Gå til innhold

Trening

Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
Skrevet

Det er en myte at folk stapper i seg kakestykker etter trening. Det er en forestilling folk uten vektproblemer liker å dyrke slik at de kan slippe å tenke at det ikke er deres egen fortreffelighet som gjør dem slanke. Svært god dokumentar om dette på nrk2 for noen måneder siden. Anonymous poster hash: 4f061...b6f

Ok, det kan hende det. Jeg har kun erfaring bare med enkelte som har kommet med slike utsagn. Skal ikke påstå dette gjelder mange.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I slike tråder bør en av og til gå tilbake til det første innlegget for å se hva tråden dreier seg om. Dersom en gjør det, ser en at det er en ung kvinne som vil ned i vekt og er svært opptatt av trening.

Jeg prøver i mitt innlegg å snu hovedfokuset fra trening til kosthold siden hennes prioriterte mål er vektnedgang.

Selvsagt er det best om en spiser mindre/riktigere OG trener. Det er ingen her som har sagt at trening er betydningsløs. Men for vektnedgang er det kosten som er hovedpoenget. Trening gir et ekstrabidrag.

Skrevet

I slike tråder bør en av og til gå tilbake til det første innlegget for å se hva tråden dreier seg om. Dersom en gjør det, ser en at det er en ung kvinne som vil ned i vekt og er svært opptatt av trening.

Jeg prøver i mitt innlegg å snu hovedfokuset fra trening til kosthold siden hennes prioriterte mål er vektnedgang.

Selvsagt er det best om en spiser mindre/riktigere OG trener. Det er ingen her som har sagt at trening er betydningsløs. Men for vektnedgang er det kosten som er hovedpoenget. Trening gir et ekstrabidrag.

Dessuten kan det være til stor hjelp for folk at prosjektet som foreslås oppleves som overkommelig. For mange vil det være en stor nok utfordring å gjøre noe med kostholdet. Kanskje særlig hvis man er 15 år gammel og travelt opptatt med skole og venner.

Nicklusheletida
Skrevet

Hun skriver at hun har TENK å begynne trene. Ikke at hun gjør det utenom noen øvelser hjemme.

Men jeg kommenterte ikke ditt svar. Du skriver jo om helsegevinsten den gir, men etter hvert ble det litt mange svar som i sum reduserte viktigheten av trening. Derfor jeg reagerte.

Skrevet

Hun skriver at hun har TENK å begynne trene. Ikke at hun gjør det utenom noen øvelser hjemme.

Men jeg kommenterte ikke ditt svar. Du skriver jo om helsegevinsten den gir, men etter hvert ble det litt mange svar som i sum reduserte viktigheten av trening. Derfor jeg reagerte.

Godt poeng! Og jeg tror at det kan være lettere for ungdom å være flinkere med kosten kombinert med trening.

Skrevet

Jeg tror grunnen til det er at mange skal belønne seg selv etter trening. F.eks: Nå har jeg vært så flink at jeg kan ta et kakestykke med god samvittighet. Da går man jo ikke ned :-)

Psykisk og fysisk helse henger sammen, så det er ikke så klokt å anbefale  bare gjøre noe med kostholdet på et psykiatriforum :-)

Gruppen som kun trente spiste som tidligere, så det er ikke snakk om noen form for belønning som kan forklare funnet. Man skal trene ganske hardt og lenge for å forbrenne mange kalorier, og de fleste trener med moderat intensitet (selv om de selv tenker at de trenger stygghardt ;)

Jeg anbefaler ikke folk å la være å trene altså, for som jeg skrev er trening så inderlig bra for så mye annet (inkl humøret), men jeg tenker likevel at man må være ærlig om hva som virkelig vil utgjøre en forskjell :)

Skrevet

En halv time minimum fire ganger i uka skal være det som skal til.

For slanking/vektkontroll er det i prinsippet det samme når på døgnet du spiser. Det er den totale energi (kalori)mengden som teller.

Ved vektreduksjon er det vanskelig å komme unna at en av og til må føle sult. Rent praktisk er det bedre/lettere å utholde sult når en ikke skal yte så mye. Det er derfor mer praktisk å spise seg mett før arbeid/studier/skole og heller knipe inn litt på fritiden.

Rent praktisk kan det også være smart å unngå å bli kjempesulten. Kanskje vil et eple eller noen gulrøtter på jobben en time før du slutter gjøre at du bare er moderat sulten når du kommer hjem. Det igjen gjør det lettere klare seg med en meget moderat mengde mat når en kommer hjem.

