Gå til innhold

NHD - Serumkonsentrasjoner. Nå skjønner jeg virkelig ingenting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk følgende svar:

Sertralin 200 mg: 180 nmol/l. Verdien er som forventet. Det er et bedre forhold mellom dose og konsentrasjon enn ved forrige måling. Normalt forhold mellom modersubstans og metabolitt (345 nmol/l)

Mirtazapin 30 mg: 122 nmol/l. Samme kommentar som over. Metabolitt 85 nmol/l

Ziprasidon 80 mg: 46 nmol/l. Verdien er lavere enn forventet og lavere enn forrige måling til tross for doseøkning fra 40 til 80 mg.

Jeg sverger på at jeg ikke glemmer eller unnlater å ta medisinene. Forrige gang var sertralin 24 nmol/l (89 for metabolitt) og ziprasidon 60 nmol/l. Det eneste jeg har gjort annerledes er å spise sunnere (mindre fett og karbohydrater, mer protein).

Hva er det som skjer, og hvordan bør jeg forholde meg til dette? Mer Zeldox (som jeg føler at hjelper bra)? Stå på samme dose av det andre?

Skrevet

Jeg skjønner jo at serumnivåene korrelerer litt med "gode" og "dårlige" perioder jeg har hatt. Hadde en såkalt dårlig periode i jula, da det var mye usunn mat.

Kan det virkelig være at dette varierer så mye med hva jeg spiser?

motorPrøysen
Skrevet

Har du spist grapefrukt eller drukket grapefruktjuice like før siste måling? Det kan øke konsentrasjonen.

Skrevet

Har du spist grapefrukt eller drukket grapefruktjuice like før siste måling? Det kan øke konsentrasjonen.

Nei, jeg unngår alle CYP3A4-hemmere.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Zeldox skal tas sammen med fett. Hvis du har redusert sterkt på fettinntaket, kan det være årsaken til betydelig lavere opptak og dermed lavere serumkonsentrasjon.

Skrevet

Zeldox skal tas sammen med fett. Hvis du har redusert sterkt på fettinntaket, kan det være årsaken til betydelig lavere opptak og dermed lavere serumkonsentrasjon.

OK. Da får jeg finne plass i kostholdet til det. Kan jo ta den sammen med Omega-3 som jeg tar på morgenen, da trenger jeg ikke spise så veldig usunt ved siden av.

Men begriper du hva som kan ha skjedd med Zoloft? Det er jo ikke bra at jeg "hopper og spretter" mellom 24 og 180 nmol?

YoplaitDouble
Skrevet

OK. Da får jeg finne plass i kostholdet til det. Kan jo ta den sammen med Omega-3 som jeg tar på morgenen, da trenger jeg ikke spise så veldig usunt ved siden av.

Men begriper du hva som kan ha skjedd med Zoloft? Det er jo ikke bra at jeg "hopper og spretter" mellom 24 og 180 nmol?

Det høres utrolig frustrerende ut, for da kan du heller ikke gå over maksdose om du ikke aner hvor mye det kommer til å svinge opp og ned. Det kan bli ganske ubehagelig. Men opplever du bivirkninger som ved oppstart/nedtrapping av SSRI som følge av dette?

Matinntak skal jo ikke ha noen signifikant betydning for Zoloft heller. Eneste jeg vet er at ekstremt mye fiber kan bidra til å senke opptak av næring i tarmen noe, men ikke i så ekstreme mengder som vi snakker om her. Endret dette seg etter du begynte å ta tilskudd av folat?

Skrevet

Det høres utrolig frustrerende ut, for da kan du heller ikke gå over maksdose om du ikke aner hvor mye det kommer til å svinge opp og ned. Det kan bli ganske ubehagelig. Men opplever du bivirkninger som ved oppstart/nedtrapping av SSRI som følge av dette?

Matinntak skal jo ikke ha noen signifikant betydning for Zoloft heller. Eneste jeg vet er at ekstremt mye fiber kan bidra til å senke opptak av næring i tarmen noe, men ikke i så ekstreme mengder som vi snakker om her. Endret dette seg etter du begynte å ta tilskudd av folat?

Ja! Angsten min har en "av og på-knapp" for tiden. 14 dager relativt bra, 10 dager med masse angst, osv. Det går jo greit føler jeg, men irriterende å ha det sånn hvis jeg ikke må.

