være din sak. Et annet grep jeg har brukt er at jeg bevisst har unngått å rase avsted til media og fylkesmannen med denne saken fordi jeg kjente smerten var for sterk. Jeg velger bevisst å ikke handle ut fra hevn og bitterhet. Du kjenner ikke min smerte, men jeg har taklet den klokt ved å unngå å bli bitter. Så hvordan mener du jeg ikke er konstruktiv?? Hva med eksperten her. Har du også noe å utsette meg på, eller synes du jeg er flink nok som jeg er? Moum Bad som er spesialister på traumer har IKKE ønsket hjelpe meg det fnugg med dette traumet. JEG HAR VÆRT TO UKER PÅ DPS - INGEN KUNNE HELLER MIRAKULØST helbrede traumene DER HELLER. så hva i svarte mener du jeg skulle gjort! Du får svare meg

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• XbellaX

17

• AnonymBruker

10

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

• frosken

5

Gjest denvakreblomsten
Skrevet

Er du villig til å la saken slippe og heller fokusere på hva den har gjort med deg? Det er ingen som kan gå inn og si at du eller Modum har "rett" så lenge de ikke har vært tilstedet.

Jeg vil tro at hvis du klarer å akseptere at ja, det har skjedd, og prøve å legge vekt på hva det har gjort med deg vil det være flere som er villige til å hjelpe deg med saken.

Hvordan har det påvirket (påvirker fortsatt) deg og hva kan du gjøre for å komme videre? Fortiden er satt, fremtiden er fortsatt åpen for påvirkning ☺️

Du kjenner ikke saken og kan ikke uttale deg. Han har oppført seg krenkende og sparket meg. Jeg er ikke skyld i noe han har gjort. Du må nesten kjenne detaljene for å vite.

Skrevet

Du kjenner ikke saken og kan ikke uttale deg. Han har oppført seg krenkende og sparket meg. Jeg er ikke skyld i noe han har gjort. Du må nesten kjenne detaljene for å vite.

Jeg tenker at du kanskje kunne hatt nytte av å reflektere over de spørsmålene Cammomille stiller deg. Er det gitt at du vokser på å primært være opptatt av at andre skal si at de har tatt feil?

Gjest denvakreblomsten
Skrevet

Jeg tenker at du kanskje kunne hatt nytte av å reflektere over de spørsmålene Cammomille stiller deg. Er det gitt at du vokser på å primært være opptatt av at andre skal si at de har tatt feil?

Det er ingen som tar feil. Det bare går i snegletempo fordi det er et så sterkt traume. Så jeg får det bedre men det tar tid. Og dette er et menneskeskapt traume og har mye kompleksitet fordi det skjer i den konteksten det er skjedd i. Altså Modum bad, Norgens beste på traumebehandling. Og for meg som har lite erfaring meg psykiatri og ikke vet at det går an å oppleve sånt, så er det mye nytt å forholde seg tid. Og sånne prosesser, å forstå at " det går an" tar tid før hjernen får bearbeidet. Jeg har fått mye samtalehjelp og har gått mange uker i sjelesorgterapi hos personer som kan hvertfall mer om traumere enn noen på modum bad kan. Jeg har også mye kunnskap om traumer. Og et fokus ved traumebehandling er jo å klare å håndtere traumene selv. Og to intensive uker på Dps. Alle kan forstå, men ingen kan gi svar. Den beste hjelpen jeg har fått er fra Gud. Uten Gud hadde jeg nok fortrengt hele Modum for alltid. Og da hadde det også vært et traume som ligger der inne sammen med andre fortrengte traumer. Jeg har gått til sammen samtale behandling gjennom året hos sjelesørgeree og profesjonelle tilsvarende en gang pr uke. Så jeg vet ikke hva som skulle være for lite med det.

