Gondor Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Jeg har bestemt meg for å gjøre noe med søvnmønsteret mitt. Jeg står alltid opp tidlig om morgenen sammen med barna, men så har jeg hatt en tendens til å gå og legge meg igjen når de har kommet seg avgårde til skolen. Nå har jeg bestemt meg for å ikke gå og sove, men holde meg oppe. Dagene mine er fulle av gjøremål så jeg blir ikke sittende på baken og stirre inn i veggen. Noe av rutinen min er å gå en rask spasertur hver dag. På torsdag gikk dette helt fint, men så kom fredagen. Jeg kom meg opp som vanlig og gikk ikke å la meg. Jeg gjorde masse og holdt meg våken, men kjente at jeg ble tiltagende trett. Jeg gikk spaserturen min og var overbevist om at det skulle hjelpe, men der tok jeg feil. Jeg var trett hele turen og enda trettere da jeg kom hjem. Kl ett segnet jeg om på sofaen og sovnet og der ble jeg liggende i tre timer. Jeg la meg tidlig og sov og sov og sov. Mine spørsmål er: hvor lang tid tar det før kroppen har vent seg til den nye rutinen? Skal jeg tvinge meg selv til å holde meg våken selv om øynene henger? Kanskje jeg skulle dra til byen eller et kjøpesenter for å vindusshoppe når det røyner på? Dette skal jeg forandre på i hvert fall. Det er sikkert. Det hører med til historien at jeg har lavt stoffskifte. Jeg stod på Levaxin helt til jeg for ett og et halvt år siden sluttet fordi jeg var overbevist om at jeg egentlig var frisk. En blodprøve avslørte at jeg har veldig lavt stoffskifte og jeg har startet opp med Levaxin igjen. Det vil antagelig hjelpe meg når jeg kommer opp i rett dose eller hur? Jeg vet det bare dreier seg om to dager, men jeg vil gjerne møte den nye uken med mer krutt i arsenalet. Er det noen av dere som har gått igjennom det samme og kan komme med noen gode råd? 0 Siter
ISW Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 (endret) Personlig (kun min egen mening) synes jeg ikke det er noen god ide å ikke sove når man er søvnig, hvis det ikke fører til at man ikke sover om natten, da. At man er trøtt er et signal fra kroppen din. Du må dekke ditt søvnbehov. I perioder trenger vi mer søvn enn ellers. God søvn er nødvendig og gir overskudd og livskvalitet. Jeg sier ikke at du skal sove på dagen, men kanskje legge deg litt tidligere slik at du ikke får et udekket søvnbehov på dagen? Denne nye rutinen din vil vel kanskje føre til at du blir tidligere trøtt også? Hvis ikke, finnes det jo "uskyldige" preparater som melatonin man kan ta for å korrigere døgnrytmen litt. Endret 4. januar 2014 av issomethingwrong 0 Siter
cilie Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Personlig (kun min egen mening) synes jeg ikke det er noen god ide å ikke sove når man er søvnig, hvis det ikke fører til at man ikke sover om natten, da. At man er trøtt er et signal fra kroppen din. Du må dekke ditt søvnbehov. I perioder trenger vi mer søvn enn ellers. God søvn er nødvendig og gir overskudd og livskvalitet. Jeg sier ikke at du skal sove på dagen, men kanskje legge deg litt tidligere slik at du ikke får et udekket søvnbehov på dagen? Denne nye rutinen din vil vel kanskje føre til at du blir tidligere trøtt også? Hvis ikke, finnes det jo "uskyldige" preparater som melatonin man kan ta for å korrigere døgnrytmen litt. Hei! Har du erfaring med melatonin? Funker det alene? 0 Siter
Gondor Skrevet 4. januar 2014 Forfatter Skrevet 4. januar 2014 Takk for svar! Jeg skal i hvert fall holde på rytmen om å holde meg våken på formiddagene, for da får jeg gjort mye. Jeg får bl.a skrevet og det vet jeg at jeg kan. Jeg tror skrivingen blir min fremtidige redning. Når jobbkaranteren min går ut, skal jeg kontakte nav og få råd om hvilke muligheter jeg har som skribent. Jeg vil jo ikke sove 3 timer på ettermiddagen! Kan man ikke tvinge kroppen til å holde seg våken, ? Problemet den fredagen var at jeg allikevel gikk å la meg kl 20 og sov som en stein til neste morgen. Kan søvnbehovet være så uttalt? Kanskje melatonin er forsøket verdt? 0 Siter
ISW Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Hvis du legger deg 20.00 og sover som en stein hele natta, så har du et stort udekket søvnbehov ja. Det bør du ta på alvor og hvile ut. Husk at psykiske vansker også er slitsomt og krever god søvn. Derfor er det jo ekstra ille hvis man faktisk ikke får sove. DA blir du sliten.. @cilie: Ja jeg har forsøkt det og det fungerte helt greit. Men da jeg hadde alvorlig angst trengte jeg noe med enda mer krutt i, så det ble Remeron. Som jeg fortsatt tar, egentlig mest av gammel vane. 0 Siter
Gondor Skrevet 4. januar 2014 Forfatter Skrevet 4. januar 2014 Hvis du legger deg 20.00 og sover som en stein hele natta, så har du et stort udekket søvnbehov ja. Det bør du ta på alvor og hvile ut. Husk at psykiske vansker også er slitsomt og krever god søvn. Derfor er det jo ekstra ille hvis man faktisk ikke får sove. DA blir du sliten.. @cilie: Ja jeg har forsøkt det og det fungerte helt greit. Men da jeg hadde angst trengte jeg noe med enda mer krutt i, så det ble Remeron. Som jeg fortsatt tar, egentlig mest av gammel vane. Jeg skjønner ikke hvor dette søvnbehovet kommer fra. Noe må da skyldes lavt stoffskifte? Akkurat nå hadde jeg i hvert fall vært en elendig arbeidstager! Men jeg kan ikke og vil ikke gi opp! 0 Siter
ISW Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Hvis du har lavt stoffskifte, så er det jo utrolig viktig at det blir velregulert. Det har også en antidepressiv effekt å få det regulert. Etter hva jeg forstår skal TSH være ned mot 1 og FT4 mellom 11 og 20. Uansett er det viktig å lytte til kroppens signaler. Legg deg tidlig, så får du heller ta en kopp kaffe når du står opp. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.