Gå til innhold

Idealer og virkelighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sitat fra statsministerens nyttårstale:

I årene som kommer vil regjeringen arbeide for å styrke det psykiske helsetilbudet. I dag er det ikke godt nok. Det må bli enklere å få hjelp. Barn og unges utfordringer må sees tidlig. Da unngår vi at små problemer får vokse seg store.

Heldigvis er det mulig å bli helt frisk. Mange vil da tilbake på jobb. Det er ikke alltid så lett. Noen opplever at dører lukker seg når de har vært uten jobb en periode. De har fått et hull i CVen. Det skaper en dobbel belastning.

Jeg vil oppfordre arbeidsgivere til å ansette flere som har et hull i CVen. Det finnes mange kompetente og arbeidsvillige mennesker som lengter etter en ny sjanse. De som hargjort det, kan fortelle at arbeidsmiljøet har blitt bedre.

Bedriften Stormberg har hele 25 prosent ansatte som tidligere har hatt vanskeligheter med å få jobb. Det er et eksempel til etterfølgelse.

Vi skal ha et arbeidsliv med plass til alle.

Jeg har passert midten av livet og ønsket meg jobb. Har stevet veldig uten å lykkes. Mange arbeidmarkedstiltak. Det oppleves svært nedverdigende. Bli utnyttet gang på gang med løfte om muligheter til jobb. Så hadde de fleste ikke til hensikt å ansette noen i utgangspunktet. De ville bare ha gratis arbeidskraft. Nå har jeg solide huller i CVen uten å ha sittet i fengsel eller vært på jordomseiling.

Jeg er ikke helt frisk, kan ikke regne med å bli det heller, blir langsomt dårligere med tiden. Men jeg tror jeg klare å utrette noe, spesielt med full frihet til å styre arbeidstiden selv.

Statsministeren har fine idealer. Skulle dette være oppløftende nyheter for meg?

Idealene hennes tror jeg ikke på (, ikke Jens sine heller på den saks skyld). Bedrifter skal jo tjene penger, og det går dårlig ved å ansette noen med lav restarbeidsevne. Altså blir det ingen jobb. Stat og kommune tar noen ganger i mot folk på arbeidsmarkedstiltak. Men de ansetter nesten aldri. For i følge Tjenestemannsloven skal alle offentlige stillinger utlyses. Og da faller sånne minusvarianter som meg utenfor.

Skulle idealene til statsministeren hatt fnugg av troverdighet, måtte den paragrafen i tjenestemannsloven endres. Det blir den neppe. I stedet forventer de at privat næringsliv skal ta imot minusvariantene samtidig som trygdeytelsene skal reduseres. Jeg gruer meg.

Anonymous poster hash: b2660...714
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396366-idealer-og-virkelighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Noen er heldigvis flinkere til å gi folk sjanser enn andre. Samboeren min satt inne i 2 år før han søkte jobb der han jobber nå. Det var to avdelingsledere som skulle ansette i samme type stilling. Den ene ville ikke ta samboeren min pga av at han hadde sittet inn, mens den andre (forresten en av våre "nye landsmenn") sa at han så klart skulle få en sjanse som alle andre. Og han fikk da også til gjengjeld en knakende god arbeider, som nå har gjort en veldig god jobb på samme sted i flere år og har fått utvidet ansvar.

Anonymous poster hash: 4b091...c5a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...