Gjest denvakreblomsten
Skrevet

NHD: kan denne tråden slettes?? Ønsker det

Skrevet

Det er jo selvfølgelig lett for alle andre å si som ikke står oppi dette traumet selv! Og hvordan vet du jeg ikke er konstruktiv?? Les mine siste innlegg. Der forklarer jeg at jeg har klart å finne forbindelse ned til de indre barna. Traumearbeid handler om å gå fra reaksjon til refleksjon. At du ikke synes det går fort nok får være din sak. Et annet grep jeg har brukt er at jeg bevisst har unngått å rase avsted til media og fylkesmannen med denne saken fordi jeg kjente smerten var for sterk. Jeg velger bevisst å ikke handle ut fra hevn og bitterhet. Du kjenner ikke min smerte, men jeg har taklet den klokt ved å unngå å bli bitter. Så hvordan mener du jeg ikke er konstruktiv?? Hva med eksperten her. Har du også noe å utsette meg på, eller synes du jeg er flink nok som jeg er? Moum Bad som er spesialister på traumer har IKKE ønsket hjelpe meg det fnugg med dette traumet. JEG HAR VÆRT TO UKER PÅ DPS - INGEN KUNNE HELLER MIRAKULØST helbrede traumene DER HELLER. så hva i svarte mener du jeg skulle gjort! Du får svare meg

Det er ikke konstruktivt å ta på seg en rustning i beskyttelse mot andre mennesker, slik du skriver du vil gjøre resten av livet. Jeg forstår tankegangen din, men dessverre kommer man ingen vei ved å velge den løsningen. Du har skrevet svært mye jeg ikke opplever som konstruktivt, men vi kan heller være uenige i det. 

Ingen kan på et mirakuløst vis få vonde opplevelser til å forsvinne, hverken ved 2 uker på DPS eller i mange tilfeller med 5 år i terapi, poenget mitt var at med riktig hjelp kan du være på et bedre sted enn du er nå, et bedre sted. 

Fokuset ditt er forståelig, du vil de skal si unnskyld, for din egen del, og din egen helingsprosess tror jeg du gjør lurt i å forsøke bearbeide det du alt har opplevd. Det betyr ikke at du ikke skal gå videre dersom du sterkt føler for det. Urett skjer i psykiatrien som andre steder, det betyr ikke at man ikke skal reagere og forsøke gjøre noe med det. 

Jeg håper som nevnt du vil forsøke å ta imot hjelp for å unngå bli sittende fast, til å forsøke få startet en bearbeiding av det som har vært vanskelig for deg.

Skrevet

NHD: kan denne tråden slettes?? Ønsker det

Det må du ta med webmaster, tråder slettes ikke automatisk selv om du legger inn et ønske. 

Gjest denvakreblomsten
Skrevet

Det må du ta med webmaster, tråder slettes ikke automatisk selv om du legger inn et ønske.

Grunnen til at jeg velger bort psykiatri som traumebehandling er ikke min beskyttelse mot dere som vil meg vondt. Det er fordi jeg ikke tar sjansen på å åpne traumer i rom som ikke er trygge nok. Jeg anser psykiatrien som ikke trygg nok til det pga mulighetene de har til å utøve makt. Derfor tar jeg det hos mer pålitelige personer, som sjelesørgere og prester som er kristne og ikke har maktbehov eller skjuler sin egen usikkerhet bak maktspråk. Håper det var litt mer forklarende. Jhg har kontakt med flerre sjelesørgere som jeg har jevnlige samtaler med. Og som har errfaring, innsikt nok og kompetanse nok til å hjelpe meg. Ellers ville de anbefalt meg det samme som deg xbellax ,eller hva du het, at jeg oppsøker profesjonelle. Jeg kommer nå til å skrive til Modum Bads avdeling Oslo, og spørre om jeg kan få hjelp der.

Skrevet

Grunnen til at jeg velger bort psykiatri som traumebehandling er ikke min beskyttelse mot dere som vil meg vondt.

Hvem er det du tenker vil deg vondt? Og hvorfor ønsker du tråden din slettet? Jeg synes det har fremkommet mange gode synpunkter i tråden.

