Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når noen, og spesielt veldig unge mennesker begår selvmord, er dette som oftest pga depresjon? Hva skal man tenke for å leve videre etter noe sånt? Gjelder ikke meg, men noen som står meg nært.

Skrevet

Dette er nok vanskelig å svare på, dumt spørsmål. Er bare i en situasjon hvor vi må trøste mye, derfor jeg spør. Men det finnes vel egentlig bare tusen spørsmål og ingen svar :(.

Skrevet

Det er et vanskelig spørsmål å svare på som du selv sier. Et barn i vår nære vennekrets tok livet sitt for snart 2 år siden. Han hadde skrevet en lapp som lå i lommen hans. På den stod det: Jeg orker ikke mer. Kanskje en grunn kan være at det unge menneske ikke ser noen vei av en vond situasjon. Jeg tror ikke det bestandig skyldes depresjon.

Skrevet

Du aner ikke hvor mange ganger jeg i mer eller mindre angstpreget tilstand har stilt dette spørsmålet. At tilsynelatende friske normale mennesker plutselig bare blir funnet døde, er forferdelig. Da mener jeg ikke bare for angsten min, bare så det er sagt.

Jeg tror at selv med en tung depresjon, er frykten for døden så sterk at de aller fleste holder seg i live. Jeg leste et sted at "ren" depresjon alene svært sjeldent fører til at noen tar livet sitt, det er når man i en deprimert periode opplever en utfordring som da, med redusert mestringsevne, virker fullstendig uoverkommelig, at slike ting kan skje. F.eks et samlivsbrudd under en depresjon.

Så tror jeg også at de fleste som tar sitt eget liv, gjør det fordi de oppriktig føler seg som en byrde for familie og samfunn, og således tror at de gjør verden en tjeneste ved å ikke være her. De har like lite skyld for å ha slike feilaktige tanker som en hjertepasient har skyld i å ha brystsmerter. Det er bare slik depresjonen er, dessverre.

Men rent konkret, jeg tror det handler om mennesker som sliter med en psykisk lidelse, føler at sine mestringsevner er lave, og så kommer det en uventet hendelse som utløser det hele.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, ca 80% av de som begår selvmord har en depresjon.

Hva en skal tenke om dette? At affektive lidelser (bipolar lidelse og unipolar depresjon) er meget alvorlige lidelser med en høy dødelighet. Noen dør av kreft eller hjertesykdom. Andre dør av psykiske lidelser.

Skrevet

Hva en skal tenke om dette? At affektive lidelser (bipolar lidelse og unipolar depresjon) er meget alvorlige lidelser med en høy dødelighet. Noen dør av kreft eller hjertesykdom. Andre dør av psykiske lidelser.

Men hva er som regel årsaken i de andre 20%?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men hva er som regel årsaken i de andre 20%?

Rus, pf, dårlig impulskontroll kombinert med liten evne til å tåle motgang.

AnonymBruker
Skrevet

En veldig perifer bekjent via jobb tok livet sitt. 2 uker før det snakket h*n til meg på Facebook og lurte på hvordan jeg hadde det. H*n avsluttet med "vi snakkes..." og jeg tolket det siste som litt flørting. Har i ettertid tenkt på at h*n alt visste.

Anonymous poster hash: 3dc1b...457

Skrevet

Takk alle sammen. Bedre å tenke at det var pga sykdom, får prøve og tenke sånn.

Skrevet

Er det mulig å være deprimert uten at noen andre skjønner dette? At man fungerer i jobb, hobbyer, skole og sosialt, og ingen ser et eneste tegn til noe galt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...