Gjest Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 Skrevet 3. januar 2014 Hei jeg er en 15 år gammel jente, og har sett på flere sider om hvordan jeg skal gå ned i vekt. blant annet klikk.no. Jeg syns det er veldig vanskelig å gå ned i vekt. Jeg har tenkt til å starte på Fresh Fitness snart, men er litt usikker på om jeg kan klare det. Jeg pleier å ta noen trenings øvelser hjemme, men det hjelper ikke særlig hvis jeg gjør det noen ganger, og fortsatt spiser usunt. Kan jeg få noen tips på hvordan jeg skal på en måte forbrede meg mentalt til trening, og kutte søtsaker? Kunne du anbefale noen nyttige websider eller bare vanlig tips til mat. Eller kanskje et annet treningssenter jeg kan starte på? Hilsen en nysjerrig feit jente 0 Siter
cilie Skrevet 3. januar 2014 Skrevet 3. januar 2014 (endret) Hei! Tips: Lag deg et skjema med syv ruter bortover og 4 nedover - altså en rute for hver dag i 4 uker. Bestem deg så for at du skal bevege deg/ trene mest mulig denne perioden. Hver dag m aktivitet gir et grønt kryss, mens hver dag uten = rødt kryss. Sats på å få minimum 4 grønne pr uke. Jeg synes dette faktisk er motiverende. Husk at det eneste du trenger for å trene er to gode joggesko og en 30-60 minutter utendørs. Musikk på ørene liker jeg. Hva angår kosthold, så synes jeg du skal fokusere på vanlig mat hver dag, bortsett fra en dag i helga hvor du unner deg litt ekstra. Drikk vann. Her kan du også bruke skjemaet, med feks kryss for hver dag uten usunt. Hvis du har mye tanker rundt slanking, er usikker på hva du bør spise osv, så synes jeg du skal snakke med rådgiver, lærer eller helsesøster / helsestasjon om dette. Endret 3. januar 2014 av cilie 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. januar 2014 Skrevet 3. januar 2014 Først vil jeg gjerne opplyse deg litt om den siste kunnskapen på fronten. Trening gjør deg sunnere og friskere enten du er normalvektig eller overvektig. Helsemessig er det faktisk bedre å være trent og overvektig (fit and fat) enn å være utrent og normalvektig. Men trening bidrar svært lite til vektreduksjon. Vektreduksjon oppnår en i hovedsak med omlegging av kostholdet. For deg antar jeg at det vil være nok å redusere kraftig på enkle karbohydrater. Dette betyr at du må kutte ut all brus og snop/sjokolade/søtsaker/kaker. På samme måte som en rusmisbruker må avruses, må du avsukres. I de to første ukene uten sukker vil du kjenne abstinenser som en rusmisbruker. Deretter vil søtsuget forsvinne, og du vil føle deg langt bedre allerede i uke tre. Hvis vektreduksjon er det aller viktigste, synes jeg kun du skal fokusere på det jeg har skrevet om søtsaker. Så får du heller ta andre ting med kostholdet og treningen på et senere tidspunkt. Det er langt lettere å nå et mål hvis en kun har en ting å fokusere på. Lykke til :-) 0 Siter
tjohei1 Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 (endret) Hei jeg er en 15 år gammel jente, og har sett på flere sider om hvordan jeg skal gå ned i vekt. blant annet klikk.no. Jeg syns det er veldig vanskelig å gå ned i vekt. Jeg har tenkt til å starte på Fresh Fitness snart, men er litt usikker på om jeg kan klare det. Jeg pleier å ta noen trenings øvelser hjemme, men det hjelper ikke særlig hvis jeg gjør det noen ganger, og fortsatt spiser usunt. Kan jeg få noen tips på hvordan jeg skal på en måte forbrede meg mentalt til trening, og kutte søtsaker? Kunne du anbefale noen nyttige websider eller bare vanlig tips til mat. Eller kanskje et annet treningssenter jeg kan starte på? Hilsen en nysjerrig feit jenteVelg en treningsform du liker da er sjansen større for at du greier å gjøre den jevnlig, noe som er veldig viktig. Liker du helst å trene i grupper bør du velge gruppetimer. Liker du helst å trene alene kan du velge et senter som bare har helsestudio. De er gjerne rimeligere enn de med gruppetimer. Liker du å trene ute, er det helt gratis og du kan trene når du vil bare du har riktige klær til all slags vær. Når du kommer i bedre form kan du begynne å jogge. Bruk refleks hvis du trener når det er mørkt. Velg matvarer som både er sunne og som du liker. Søk på nettet på sunt kosthold og slanking. Det er masse informasjon om hva man bør spise. Velg de groveste brødrene, knekkebrød eller fiberkjeks. Drikk skummet melk eller eksta lett melk. Den inneholder også d vitamin. Knask gulrøtter som du skjærer opp når du ser på tv eller når du trenger noe å knaske på. Lykke til! Jeg skal også slanke meg mye! Endret 4. januar 2014 av tjohei1 0 Siter
