Gå til innhold

Gjeldsoffer uten eiendeler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men de satsene er altså ved gjeldsordning, som jeg betviler at han får om han pr i dag fortsatt driver og tar opp nye lån. (Og det er bra, for han får som sagt bare en sjanse og bør ha kontroll før han får den)

Anonymous poster hash: 86074...3ee
Skrevet

Det er sant som du skriver.  Men med mye studiegjeld og liten inntekt så vet jeg ikke hvordan det er.  Må betale husleie, strøm, mat, kollektiv transport, lege, tannlege og medisiner likevel.  Lurer på hvor langt ned i forbruk det er mulig å gå.  Dette er veldig vanskelig.  

Anonymous poster hash: 54cd2...4c1

Han kan søke betalingsutsettelse og rentefritak fra Lånekassa, bostøtte og evt supplering fra NAV. Sosialstønad fra NAV dekker ikke gjeld, men man kan søke om husleie og strøm (i moderate satser), samt livsopphold om man er under "norm".

Anbefal han å be om en time med NAVs økonomi- / gjeldsrådgiver om han ikke allerede har gjort det.

AnonymBruker
Skrevet

Men det betyr ikke at rentene ikke øker i perioden, og gjelden blir høyere og høyere.

Anonymous poster hash: 86074...3ee

Det var akkurat det jeg var redd for.  Han er ung og vil nok ha vanskelig for å skaffe seg familie og hjem noen gang.  Jeg ser litt svart på det nå igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Han kan søke betalingsutsettelse og rentefritak fra Lånekassa, bostøtte og evt supplering fra NAV. Sosialstønad fra NAV dekker ikke gjeld, men man kan søke om husleie og strøm (i moderate satser), samt livsopphold om man er under "norm".

Anbefal han å be om en time med NAVs økonomi- / gjeldsrådgiver om han ikke allerede har gjort det.

Han får ikke mer hjelp fra lånekassen.  De skal bare ha sitt nå.  Han har også tatt kontakt med nav, men jeg har ikke inntrykk av at det har vært så mye hjelp å få der heller.  Men jeg vet jo ikke alt.  Det jeg nå setter min lit til er at han kanskje kan få gjeldsordning.

Skrevet

Hvis han får gjeldsordning slettes jo gjelda, så da er han ferdig med alt etter fem år. Men det skal altså litt til å få det. Men hvis han bare får bistand til å stoppe trekk og slikt nå, og viser at han klarer å styre økonomien og ikke opparbeide ny gjeld kan det jo være han kan få gjeldsordning på sikt. Men det er en del andre kriterier også, altså.

Og det er jo helt korrekt. Noen taper jo store summer på at han får en gjeldsordning. I bunn og grunn er jo det riktige at man betaler ned gjelda si...

Det var akkurat det jeg var redd for.  Han er ung og vil nok ha vanskelig for å skaffe seg familie og hjem noen gang.  Jeg ser litt svart på det nå igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...