Tok disse prøvene etter jeg startet med folat, ja. Men jeg forstår det rett og slett ikke, at det skal variere sånn. Spiser vel normalt med fiber. Det må være kostholdet generelt siden det tydeligvis hjelper på Zoloften med sunn mat (men motsatt med Zeldox)

YoplaitDouble
Skrevet

Ja! Angsten min har en "av og på-knapp" for tiden. 14 dager relativt bra, 10 dager med masse angst, osv. Det går jo greit føler jeg, men irriterende å ha det sånn hvis jeg ikke må.

Tok disse prøvene etter jeg startet med folat, ja. Men jeg forstår det rett og slett ikke, at det skal variere sånn. Spiser vel normalt med fiber. Det må være kostholdet generelt siden det tydeligvis hjelper på Zoloften med sunn mat (men motsatt med Zeldox)

Men vi snakker nesten 10x forskjell mellom målingene. Jeg tror ikke kosten alene kan forårsake så varierende opptak. Selv mine prøver fra tiden med ubehandlet cøliaki og prøver måneder i etterkant varierer ikke med mer enn 30% på de største forskjellene. Men både før og etter jeg begynte på glutenfritt kosthold har det vært slik at jo høyere dose Cipralex, jo lavere serumkonsentrasjon per mg inntatt.

Skrevet

Men vi snakker nesten 10x forskjell mellom målingene. Jeg tror ikke kosten alene kan forårsake så varierende opptak. Selv mine prøver fra tiden med ubehandlet cøliaki og prøver måneder i etterkant varierer ikke med mer enn 30% på de største forskjellene. Men både før og etter jeg begynte på glutenfritt kosthold har det vært slik at jo høyere dose Cipralex, jo lavere serumkonsentrasjon per mg inntatt.

Ja, jeg synes dette i det hele tatt er merkelig. Jeg får bare fortsette med akkurat samme kosthold som nå da, og satse på at verdiene holder seg.

For OCD må man jo ligge på denne serumkonsentrasjonen i 3 måneder for å få effekt. Så det blir spennende å se om angsten bedrer seg utover nå.

Skrevet

Nå ble jeg overrasket. Jeg har heller aldri fått beskjed om at Zeldox skal tas med fett. Jeg bruker medikamentet mot tvangslidelse, men har hatt tilnærmet null effekt. Ikke målt serumskonsentrasjon.

Jeg tar kun morgendose og har da ingen matlyst, drikker kun kaffe. Håper det er nok fett i Omega3 kapslene, de kan jeg ta sammen med Zeldoxen. Har du undersøkt om Omega3 er "riktig" type fett? Og tilstrekkelig dose?

Skrevet

Feil. feil fra min side! Det er Zoloft jeg bruker! Den må ikke tas med fett?

Skrevet

Feil. feil fra min side! Det er Zoloft jeg bruker! Den må ikke tas med fett?

Hei!

Zoloft må ikke tas med fett, tror ikke den trenger mat i det hele tatt faktisk.

Zeldox er et mildt AP som jeg bruker ved siden av for å få vekk noe av det fastlåste tankemønstret knyttet til tvangstankene.

Jeg merker at nå med bedre serumkonsentrasjoner har jeg lange perioder uten tvangstanker. Sjekket du din serumkonsentrasjon?

Skrevet

Hei!

Zoloft må ikke tas med fett, tror ikke den trenger mat i det hele tatt faktisk.

Zeldox er et mildt AP som jeg bruker ved siden av for å få vekk noe av det fastlåste tankemønstret knyttet til tvangstankene.

Jeg merker at nå med bedre serumkonsentrasjoner har jeg lange perioder uten tvangstanker. Sjekket du din serumkonsentrasjon?

Nei ikke målt serumkonsentrasjon. Står kun på 50mg, synes det er lite, men legen vil ikke at jeg skal øke. Spiller forsåvidt ingen rolle, har begynt med Fluanxol (også AP) og det virker kjempebra mot OCD.

Skrevet

Nei ikke målt serumkonsentrasjon. Står kun på 50mg, synes det er lite, men legen vil ikke at jeg skal øke. Spiller forsåvidt ingen rolle, har begynt med Fluanxol (også AP) og det virker kjempebra mot OCD.

Så bra :)

Tror ikke 50 mg Zoloft har så mye effekt uansett. Til og med psykologen min (da jeg gikk dit) sa at man måtte opp i 150-200 før noe særlig skjedde.

Hvor stor dose Fluanxol tar du?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...