Gjest Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Velg en treningsform du liker da er sjansen større for at du greier å gjøre den jevnlig, noe som er veldig viktig. Liker du helst å trene i grupper bør du velge gruppetimer. Liker du helst å trene alene kan du velge et senter som bare har helsestudio. De er gjerne rimeligere enn de med gruppetimer. Liker du å trene ute, er det helt gratis og du kan trene når du vil bare du har riktige klær til all slags vær. Når du kommer i bedre form kan du begynne å jogge. Bruk refleks hvis du trener når det er mørkt. Velg matvarer som både er sunne og som du liker. Søk på nettet på sunt kosthold og slanking. Det er masse informasjon om hva man bør spise. Velg de groveste brødrene, knekkebrød eller fiberkjeks. Drikk skummet melk eller eksta lett melk. Den inneholder også d vitamin. Knask gulrøtter som du skjærer opp når du ser på tv eller når du trenger noe å knaske på. Lykke til! Jeg skal også slanke meg mye! Når jeg kommer hjem fra jobb kl 22, er jeg skrubbsulten. Spiser ikke på jobb. Er det for sent å spise kl 2230? Hører jo så mye om at man ikke bør spise på kvelden.. 0 Siter
Gjest Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Først vil jeg gjerne opplyse deg litt om den siste kunnskapen på fronten. Trening gjør deg sunnere og friskere enten du er normalvektig eller overvektig. Helsemessig er det faktisk bedre å være trent og overvektig (fit and fat) enn å være utrent og normalvektig. Men trening bidrar svært lite til vektreduksjon. Vektreduksjon oppnår en i hovedsak med omlegging av kostholdet. For deg antar jeg at det vil være nok å redusere kraftig på enkle karbohydrater. Dette betyr at du må kutte ut all brus og snop/sjokolade/søtsaker/kaker. På samme måte som en rusmisbruker må avruses, må du avsukres. I de to første ukene uten sukker vil du kjenne abstinenser som en rusmisbruker. Deretter vil søtsuget forsvinne, og du vil føle deg langt bedre allerede i uke tre. Hvis vektreduksjon er det aller viktigste, synes jeg kun du skal fokusere på det jeg har skrevet om søtsaker. Så får du heller ta andre ting med kostholdet og treningen på et senere tidspunkt. Det er langt lettere å nå et mål hvis en kun har en ting å fokusere på. Lykke til :-) Hvis man legger inn som en rutine å gå til og fra jobb (1/2 t hver vei for min del) - er det trening nok? Og er det uheldig å spise på kvelden? 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Når jeg kommer hjem fra jobb kl 22, er jeg skrubbsulten. Spiser ikke på jobb. Er det for sent å spise kl 2230? Hører jo så mye om at man ikke bør spise på kvelden.. Nei ! Det er mengden mat i løpet av døgnet som betyr noe, ikke når du spiser den. Det er det siste. Jeg spiser ganske mye sent om kveld og enda senere enn dette. Det har jeg alltid gjort. Ellers får jeg ikke sove. Men til frokost er jeg ikke sulten. Da blir det bare en kopp kaffe for å våkne. Jeg er ikke alltid sulten i lunsjpausen heller. Spiser litt noen ganger og hopper over den noen ganger. Først rundt middagstider begynner jeg å bli sulten og sent på kvelden.. Veier 50 kilo og er 1.72 høy. Noen vil sikkert si at dette er usunt, men jeg er frisk og rask :-) 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Hvis man legger inn som en rutine å gå til og fra jobb (1/2 t hver vei for min del) - er det trening nok? Og er det uheldig å spise på kvelden? Det er kjempebra, men sliter ikke du med nakken? Du styrker ikke musklene bare ved å gå. Vekttrening må da til. