Gå til innhold

Gjeldsoffer uten eiendeler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer da?  Tar kreditorene fra han mobilen så vi ikke kan kommunisere med ham lenger? Jeg er alvorlig bekymret.  Han har hatt perioder med depresjon. Og jeg er redd det siste kravet skal kjøre ham totalt ned.  Snart har han ingen plass og bo, og har heller ikke penger til depositum for å skaffe seg nytt bosted. Vi vil hjelpe, men det siste kravet er så høyt at vi bare må innse at det ikke er så mye mer vi kan gjøre.

Er det noen som kjenner til hva som skjer når de ikke har mulighet til å betale for seg?  

Anonymous poster hash: 54cd2...4c1
Skrevet (endret)

Hva skjer da? (i ytterste konsekvens ved gjeldsordning)

En andel av hans inntekter vil gå til hans kreditorer, og en andel beholder han selv til husleie og livsopphold. Enten i form av en frivillig avtale, eller en rettsinstans, vil sette beløpene. Jeg anbefaler en frivillig gjeldsordning. Dette kan søkes gjennom Namsmann. Varighet er 5 år.

Det er nokså vanlig at kreditorer krever lønnstrekk gjennom Namsmannen. I så tilfelle skal det også avsettes et beløp til husleie og livsopphold. 

Tar kreditorene fra han mobilen?

Nei. Løsøre til personlig bruk blir det ikke tatt pant i. 

Vedr. bolig, hvis han blir kastet ut av nåværende bolig og ikke kan betale depositum for ny, så ville jeg forhørt meg med NAV angående eventuell garanti.

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer da? (i ytterste konsekvens ved gjeldsordning)

En andel av hans inntekter vil gå til hans kreditorer, og en andel beholder han selv til husleie og livsopphold. Enten i form av en frivillig avtale, eller en rettsinstans, vil sette beløpene. Jeg anbefaler en frivillig gjeldsordning. Dette kan søkes gjennom Namsmann.

Det er nokså vanlig at kreditorer krever lønnstrekk gjennom Namsmannen. I så tilfelle skal det også avsettes et beløp til husleie og livsopphold. 

Tar kreditorene fra han mobilen?

Nei. Løsøre til personlig bruk blir det ikke tatt pant i. 

Vedr. bolig, hvis han blir kastet ut av nåværende bolig og ikke kan betale depositum for ny, så ville jeg forhørt meg med NAV angående eventuell garanti.

Takk for svar.

Vet du hvor mye av lønnen de får beholde til livsopphold? Han har allerede problemer med å klare seg hver måned.  Ekstrautgifter som tannlege, lege og medisiner hjelper jeg til med når han ikke klarer å betale det selv. Også et minimumsbeløp så han akkurat klarer å holde seg med det viktigste av mat før neste lønning de gangene det blir tomt. Har også betalt en del regninger som ellers ville gått til innkasso, men etter det siste kravet må jeg bare innse at jeg ikke har mulighet til å hjelpe lenger uten å risikere å måtte gå fra huset selv.

Skrevet

Enig med de som anbefaler at vedkommende tar kontakt med nav for gjeldsrådgivning.

Når det gjelder sted å bo, så vil NAV muligens kunne gi garanti for husleien. Dette innebærer at dersom leien ikke betales slik at NAV må trå til, så vil leietaker skylde NAV disse pengene.

Mange utleiere vil ikke ha NAV-garanti, da det antas at leietakere som har NAV-garanti også kan komme til å bli dårlige betalere eller ha andre vansker. Dersom det er et stramt boligmarked og vanskelig å finne bolig, så ville jeg kanskje vurdert å låne vedkommende penger til depositum. Dette er jo penger som ikke forsvinner til forbruk, så det bør være mulig å få pengene tilbake etter hvert.

AnonymBruker
Skrevet

Enig med de som anbefaler at vedkommende tar kontakt med nav for gjeldsrådgivning.

Når det gjelder sted å bo, så vil NAV muligens kunne gi garanti for husleien. Dette innebærer at dersom leien ikke betales slik at NAV må trå til, så vil leietaker skylde NAV disse pengene.

Mange utleiere vil ikke ha NAV-garanti, da det antas at leietakere som har NAV-garanti også kan komme til å bli dårlige betalere eller ha andre vansker. Dersom det er et stramt boligmarked og vanskelig å finne bolig, så ville jeg kanskje vurdert å låne vedkommende penger til depositum. Dette er jo penger som ikke forsvinner til forbruk, så det bør være mulig å få pengene tilbake etter hvert.

Hvis jeg skal få pengene tilbake så må de betales tilbake direkte til meg.  Men det går kanskje å gjøre en slik avtale med huseier. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar.

Jeg ser litt lysere på det nå.  Men det er han selv som må søke hjelp og gjøre det som kreves av han.  Jeg kan bare gi informasjonen her videre til han hvilke hjelp han kan prøve å få.  

Skrevet (endret)

Jeg husker det ikke helt på stående fot, men jeg tror det regnes 6.500 til husleie og 5.500 til livsopphold for enslige.

Men det er trolig noe høyere nå, siden det indeksreguleres og det er en stund siden jeg har fått utleggsbegjæringer mot ansatte nå.

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker det ikke helt på stående fot, men jeg tror det regnes 6.500 til husleie og 5.500 til livsopphold for enslige.

Men det er trolig noe høyere nå, siden det indeksreguleres og det er en stund siden jeg har fått utleggsbegjæringer mot ansatte nå.