Hva gjør sukkeret med kroppen til en - jeg merker at jeg blir i dårlig form når jeg spiser snop. Er det fordi blodsukkeret stiger at jeg blir i dårlig form? Jeg blir daff og deppa (høres sikkert rart ut) når jeg spiser snop.

Skrevet

Dessuten kan det være til stor hjelp for folk at prosjektet som foreslås oppleves som overkommelig. For mange vil det være en stor nok utfordring å gjøre noe med kostholdet. Kanskje særlig hvis man er 15 år gammel og travelt opptatt med skole og venner.

En luftetur på en halvtime eller å legge inn hverdagsmosjon hverdagen vil alle klare selv om de har mye å gjøre. Har man så mye å gjøre vil vekten gå ned av seg selv fordi man har ikke tid til trøstespising.

Skrevet

Hva gjør sukkeret med kroppen til en - jeg merker at jeg blir i dårlig form når jeg spiser snop. Er det fordi blodsukkeret stiger at jeg blir i dårlig form? Jeg blir daff og deppa (høres sikkert rart ut) når jeg spiser snop.

NHD er psykiater, ikke ernæringsekspert, og har her kommentert direkte og spesifikt på et spørsmål fra en bruker. Du finner nok svar på det du leter etter via google - det er tonnevis av artiklerpå nett  om dette for tiden :)https://www.google.no/#q=sukkers+p%C3%A5virkning+p%C3%A5+kroppen

Skrevet

Alle vet at en kombinasjon av sunt kosthold og trening er det som gir størst vektreduksjon. Trening forbrenner kalorier, gir bedre selvbilde og selvtillitt, noe som er med å holde motivasjonen oppe når det gjelder vekttap. Styrketrening øker også hvileforbrenningen. Etter hvert som man får bedre kondisjon orker man å ta i mer på trening, noe som gir ytterligere vektreduksjon. Å spørre om hva man skal gjøre for å gå ned i vekt i våre dager, synes jeg er et rart spørsmål for alle vet det.

Skrevet (endret)

Hei jeg er en 15 år gammel jente, og har sett på flere sider om hvordan jeg skal gå ned i vekt. blant annet klikk.no. Jeg syns det er veldig vanskelig å gå ned i vekt. Jeg har tenkt til å starte på Fresh Fitness snart, men er litt usikker på om jeg kan klare det. Jeg pleier å ta noen trenings øvelser hjemme, men det hjelper ikke særlig hvis jeg gjør det noen ganger, og fortsatt spiser usunt.

Kan jeg få noen tips på hvordan jeg skal på en måte forbrede meg mentalt til trening, og kutte søtsaker? Kunne du anbefale noen nyttige websider eller bare vanlig tips til mat. Eller kanskje et annet treningssenter jeg kan starte på?

Hilsen en nysjerrig feit jente

Nyttige nettsider er Vektklubb.no, Iform.nu, Grete Roede, Lavkarbo.no og flere. Du kan også lese boken Sukker - en snikende fare eller låne den på biblioteket. Der står det om alle skadevirkningene av sukker og høykarbo mat, så man får ikke lenger lyst ti å spise den slags mat når man vet at den er dårlig for psyken og kroppen. Brus ødelegger tennene, øker faren for diabetes og fedme. Drikk vann evt. med litt saft i om du vil ha smak eller bland juice og vann. Du kan også ha limeskiver, appelsinskiver eller sitronskiver i vannet for å gi smak.

Endret av tjohei1
Skrevet (endret)

Å spørre om hva man skal gjøre for å gå ned i vekt i våre dager, synes jeg er et rart spørsmål for alle vet det.

For å ta TS litt i forsvar, hun spurte egentlig ikke om det da, men derimot om noen hadde noen tips mht å forbrede seg mentalt til trening, og å kutte søtsaker. Akkurat der tror jeg mange sliter...

Endret av Kayia
Skrevet

Å spørre om hva man skal gjøre for å gå ned i vekt i våre dager, synes jeg er et rart spørsmål for alle vet det.

Jeg synes det er rarere at du som voksen velger å svare en 15-åring slik.

Skrevet

For å ta TS litt i forsvar, hun spurte egentlig ikke om det da, men derimot om noen hadde noen tips mht å forbrede seg mentalt til trening, og å kutte søtsaker. Akkurat der tror jeg mange sliter...

Ja, det er jeg enig i. Motivasjonen svikter hos en del. Er man ikke motivert blir det ingen vektnedgang. Å fokusere på de positive sidene ved trening og de negative sidene ved usunt kosthold hjelper isåfall meg.

Skrevet (endret)

Det synes ikke jeg. I dag er både unge og voksne opplyste om slanking. Det er foreldres oppgave å veilede barna sine om kosthold.

Endret av tjohei1
Skrevet

Enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...