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Hvis man legger inn som en rutine å gå til og fra jobb (1/2 t hver vei for min del) - er det trening nok? Og er det uheldig å spise på kvelden? En halv time minimum fire ganger i uka skal være det som skal til. For slanking/vektkontroll er det i prinsippet det samme når på døgnet du spiser. Det er den totale energi (kalori)mengden som teller. Ved vektreduksjon er det vanskelig å komme unna at en av og til må føle sult. Rent praktisk er det bedre/lettere å utholde sult når en ikke skal yte så mye. Det er derfor mer praktisk å spise seg mett før arbeid/studier/skole og heller knipe inn litt på fritiden. Rent praktisk kan det også være smart å unngå å bli kjempesulten. Kanskje vil et eple eller noen gulrøtter på jobben en time før du slutter gjøre at du bare er moderat sulten når du kommer hjem. Det igjen gjør det lettere klare seg med en meget moderat mengde mat når en kommer hjem. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Hei jeg er en 15 år gammel jente, og har sett på flere sider om hvordan jeg skal gå ned i vekt. blant annet klikk.no. Jeg syns det er veldig vanskelig å gå ned i vekt. Jeg har tenkt til å starte på Fresh Fitness snart, men er litt usikker på om jeg kan klare det. Jeg pleier å ta noen trenings øvelser hjemme, men det hjelper ikke særlig hvis jeg gjør det noen ganger, og fortsatt spiser usunt. Kan jeg få noen tips på hvordan jeg skal på en måte forbrede meg mentalt til trening, og kutte søtsaker? Kunne du anbefale noen nyttige websider eller bare vanlig tips til mat. Eller kanskje et annet treningssenter jeg kan starte på? Hilsen en nysjerrig feit jente Hei! Vil du ned i vekt er det en ting som fungerer, kun, mindre mat! Du går fort ned om du spiser mindre , og feks slik, mye proteiner og friske grønnsaker, og kutter ut søtsaker, og brød pasta dvs karbohydrater. Trening har mer en helsemessig effekt, men la deg ikke lure, trening får ingen slank, kun mindre mat. Trening er bra for andre ting. Du er 15 år og er du overvektig vil du kunne ha nytte og glede av en karbohydratfattig kost. Du går relativt fort ned og det tror jeg det er motivering i. Lykke til! 0 Siter
christensen1365381166 Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Hei! Vil du ned i vekt er det en ting som fungerer, kun, mindre mat! Du går fort ned om du spiser mindre , og feks slik, mye proteiner og friske grønnsaker, og kutter ut søtsaker, og brød pasta dvs karbohydrater. Trening har mer en helsemessig effekt, men la deg ikke lure, trening får ingen slank, kun mindre mat. Nåja, der strider de lærde. Så lenge du forbrenner kalorier med trening og ikke spiser mer, vil det være naturlig å tro at en går ned i vekt. Ifølge Øystein Jensen, som er trener og fysioterapeut ved Artesia Trening i Oslo, er dette et mye omdiskutert tema, og de fleste treningseksperter har delte meninger om det. Han mener imidlertid at en kombinasjon av moderat og høyintensiv trening er det beste. - Husk at uansett hva du velger å gjøre, så koster det kalorier. Og desto hardere du jobber, desto flere kalorier forbrennes. Så enkelt er det. http://www.kk.no/917598/slik-bor-du-trene-hvis-du-vil-ned-i-vekt 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Nåja, der strider de lærde. Så lenge du forbrenner kalorier med trening og ikke spiser mer, vil det være naturlig å tro at en går ned i vekt. Ifølge Øystein Jensen, som er trener og fysioterapeut ved Artesia Trening i Oslo, er dette et mye omdiskutert tema, og de fleste treningseksperter har delte meninger om det. Han mener imidlertid at en kombinasjon av moderat og høyintensiv trening er det beste. - Husk at uansett hva du velger å gjøre, så koster det kalorier. Og desto hardere du jobber, desto flere kalorier forbrennes. Så enkelt er det. http://www.kk.no/917598/slik-bor-du-trene-hvis-du-vil-ned-i-vekt Jeg synes også det høres rart ut at en plutselig ikke skal gå ned av trening lenger. Ekstra mye forbrenner man av styrketrening, har jeg hørt. Jeg sa en gang til den personlige treneren at jeg var redd for å varme opp for lenge fordi jeg var redd for å forbrenne for mange kalorier (er tynn nok som jeg er) og fikk til svar at det jeg forbrente ved oppvarmingen var ingenting. Mye mer kom jeg til å forbrenne etterpå, da jeg skulle trene styrke. Dessuten blir man ikke pent slank ved bare å kutte ned på kostholdet uten å stramme opp ved siden av. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Jeg synes også det høres rart ut at en plutselig ikke skal gå ned av trening lenger. Ekstra mye forbrenner man av styrketrening, har jeg hørt. Jeg sa en gang til den personlige treneren at jeg var redd for å varme opp for lenge fordi jeg var redd for å forbrenne for mange kalorier (er tynn nok som jeg er) og fikk til svar at det jeg forbrente ved oppvarmingen var ingenting. Mye mer kom jeg til å forbrenne etterpå, da jeg skulle trene styrke. Dessuten blir man ikke pent slank ved bare å kutte ned på kostholdet uten å stramme opp ved siden av. Hei! Vil du ned i vekt er det en ting som fungerer, kun, mindre mat! Du går fort ned om du spiser mindre , og feks slik, mye proteiner og friske grønnsaker, og kutter ut søtsaker, og brød pasta dvs karbohydrater. Trening har mer en helsemessig effekt, men la deg ikke lure, trening får ingen slank, kun mindre mat. Trening er bra for andre ting. Du er 15 år og er du overvektig vil du kunne ha nytte og glede av en karbohydratfattig kost. Du går relativt fort ned og det tror jeg det er motivering i. Lykke til! Jeg tror det der er tull. Men jeg tror at mange gjør den feil at etter en treningssøkt, synes mange at de har vært så flinke at de skal belønne seg selv med å spise ekstra mye. Da går man ikke ned selvsagt. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Hei! Vil du ned i vekt er det en ting som fungerer, kun, mindre mat! Du går fort ned om du spiser mindre , og feks slik, mye proteiner og friske grønnsaker, og kutter ut søtsaker, og brød pasta dvs karbohydrater. Trening har mer en helsemessig effekt, men la deg ikke lure, trening får ingen slank, kun mindre mat. Trening er bra for andre ting. Du er 15 år og er du overvektig vil du kunne ha nytte og glede av en karbohydratfattig kost. Du går relativt fort ned og det tror jeg det er motivering i. Lykke til! Å slanke seg ved å kutte ut trening og karbohydrater er ikke noe godt råd Madelenemie. Sukker ja, men ikke brød og poteter. Bedre å spise normalt og mindre mengder for den som overspiser og å trene ved siden av. 0 Siter
Gjest gjesteleser Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Mer muskelmasse betyr høyere hvileforbrenning. At man ikke går ned av trening høres ikke riktig ut for meg. At man kan spise seg ned i vekt ved å redusere kaloriinntaket er en selvfølge. Men en kombinasjon av redusert kaloriinntak og økt forbrenning vil vel naturlig nok føre til større vekttap? I tillegg til alle de andre fordelene man får av å trene: økt velvære, bedre helse, mer energi osv, skal man ikke glemme hva det betyr for selvfølelsen og mestringsfølelsen å se kroppen bli sterkere, strammere og i stand til å gjøre ting man ikke trodde man kunne få til. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Mer muskelmasse betyr høyere hvileforbrenning. At man ikke går ned av trening høres ikke riktig ut for meg. At man kan spise seg ned i vekt ved å redusere kaloriinntaket er en selvfølge. Men en kombinasjon av redusert kaloriinntak og økt forbrenning vil vel naturlig nok føre til større vekttap? I tillegg til alle de andre fordelene man får av å trene: økt velvære, bedre helse, mer energi osv, skal man ikke glemme hva det betyr for selvfølelsen og mestringsfølelsen å se kroppen bli sterkere, strammere og i stand til å gjøre ting man ikke trodde man kunne få til. Helt enig ! 0 Siter