Skrevet

Grunnen til at jeg velger bort psykiatri som traumebehandling er ikke min beskyttelse mot dere som vil meg vondt. Det er fordi jeg ikke tar sjansen på å åpne traumer i rom som ikke er trygge nok. Jeg anser psykiatrien som ikke trygg nok til det pga mulighetene de har til å utøve makt. Derfor tar jeg det hos mer pålitelige personer, som sjelesørgere og prester som er kristne og ikke har maktbehov eller skjuler sin egen usikkerhet bak maktspråk. Håper det var litt mer forklarende. Jhg har kontakt med flerre sjelesørgere som jeg har jevnlige samtaler med. Og som har errfaring, innsikt nok og kompetanse nok til å hjelpe meg. Ellers ville de anbefalt meg det samme som deg xbellax ,eller hva du het, at jeg oppsøker profesjonelle. Jeg kommer nå til å skrive til Modum Bads avdeling Oslo, og spørre om jeg kan få hjelp der.

" er ikke min beskyttelse mot dere som vil meg vondt."? Opplever du at "vi" vil deg vondt? Jeg håper jeg misforsto.

Sjelesørgere kan være til svært god hjelp når livet er vanskelig, jeg synes det er klokt av deg å henvende deg i den retning.

MB avd Oslo er jo det samme du tidligere forkaster? Hvorfor ønsker du deg dit?

Gjest denvakreblomsten
Skrevet

Hvem er det du tenker vil deg vondt? Og hvorfor ønsker du tråden din slettet? Jeg synes det har fremkommet mange gode synpunkter i tråden.

Fint du synes det. Jeg trenger en pause fra alt som raser inn her. Men har bedt webmaster se på det. Og får finne andre måter å skjerme meg på dersom han ikke sletter det. Det er jo vanskelig å la være å ikke kikke innom her vettu. Men jeg orker ikke alt kjøret det medfører akkurat nå.

Gjest denvakreblomsten
Skrevet

" er ikke min beskyttelse mot dere som vil meg vondt."? Opplever du at "vi" vil deg vondt? Jeg håper jeg misforsto.

Sjelesørgere kan være til svært god hjelp når livet er vanskelig, jeg synes det er klokt av deg å henvende deg i den retning.

MB avd Oslo er jo det samme du tidligere forkaster? Hvorfor ønsker du deg dit?

Jeg har aldri forkastet modum bad. Hverken vikersund eller oslo. Jeg vil aldri bearbeide traumer der ved at jeg åpner meg opp og viser tillit. Men å få redskaper etc til å bearbeidee dem selv uten at jeg går inn i et tillitsforhold er jo noe helt annet. Og det kan jeg evnt bruke modum oslo til. Nå har jeg forklart meg grundig og kommer ikke til p svare deg mer på det jeg allrede har skrevet tidligere.

Skrevet

Har jeg noe sted hentydet at det er du som har noe skyld her?? Og nei, jeg kjenner ikke saken noe bedre enn noen andre av de som leser tråden her, men jeg kan ganske mye om å se ting fra en litt annen vinkel. Jeg har selv erfart at jeg får ikke gjort noe med det som har skjedd med meg før, MEN jeg kan selv være med å bestemme hvordan det skal påvirke fremtiden min.

For meg så høres dette ut som en sak som kanskje ikke er helt ferdig, spesielt fra din side. Det det koker ned til er jo spørsmålet om det er verdt all oppmerksomheten og alle kreftene du bruker på noe som har skjedd før...

Gjest denvakreblomsten
Skrevet

Nei, det er et traume jeg er fanget i.., men jeg ser progresjon og er der nå at jeg vil prøve avslutte saken med modum der jeg får svar på det jeg har spurt om. De svarer med taushet og tåkelegging og kaller også traumereaksjoner for " peosess du holder gående"! Ingen som har noe kunnskap om traumer sier noe sånt(!!) men faktisk fikk jeg svar senere på at " dine refleksjoner er konstruktive" da jeg gav inn med teskje hva et traume er for noe og at det er det jeg harvopplevd...