Da skal kr. 5500 holde til strøm, kollektiv transport, klær, tannlege, lege, medisiner.  Jeg har ikke så mye oversikt over hva alt koster, men lurer på hvor mye det da kan være igjen til mat,  Hvor mye klarer folk seg med på mat i uken?  Noen som lever på stram økonomi som vet det?

Har du hatt mange ansatte med utleggsbegjæringer?

Gjest gjesteleser
Skrevet

Det er langt verre å ha utleggsbegjæring/trekk i lønn enn offentlig gjeldsordning. Om han har flere trekk er det ingen som kontrollerer hvor mye de forskjellige trekker ham, da sitter han igjen med veldig lite til slutt. Får han en gjeldsordning er det namsmann som avgjør hva de forskjellige kreditorene får, da får han beholde det som er gjeldende livsoppholdssats der han bor + husleie. Det er lurt om han kommer igang med å sæøke så fort som overhode mulig, for det er en del saksbehandlingstid før eventuell gjeldsordning blir innvilget. Heldigvis blir alle tvangstrekk stoppet så snart namsmannen setter igang behandling. Det beste han kan gjøre er å skaffe en ordentlig oversikt over alle krav, sum og kreditor, samt lønnslipper osv, og ta det med seg til NAV. Jo bedre forberedt han er, jo raskere går det:-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I tillegg til det som allerede er nevnt, er det viktigste at han tar tak i sin egen livsstil/forhold til penger. Uten at han greier å omstille sitt forbruk til å samsvare med sin inntekt, vil jo disse problemene bare vedvare evt forsterkes.

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til det som allerede er nevnt, er det viktigste at han tar tak i sin egen livsstil/forhold til penger. Uten at han greier å omstille sitt forbruk til å samsvare med sin inntekt, vil jo disse problemene bare vedvare evt forsterkes.

Jeg har inntrykk av at han prøver også, men jeg kjenner ikke til alt.  Jeg tror han burde vært behandlet med stemningsstabiliserende, så hadde han kanskje unngått å kommet så skjevt ut. Grunnen til at jeg tror det kan jeg ikke skrive her på forumet. 

AnonymBruker
Skrevet

Det står ingenting om at han har hatt et stort forbruk i forhold til inntekt. Mange grunner til at man kan komme i økonomisk krise.Datteren min har det på nesten samme måte pga en kronisk sykdom som gjør at hun nå går på AAP.

Anonymous poster hash: 550c1...1bb

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det står ingenting om at han har hatt et stort forbruk i forhold til inntekt. Mange grunner til at man kan komme i økonomisk krise.Datteren min har det på nesten samme måte pga en kronisk sykdom som gjør at hun nå går på AAP.

Anonymous poster hash: 550c1...1bb

Jeg vet ingen annen måte å øke gjelden sin på enn ved å bruke mer penger enn en tjener.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ingen annen måte å øke gjelden sin på enn ved å bruke mer penger enn en tjener.

Det er sant som du skriver.  Men med mye studiegjeld og liten inntekt så vet jeg ikke hvordan det er.  Må betale husleie, strøm, mat, kollektiv transport, lege, tannlege og medisiner likevel.  Lurer på hvor langt ned i forbruk det er mulig å gå.  Dette er veldig vanskelig.  

Skrevet

Det er nok mange som har gjort dårlige investeringer (feil bolig som må selges i et tungt marked med tap, belånte investeringsprodukter, osv.). Jeg tror ikke at alle som havner i en gjeldskrise havner der utelukkende pga lånefinansiert forbruk..

Skrevet

Da skal kr. 5500 holde til strøm, kollektiv transport, klær, tannlege, lege, medisiner.  Jeg har ikke så mye oversikt over hva alt koster, men lurer på hvor mye det da kan være igjen til mat,  Hvor mye klarer folk seg med på mat i uken?  Noen som lever på stram økonomi som vet det? Har du hatt mange ansatte med utleggsbegjæringer? Anonymous poster hash: 54cd2...4c1

Ja, har ganske god erfaring med dette fenomenet..

Det er klart, det du sitter igjen med er ofte eksistensminimum. Det triste er at det store flertallet som får brev fra namsmannen ikke svarer på dem, og dermed får et uberettiget høyt lønnstrekk. Kan du dokumentere nødvendige utgifter blir dette gjerne holdt utenom.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har ganske god erfaring med dette fenomenet..

Det er klart, det du sitter igjen med er ofte eksistensminimum. Det triste er at det store flertallet som får brev fra namsmannen ikke svarer på dem, og dermed får et uberettiget høyt lønnstrekk. Kan du dokumentere nødvendige utgifter blir dette gjerne holdt utenom.

Takk igjen for god informasjon.  Jeg var i tvil om jeg skulle spør her på forumet.  Men jeg ser at jeg får mye nyttig informasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Han sitter igjen med mer enn 5500 ved gjeldsordning gjennom namsmannen, men jeg husker ikke helt beløpet nå. Dog ikke noe vanskelig å finne på nett dersom du søker.

Det er imidlertid slett ikke barebare å få en slik gjeldsordning, og man får det bare en gang i livet. Han vil ganske så sikkert ikke få det om han fortsatt driver og opparbeider seg gjeld.

Men å ta kontakt med nav er et godt tips. En del trekk kan nok fryses og han må ha igjen tilstrekkelig til å klare å leve. Men det betyr ikke at rentene ikke øker i perioden, og gjelden blir høyere og høyere.

Anonymous poster hash: 86074...3ee

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...