Kayia Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Mer muskelmasse betyr høyere hvileforbrenning. At man ikke går ned av trening høres ikke riktig ut for meg. At man kan spise seg ned i vekt ved å redusere kaloriinntaket er en selvfølge. Men en kombinasjon av redusert kaloriinntak og økt forbrenning vil vel naturlig nok føre til større vekttap? I tillegg til alle de andre fordelene man får av å trene: økt velvære, bedre helse, mer energi osv, skal man ikke glemme hva det betyr for selvfølelsen og mestringsfølelsen å se kroppen bli sterkere, strammere og i stand til å gjøre ting man ikke trodde man kunne få til. Nuvel. Det er nylig gjennomført et stor studie som viser at trening har relativt lite betydning i fporhold til kost når det kommer til vektreduksjon. Dette betyr ikke at trening ikke har beydning, men at man ikke går ned vesentlig om man ikke kombinerer trening med godt kosthold. I gruppen som kun trente men spiste som vanlig var vektreduksjonen svært liten, mens gruppen som la om kosten gikk ned nesten like mye som gruppen som kombinerte trening og kost. Imidlertid har trening god effekt på den generelle helsen, og derfor bør man uansett trene både om man ønsker å holde vekten stabil eller om man ønsker å gå ned 0 Siter
Gjest gjesteleser Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Ikke minst må man ta med i betrakningen at når man trener trenger man ikke kutte like mange kalorier som om man skal gå ned i vekt bare ved å fjerne mat. Man kan spise sunt, proteinrikt og magert i gode mengder, slippe å pine seg og gå sulten med tilhørende risiko for sprekk på kaloritett mat. Om man kutter sukker helt, velger grove kornprodukter fremfor fine, velger magert fremfor fett og raps/solsikkeolje fremfor smør, øker inntaket av grønt med mye grønnsaker og noe frukt, kan man helt fint ha et variert kosthold med mye smak der man spiser seg mett uten å føle at man må ofre alt man liker. Det gjør det så utrolig mye enklere å beholde de gode vanene, ikke bare slanke seg en periode og så gå tilbake til start. Det er sjelden man trives med en slik endring dersom man bare fjerner ting fra hverdagen og ikke legger til noe annet som gir velbehag! 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Nuvel. Det er nylig gjennomført et stor studie som viser at trening har relativt lite betydning i fporhold til kost når det kommer til vektreduksjon. Dette betyr ikke at trening ikke har beydning, men at man ikke går ned vesentlig om man ikke kombinerer trening med godt kosthold. I gruppen som kun trente men spiste som vanlig var vektreduksjonen svært liten, mens gruppen som la om kosten gikk ned nesten like mye som gruppen som kombinerte trening og kost. Imidlertid har trening god effekt på den generelle helsen, og derfor bør man uansett trene både om man ønsker å holde vekten stabil eller om man ønsker å gå ned Jeg tror grunnen til det er at mange skal belønne seg selv etter trening. F.eks: Nå har jeg vært så flink at jeg kan ta et kakestykke med god samvittighet. Da går man jo ikke ned :-) Psykisk og fysisk helse henger sammen, så det er ikke så klokt å anbefale bare gjøre noe med kostholdet på et psykiatriforum :-) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Nicklusheletida, on 04 Jan 2014 - 22:08, said: Jeg tror grunnen til det er at mange skal belønne seg selv etter trening. F.eks: Nå har jeg vært så flink at jeg kan ta et kakestykke med god samvittighet. Da går man jo ikke ned :-) Psykisk og fysisk helse henger sammen, så det er ikke så klokt å anbefale bare gjøre noe med kostholdet på et psykiatriforum :-) Det er en myte at folk stapper i seg kakestykker etter trening. Det er en forestilling folk uten vektproblemer liker å dyrke slik at de kan slippe å tenke at det ikke er deres egen fortreffelighet som gjør dem slanke. Svært god dokumentar om dette på nrk2 for noen måneder siden. Anonymous poster hash: 4f061...b6f 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.