Deretter har keg ikke fått svar på noe av det jeg har spurt om annet enn at jeg er " slem og dum" uten at de kan begrunne hvorfor. Og den amperheten er typisk MB. De tåler ikke kritikk og tåler ikke gjøre feil. Men jeg vil bare ha et svar om de erkjenner teaumet og om de synes det er greit eller om terapauten vil gjøre det godt igjen og ikke sparke de indre barna han var skofel mot, at han bil dem vel, de indre barna/ traumedelene- likevel.

Også har jeg bedt modum bad oslo om hjelp til selve traumet nå.

Desverre er det ikke slik at traumereaksjoner bare kan glemmes. Ellers så ville jeg jo glemt dette forlengst. Så det er på ingen måte noe aktivt valg fra min side å være i dette.

Skrevet

mysan arodite, on 21 Jan 2014 - 20:06, said:

Nei, det er et traume jeg er fanget i.., men jeg ser progresjon og er der nå at jeg vil prøve avslutte saken med modum der jeg får svar på det jeg har spurt om. De svarer med taushet og tåkelegging og kaller også traumereaksjoner for " peosess du holder gående"! Ingen som har noe kunnskap om traumer sier noe sånt(!!) men faktisk fikk jeg svar senere på at " dine refleksjoner er konstruktive" da jeg gav inn med teskje hva et traume er for noe og at det er det jeg harvopplevd...

Deretter har keg ikke fått svar på noe av det jeg har spurt om annet enn at jeg er " slem og dum" uten at de kan begrunne hvorfor. Og den amperheten er typisk MB. De tåler ikke kritikk og tåler ikke gjøre feil. Men jeg vil bare ha et svar om de erkjenner teaumet og om de synes det er greit eller om terapauten vil gjøre det godt igjen og ikke sparke de indre barna han var skofel mot, at han bil dem vel, de indre barna/ traumedelene- likevel.

Desverre er det ikke slik at traumereaksjoner bare kan glemmes. Ellers så ville jeg jo glemt dette forlengst. Så det er på ingen måte noe aktivt valg fra min side å være i dette.

Du har skrevet mye i denne tråden om at ansatte ved Modum ikke tåler kritikk. Samtidig har du oppfattet andre brukeres engasjement i denne tråden som "gufne kommentarer", noe som jeg ikke anser som en rimelig beskrivelse av de tilbakemeldingene du har fått. Kan det være at du oppfatter folk vesentlig mer negative mot deg enn de mener å være? Anonymous poster hash: 6525a...27f
Gjest denvakreblomsten
Skrevet

Korrigere meg selv på det : gufne er feil ord. Jeg er sliten og føler jeg går i stykker av dette all spørringen. Fordi jeg er så belastet.

Gjest denvakreblomsten
Skrevet

Noen som vet hvordan jeg sletter profilen min, eller hvordan jeg kommer meg ut av dette?

Gjest denvakreblomsten
Skrevet

Jeg visste ikke det skulle bli så mye spørring på noe som er et traume for meg derfor blir dette feil forum for meg. Jeg ønsket ikke skrive så mye her men det fungere slik at en kaster seg på bølgen og skriver mer enn jeg vil. Så skal komme meg ut nå

Skrevet

Kan jeg få spørre hvordan de hjelper deg med traumet på MB? Den beste medisinen for meg er å godta at ting har skjedd, jeg kan ikke endre dette, men jeg kan endre hva det skal bety for meg i dag.Jeg kan jobbe med de skadene jeg evt har fått, men jeg kan aldri skru fortiden tilbake. Høres kanskje enkelt ut, det er det ikke, men det er et steg på veien videre :)

Anonymous poster hash: 42de9...cd7

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan jeg få spørre hvordan de hjelper deg med traumet på MB? Den beste medisinen for meg er å godta at ting har skjedd, jeg kan ikke endre dette, men jeg kan endre hva det skal bety for meg i dag.Jeg kan jobbe med de skadene jeg evt har fått, men jeg kan aldri skru fortiden tilbake. Høres kanskje enkelt ut, det er det ikke, men det er et steg på veien videre :)

Anonymous poster hash: 42de9...cd7

En meget klok og hensiktsmessig tilnærming.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...