Oliviabp Skrevet 4. januar 2014 Skrevet 4. januar 2014 Dette er tatt fra felleskatalogen: "Virkningsmekanisme: Hemmer spenningsstyrte natriumkanaler og frigjøring av glutamat." Hva betyr egentlig dette? Hvorfor virker dette stemningsstabiliserende? 0 Siter
ISW Skrevet 6. januar 2014 Skrevet 6. januar 2014 For å (prøve) og forklare enkelt. I hjernen har du på en måte en gasspedal (glutamat) og en bremsepedal (GABA). Disse virker igjen på noen av ionene i blodet, natrium (Na+) og klorid (Cl-). Glutamat virker "opphissende" på cellene ved å slippe inn natrium i cellen, som da får en sterkere positiv ladning og "fyrer" signaler når en terskelverdi oppnås. GABA virker beroligende/dempende ved å slippe klorid inn i cellen, som får en mer nøytral ladning og fyrer signaler sjeldnere. For å få en beroligende/dempende effekt kan man enten øke GABA eller virkningen av GABA, eller hemme glutamat. Der benzopreparater forsterker virkningen av GABA og fører til mer klorid i cellen (tråkke på bremsepedalen), virker Lamictal ved å blokkere natriumkanaler (slippe opp gassen). Håper dette var noenlunde forståelig og riktig (det er tungt medisinsk stoff dette, og jeg er ikke lege, så jeg kan ha misforstått). 0 Siter
Nycora Skrevet 6. januar 2014 Skrevet 6. januar 2014 For å (prøve) og forklare enkelt. I hjernen har du på en måte en gasspedal (glutamat) og en bremsepedal (GABA). Disse virker igjen på noen av ionene i blodet, natrium (Na+) og klorid (Cl-). Glutamat virker "opphissende" på cellene ved å slippe inn natrium i cellen, som da får en sterkere positiv ladning og "fyrer" signaler når en terskelverdi oppnås. GABA virker beroligende/dempende ved å slippe klorid inn i cellen, som får en mer nøytral ladning og fyrer signaler sjeldnere. For å få en beroligende/dempende effekt kan man enten øke GABA eller virkningen av GABA, eller hemme glutamat. Der benzopreparater forsterker virkningen av GABA og fører til mer klorid i cellen (tråkke på bremsepedalen), virker Lamictal ved å blokkere natriumkanaler (slippe opp gassen). Håper dette var noenlunde forståelig og riktig (det er tungt medisinsk stoff dette, og jeg er ikke lege, så jeg kan ha misforstått). Går du rundt å husker alt dette, eller slår du det opp? ;-). Bare lurer . Du har veldig mye kunnskaper og hjelper veldig mange her inne. 0 Siter
ISW Skrevet 6. januar 2014 Skrevet 6. januar 2014 Går du rundt å husker alt dette, eller slår du det opp? ;-). Bare lurer . Du har veldig mye kunnskaper og hjelper veldig mange her inne. Dette er unyttig kunnskap jeg har ervervet meg som ledd i helseangsten min. Du skulle visst hvor rå jeg en gang i tiden var på EKG-tolkning. Men dette tema er jeg noe mer usikker på. 0 Siter
Nycora Skrevet 6. januar 2014 Skrevet 6. januar 2014 Dette er unyttig kunnskap jeg har ervervet meg som ledd i helseangsten min. Du skulle visst hvor rå jeg en gang i tiden var på EKG-tolkning. Men dette tema er jeg noe mer usikker på. . Noe positivt kommer jo ut av den angsten også da. Kanskje du burde bli lege? . Du vet kanskje hva abilify gjør med hjernen min også du da? 0 Siter
ISW Skrevet 6. januar 2014 Skrevet 6. januar 2014 . Noe positivt kommer jo ut av den angsten også da. Kanskje du burde bli lege? . Du vet kanskje hva abilify gjør med hjernen min også du da? Angående Abilify, beklager, dette preparatet har jeg ingen ide om hvordan fungerer (siden det stimulerer dopaminreseptorer i stedet for å blokkere de). Mener det var noe med at det stimulerte autoreseptorene som igjen medførte mindre utskillelse, men jeg husker ikke helt. Jeg har faktisk helt alvorlig vurdert å bli lege. Men noen forhold taler imot, jeg har allerede en mastergrad, det tar laaaaang tid, og det er neppe den helt riktige måten å håndtere min angst på. 0 Siter
Nycora Skrevet 7. januar 2014 Skrevet 7. januar 2014 Angående Abilify, beklager, dette preparatet har jeg ingen ide om hvordan fungerer (siden det stimulerer dopaminreseptorer i stedet for å blokkere de). Mener det var noe med at det stimulerte autoreseptorene som igjen medførte mindre utskillelse, men jeg husker ikke helt. Jeg har faktisk helt alvorlig vurdert å bli lege. Men noen forhold taler imot, jeg har allerede en mastergrad, det tar laaaaang tid, og det er neppe den helt riktige måten å håndtere min angst på. Takk, du har nok rett i det. Kanskje best å holde seg langt unna sykdomstemaer? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.